בן משה הציג למחזיקי האג"ח מתווה השקעה באפריקה

ההצעה, שכוללת הזרמת הון של כ-700 מיליון שקל ומחיקת 400-450 מיליון שקל מחובותיה, הוצגה למחזיקים לפני כשבועיים, אך המגעים לא התקדמו מאז

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

שנה לאחר שיצא בשן ועין מהשקעתו בקונצרן אי.די.בי ושבועות ספורים לאחר שהשלים את ההשתלטות על חברת אלון רבוע כחול, ניהל לאחרונה מוטי בן משה מגעים להשקעה אפשרית במניות השליטה בחברת החזקות שלישית שנקלעה לקשיים ונתונה במגעים להסדר חוב - אפריקה ישראל.

ל"גלובס" נודע כי לפני כשבועיים הציג בן משה לנציגות מחזיקי האג"ח של אפריקה  מתווה השקעה של כ-700 מיליון שקל לתוך החברה ובמקביל מחיקת 400-450 מיליון שקל בלבד מחובותיה למחזיקים, וזאת ללא קיום מו"מ. גורמים המקורבים לנציגות האג"ח של אפריקה ישראל, טענו היום כי הצעת בן משה נראית על פניה "רצינית וטובה", אך אם זאת, לאור תקופת החגים והתניות שונות וקשוחות שהכניס בן משה כתנאים בסיסיים לביצוע ההשקעה על ידו, לא התקדמו המגעים עמו מעבר לכך.

אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב נמצאת מאז חודש מאי האחרון במו"מ להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח שלה, כשעל הפרק נידונה עד היום הצעה למחיקת כ-1 מיליארד שקל מחובותיה תמורת הקצאת רוב מכריע של מניות החברה למחזיקים, ובהמשך הזרמת הון בהיקף של מאות מיליוני שקלים מלבייב או ממשקיע אחר, תמורת הקצאת מניות שיהוו את את גרעין השליטה בחברה.

כשלב מקדים להסדר החוב, השלימה אפריקה ישראל בתחילת ספטמבר את מכירת מניות השליטה (65%) בחברה הבת, אפי פיתוח, לידי בעל השליטה לבייב, בתמורה ל-550 מיליון שקל, ששימשו לפירעון מוקדם של חלק מהחוב למחזיקי האג"ח. לאחר המכירה, נותרה אפריקה ישראל עם פעילות בתחום התשתיות, הבנייה למגורים, הנכסים המסחריים, המלונאות ומוצרי הבניה בישראל. כמו כן, פועלת החברה בתחום הנדל"ן המניב גם באירופה.

אפי פיתוח היוותה את זרוע פעילות הנדל"ן של אפריקה ישראל ברוסיה, ונחשבת מאז הקמתה לחביבתו של בעל השליטה לבייב. בעקבות מכירת אפי פיתוח לידי בעל השליטה דיווחה אפריקה ישראל כי היא תגרום לה הפסד הון של 2.4 מיליארד שקל מהעסקה, שהיה מעביר אותה להציג גירעון של 180 מיליון שקל בהון העצמי בסוף הרבעון השני.

חובות החברה למחזיקי האג"ח התכווצו לאחר הפירעון המוקדם לכ-2.8 מיליארד שקל, אולם עדיין יחייבו את החברה והמחזיקים להשלים הסדר חוב שיכלול המרה של כ-1 מיליארד שקל מהחוב למניות אפריקה. אגרות החוב של אפריקה ישראל נסחרות כיום בתשואה שנתית לפדיון של 20%-24% ואילו מניית החברה משקפת לה שווי של כ-240 מיליון שקל, למרות שלחברה שווי נכסי נקי (NAV) שלילי.

מאלשטיין ללבייב

שמו של בן משה הפך למוכר בשוק ההון המקומי רק בשנים האחרונות, לאחר שרכש בתחילת 2014, יחד עם אדוארדו אלשטיין, את מניות השליטה בקונצרן אי.די.בי, במסגרת הסדר חוב. זאת לאחר שההקונצרן קרס פיננסית והוצא מידי בעליו הקודמים, נוחי דנקנר.

