צפו: כיצד יהיה ניתן לחדש ולהצמיח איברי גוף שנקטעו?

כמה זה היה נפלא אם אדם שמאבד יד או רגל בתאונה היה יכול להצמיח אחת חדשה במקומה? למרבית ההפתעה ישנם לא מעט בעלי חיים שמסוגלים לעשות זאת ■ מחקר חדש חושף את המנגנון הביולוגי מאחורי היכולת הזו ומלמד על הסיכוי לרכישת היכולת הזו בעתיד ע"י בני האדם

מחוץ לקופסא, גוף האדם, איברים / צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא, גוף האדם, איברים / צילום: שאטרסטוק

חוקרים מאוניברסיטת מיין בארצות-הברית רצו לבדוק אם יש מנגנון ביולוגי משותף לבעלי חיים שעושים רגנרציה, כלומר - מצמיחים לעצמם איברים חדשים. לכן הם לקחו מינים רחוקים זה מזה מבחינה אבולוציונית, במקרה הזה שני מיני דגים ומין אחד של סלמנדרה, כרתו להם איברים ובדקו אילו גנים פעילים בזמן ההתחדשות של הרקמה.

החוקרים התמקדו בעיקר בגנים של מיקרו RNA, שלא יוצרים חלבונים כמו רוב הגנים, אלא דווקא מונעים מגנים אחרים לייצר חלבונים. החוקרים זיהו עליה וירידה בריכוזים של מולקולות מיקרו RNA מסוימות בזמן התחדשות האיברים, ובסופו של דבר זיהו בעזרתן את הגנים שמופעלים ומושתקים בזמן התחדשות האיבר.

כפי שמדווח ד"ר יוחאי וולף, אחת הקבוצות של גנים שהושתקו היא של גנים שבפעילות הרגילה שלהם נועדו למנוע סרטן. במחלת הסרטן התאים מתרבים בלי שליטה, והגנים האלה מייצרים חלבונים שמונעים זאת. כעת האורגניזם יודע להשתיק את ההשתקה ולאפשר חלוקה מהירה של התאים כדי לחדש את האיבר שנקטע.

הדרך להתחדשות איברים אצל בני אדם עדיין ארוכה מאוד, אבל המחקר מראה שיש מנגנון שהשתמר אצל 3 מינים רחוקים אבולוציונית זה מזה. השלב הבא יהיה לחפש אם חלקים של המנגנון הזה השתמרו גם אצלנו, ואם יש דרך להפעיל אותם או לשחזר אותם אצל יונקים.