בכיר באגד: "עד היום לא קיבלנו הצעה אחת קונקרטית מהאוצר"

בעקבות איומים על תחילת שביתה באגד ב-7 בנובמבר, הקדימו משרדי האוצר והתחבורה את פגישת המו"מ לשבוע הבא ■ בכיר באגד:"לקח להם כמה חודשים לתאם את הפגישה הראשונה, ומי שהגיעו לישיבות האלה היו פקידים זוטרים"

אבי ניסנקורן / צילום: בועז אופנהיים
אבי ניסנקורן / צילום: בועז אופנהיים

בעקבות איומו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אתמול על תחילת שביתה באגד ב-7 בנובמבר, הקדימו משרדי האוצר והתחבורה את פגישת המו"מ שתוכננה לאותו יום עם אגד לשבוע הבא. לדברי מקורות באגד, על אף לוח הזמנים הקצר להשגת פתרון, במשרדי האוצר והתחבורה נהגו עד כה ברפיון ולא העבירו אפילו נייר אחד ובו הצעה קונקרטית להסדר, למעט מסמך טכני בנוגע לרמת שירות.

"כבר בסוף 2014 שלח יו"ר אגד אבי פרידמן מכתב לממשלה, ובו קריאה לנהל מו"מ לקראת פקיעת הסכם הסובסידיה בסוף 2015", אומר בכיר באגד. "לקח להם כמה חודשים לתאם את הפגישה הראשונה, ומי שהגיעו לישיבות האלה היו פקידים זוטרים. יו"ר הרשות לתחבורה ציבורית מאיר חן לא נכח בפגישות אלו".

לטענת אגד, הממשלה הציעה בעל פה לקצץ את הסובסידיה ב-170 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2016 ו-2017, אבל זאת הייתה הצעה לא רשמית שלא גובתה בשום מסמך. באגד טוענים כי זו הייתה הצעה סתמית, שמשמעותה דה פקטו הבאת אגד לחדלות פרעון מיידית. "עד היום לא קיבלנו אפילו הצעה אחת קונקרטית ממשרד האוצר", אומר הבכיר. "המסמך היחיד שקיבלנו, רק לפני כמה חודשים, היה מסמך טכני שעסק בנושא רמת שירות". 

באגד טוענים כי במהלך הפגישות שהתקיימו בשנה האחרונה הציג הקואופרטיב כמה מצגות, שעיקרן תוכנית ל-18 שנה בת שלושה חלקים: החלפת 240 עובדים יקרים כל שנה ב-240 עובדים חדשים, שעלות שכרם קטנה בכמעט חצי, מהלך שחוסך 20-30 מיליון שקל בשנה בעלות התפעולית; הפרשה חד-פעמית של 150-200 עובדים ללא קליטת עובדים חדשים (עובדי המטה המיותרים, נ"י); וחיסכון של כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה בעלויות שאינן שכר או כוח אדם. האוצר, על פי טענה זאת, פשוט נמנע מלהגיב להצעות.

העלאת פרופיל המו"מ נגרמה בעקבות הכרזת סכסוך העבודה של ההסתדרות ב-28 בספטמבר. מיד לאחר מכן זימן שר התחבורה, ישראל כץ, פגישה של בכירי אגד עם מנכ"לית המשרד קרן טרנר ועם סגן ראש אגף התקציבים אודי אדירי. בפגישה זאת מינה כץ את טרנר למובילת המו"מ, ובעקבותיה התקיימה שבוע לאחר מכן פגישה נוספת, שבה נקבע שמשרדי האוצר והתחבורה יגישו את הצעותיהם לאחר סוכות. 

בשיחה עם "גלובס" אמר אדירי בתגובה, כי "משרדי התחבורה והאוצר, בשורה ארוכה של דיונים, הציגו לאגד אופציות ומתווים שונים להתייעלות, ובין השאר הוצאת קווים לתחרות והכנסת משקיע לחברה". לדברי אדירי, תפיסתו הבסיסית היא שאין זה תפקידה של הממשלה לנהל חברות פרטיות, ולכן רמת הפירוט לא הייתה של תוכנית מלאה, אך כן הוצגו לאגד מספרים. 

"עד היום אגד נמנעה מלהתייחס להצעות שהעלינו", הוסיף אדירי, "ועל כן, בצער רב, משרדי האוצר והתחבורה יציגו כבר בפגישה בין הצדדים בשבוע הבא הצעה מפורטת".

דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסר: "מזה כשנה מתקיימות פגישות אחת לשבועיים על בסיס קבוע, במסגרת המשא ומתן להסכם הסובסידיה עם אגד. הפגישות התקיימו עם מנהל אגף תחבורה ציבורית, מנהל הרשות לתחבורה ציבורית, מנכ"לית המשרד ושר התחבורה.

"במסגרת הישיבות עם מנהל הרשות סוכם על מתווה של רמת השירות שתינתן לציבור הנוסעים במסגרת ההסכם החדש, ובכך להביא את אגד לרמת השירות הנהוגה כיום בשאר חברות לתחבורה ציבורית.

"עמדת המדינה מתחילת המשא ומתן הייתה שעל אגד להפעיל את השירות בעלויות ההפעלה המקובלות בענף, והנגזרות מתוצאות ההליכים התחרותיים וברמת השירות הגבוה שניתנת על ידם. עמדה זו ליוותה את כל המשא ומתן, תחשיבי המדינה לעלויות התחרויות הוצגו והועברו לאגד בצורה מסודרת".