אלא שכעבור מספר חודשים בלבד עלו יחסיהם של אלשטיין ובן משה על שרטון, עקב חילוקי דעות על הדרך שבה צריך הקונצרן להתנהל. דרכיהם של השניים נפרדו לפני שנה, כאשר רכש אלשטיין את החזקותיו של בן משה, אשר רשם הפסד כבד של 530 מיליון שקל על השקעתו באי.די.בי תוך פחות משנתיים.

אבל בן משה לא הרים ידיים מחיפושיו אחר אחיזה בחברת החזקות מקומית. לאחרונה השלים איש העסקים האניגמטי, שוב במסגרת הסדר חוב, את רכישת הבעלות המלאה בחברת ההחזקות אלון רבוע כחול, שהייתה בעבר חלק מקבוצת אלון של שרגא בירן, דודי ויסמן והקיבוצים.

אלון רבוע כחול נקלעה למצוקת נזילות חריפה, לאחר שניסיונותיה לתמוך ברשת מגה שהייתה בבעלותה עלו בתוהו, ודרדרו את מצבה. בחודש פברואר פנתה החברה אל נושיה - הבנקים ומחזיקי האג"ח - בבקשה לנהל מו"מ להסדר חובות, ואלו העדיפו את הצעתו של בן משה על פני הצעה שהגישה גינדי החזקות.

בן משה נבחר בידי הנושים, לאחר שהסכים להזרים לאלון רבוע כחול בתוך שלוש שנים סכום של עד 900 מיליון שקל לכיסוי חובותיה, ובמקביל לרכוש את מלוא הבעלות על החברה תמורת תשלום של 115 מיליון שקל לבעלת השליטה, קבוצת אלון ישראל - כלומר כמיליארד שקל בסך הכול.

בפועל הוא שילם לבסוף 114 מיליון שקל לקבוצת אלון ועוד כ-7 מיליון שקל לבעלי מניות המיעוט באלון רבוע כחול תמורת מלוא הבעלות בחברה. לחברה עצמה הזרים בן משה 300 מיליון שקל במועד ההשלמה. החברה העריכה לאחרונה כי הסכום הנוסף שיידרש בן משה להזרים בשנה הבאה יעמוד על כ-100 מיליון שקל, כך שבסך הכול מדובר בהשקעה של כחצי מיליארד שקל על ידו.

בדרך לגיוס חוב גדול

בד בבד עם השלמת הסדר החוב באלון רבוע כחול, הרחיב בן משה את תוכניתו לגיוס חוב על-ידי החברה. נתונים שפרסמה החברה לאחרונה העלו כי בכוונתה לגייס עד סוף דצמבר השנה כ-300 מיליון שקל בהנפקת אג"ח חדשות, ולהגדיל את היקף גיוס החוב ב-400 מיליון שקל נוספים בשנה הבאה.

מדובר בהרחבה של תוכנית קודמת שפרסמה החברה ושבמסגרתה תוכנן גיוס של כ-550 מיליון שקל בשתי מנות. מהלך המימון מחדש עשוי לכלול גם החלפה של אג"ח קיימות (סדרה ג') באג"ח חדשות, שיובטחו בשעבוד על הנכסים הנזילים שבבעלות החברה.

"החברה מעריכה כי עד תום שנת 2016 ובמהלך שנת 2017 ניתן יהיה לבצע מהלך של מימון מחדש, שבמסגרתו תבצע החברה פדיון מוקדם של החובות הקיימים שעליהם חל הסדר החוב, ותגייס חוב חדש בסך של כ-700 מיליון שקל על בסיס שווי מניות החברות המוחזקות (רבוע כחול נדל"ן, דור אלון ונעמן גרופ) שיכול ויועמדו כבטוחה לחוב החדש", נכתב בדוחות הכספיים של אלון רבוע כחול.