כך תיישבו כל ויכוח פוליטי שקשור למערכת הבחירות בארה"ב

קלינטון או טראמפ? על רקע מערכת הבחירות הטעונה בארה"ב והוויכוחים סביבה, אתר בדיקת העובדות PolitiFact פיתח אפליקציה שתסייע למתווכחים לוודא את אמיתות טענות המתמודדים

Politifact
Politifact

סוף אוקטובר בעמק הסיליקון מביא איתו הרבה דלועים שמונחים מקושטים בפתחי הבתים לרגל ליל כל הקדושים, עלים יפים שנושרים - והשנה, גם אינספור ויכוחים פוליטיים. הבחירות הטעונות ביותר בעשורים האחרונים לנשיאות ארצות-הברית יגיעו לנקודת הרתיחה בעוד שבועיים, וכולם כאן בעיקר לא יכולים לחכות שזה ייגמר כבר - ומחזיקים אצבעות לתוצאות שפויות ולאיחוי מהיר של הקרעים אחריהן.

בינתיים קשה להשלים שיחה בת יותר מ-3 משפטים בלי לדון בהילארי קלינטון ודונלד טראמפ. הבחירות האלה, יותר מכל בחירות בעבר, הן סביב בדיקת עובדות. ה"פאקט צ'קרים" הפכו למצרך הנדיר ביותר בכל רשת טלוויזיה - בעיקר בגלל רמת האמינות הנמוכה יחסית שמיוחסת לשני המועמדים, ובשל אופיו הייחודי של טראמפ, אשר לא מתבייש או מתנצל לפני שהוא מכחיש דברים שאמר רק שעות ספורות קודם לכן מול מיקרופון פעיל בלי למצמץ.

התיעוב שחשים רבים מהאמריקאים לאחד המועמדים או לשניהם מוביל להרבה מאוד ליבוי יצרים, ובהתאם גם להרבה בלבול על ההבדל בין דעה לעובדה. זה הרקע שהוביל את אחד מאתרי בדיקת העובדות הפוליטיים המובילים, פוליטיפאקט (PolitiFact), לשחרר אפליקציה בשם "ליישב את זה!" (Settle It), שמאפשרת לאנשים ליישב בצורה ידידותית ומבוססת כל ויכוח פוליטי שקשור למערכת הבחירות הזאת.

 

האפליקציה מאפשרת לבחור אחת מההצהרות הפופולריות של המועמדים, לחפש או להקליד אחת באופן עצמאי - ולקבל את ההסבר המלא והדירוג לרמת האמיתות של הטענה. שלא במפתיע, אגב, טענותיו של טראמפ נוטות להיות פחות מחוברות למציאות האובייקטיבית. התשובות המפורטות ניתנות דרך האפליקציה בצירוף דוגמאות, ציטוטים וקישורים מבטיחים "לסיים במהירות כל ויכוח פוליטי".

בפוליטיפאקט מבטיחים להיות ניטרליים וללא משוא פנים, ומתגאים בפרס הפוליצר לעיתונות שבו זכו עבור הישגיהם והדיוק העיתונאי שלהם. האפליקציה עצמה ממומנת גם על-ידי כמה ארגונים ללא מטרות רווח שמבקשים "להעלות את החשיבות והמקום של עובדות ונתונים ממשיים" בשיח הפוליטי בארצות-הברית, ולעזור ליישב סכסוכים פוליטיים באופן מיושב ומדוד.

לא ברור עד כמה העובדות אכן יכריעו את הכף בעוד כשבועיים - אך בינתיים עושה רושם שהאפליקציה זוכה לפופולריות גואה, שמציבה אותה כאחת האפליקציות הכי נפוצות בשבועות האחרונים בכל חלקי ארצות-הברית.