הרכש הביטחוני ממפעלים בשדרות: כרבע מיליארד שקל בשנה

ההזמנה האחרונה שהעביר מינהל הרכש הייתה לחברת טקמר מקבוצת מר בהיקף של כ-40 מיליון שקל

טנק/ צילום :דובר צהל
טנק/ צילום :דובר צהל

בין ירי של רקטות מעזה לבין שגרה מתוחה - מפעלים ביטחוניים שמייצרים בשדרות קיבלו בשנת 2015 הזמנות ממשרד הביטחון בהיקף כולל של כרבע מיליארד שקל - כך עולה מנתונים שמסר היום (ג') מינהל הרכש שבמשרד הביטחון.

בין האמצעים שמשרד הביטחון רוכש משורה של חברות קטנות ובינוניות שפועלות בשדרות: רכיבים המשמשים ליצור טנקי המרכבה, מרעומים לפצצות, אמצעים תקשורת חדישים ועוד.

את ההזמנה האחרונה לאחד המפעלים בעיר הדרומית העביר מינהל הרכש שבמשרד הביטחון לחברת טקמר מקבוצת מר. במסגרת התקשרות זו, שהיקפה הוערך ב-40 מיליון שקל, תספק טקמר מאות מערכות קשר שישמשו את חיילי זרוע היבשה של צה"ל. המערכות ייוצרו במפעל החדש שהחברה חנכה בשדרות.

מדובר בטכנולוגיות שמע דיגיטליות שעתידות להחליף את מערכות הקשר הישנות והאנלוגיות המשמשות את כוחות היבשה של צה"ל זה עשרות שנים. במשרד הביטחון אמרו היום כי המערכות יאפשרו יישומים מתקדמים וחדשניים שכוללים את היכולת לחבר בו זמנית מספר מכשירי רדיו, ולשתף אותם בקרב מספר גדול של משתמשים, תוך שמירה על רמת אבטחה גבוהה של הרשת. המערכות החדשות יסופקו לצבא במהלך 5 השנים הקרובות.

קבוצת מר עוסקת בפיתוח ובייצור של מערכות תקשורת, מודיעין וסייבר ונחשבת לספקית ותיקה של מערכת הביטחון: מוצרים של הקבוצה משמשים בין השאר את חיל הים, ומותקנים גם בטנקי המרכבה סימן 4 המיוצרים בידי מינהלת הטנק המרכבה של משרד הביטחון.

לדברי מנכ"ל קבוצת מר, ניר למפרט, "טקמר כבר סיפקה את מערכות תקשורת הפנים לטנקי המרכבה והזכייה במכרז זה תאפשר לנו לספק למערכת הביטחון גם בשנים הבאות פתרונות תקשורת עדכניים ביותר". לדבריו, כחלק מהיערכות החברה למכרז זה, היא קלטה לשורותיה עובדים חדשים והקימה תשתית ייצור מתאימה.

ב-2015 הסתכם הרכש של משרד הביטחון מחברות ביטחוניות שפועלות משדרות או מחזיקות בה קווי ייצור ב-226 מיליון שקל. נתון זה לא כולל את הרכש שנעשה מחברות ביטחוניות ב-2016 ולא את הרכש מחברות אזרחיות בשדרות - שגם מהן רוכש משרד הביטחון ציוד עבור יחידות צה"ל השונות.

לפי נתוני משרד הביטחון, אשתקד נעשו הזמנות בהיקף של 76 מיליון שקל מחברת גילתק בשדרות, שעוסקת במערכות תקשורת; כ-32 מיליון שקל מחברת אורודולק שעוסקת בייצור סוללות; כ-10 מיליון שקל מספקטרוניקס; מאלביט מערכות - 32 מיליון שקל; ומרשף טכנולוגיות, שעוסקת בייצור של מרעומים לפצצות - כ-35 מיליון שקל.

לדברי סגן בכיר לראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, אליעזר (איקו) חסון, ההחלטה על הרכש הנרחב ממפעלים בשדרות מבטאת את מהלכי המשרד לחיזוק התעשיות הביטחוניות שפועלות בפריפריה: "ההחלטה של קבוצת מר להעביר לשדרות את קו הייצור של מערכות הקשר שישמשו את צה"ל תחזק עוד יותר את חוסנה הכלכלי של העיר", אמר.