ארקיע תשלם דמי שימוש בשדה דב בגובה 3 מ' ש' במקום 52 מ'

המדינה תבעה תשלום של 52 מיליון שקל על דמי השימוש של החברה בשדה דב, אולם ביהמ"ש קבע כי הסכום יהיה נמוך משמעותית ובכך קיבל חלקית את תביעת המדינה נגד ארקיע

שדה דב. על הקרקע אמורות להיבנות 16 אלף יח"ד / צילום: תמר מצפי
שדה דב. על הקרקע אמורות להיבנות 16 אלף יח"ד / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע אתמול (ג') כי חברת ארקיע תשלם למדינה דמי שימוש בגובה כ-3 מיליון שקל בעבור השימוש בחלק מהקרקע בשדה התעופה שדה דב בתל-אביב - וזאת על אף שדרישת המדינה, שהגישה את התביעה כנגד החברה, הייתה לתשלום גבוה הרבה יותר של כ-52 מיליון שקל. בכך קיבל השופט אליהו בכר את טענות המדינה שעלו בתביעה רק באופן חלקי.

את התביעה הגישו רשות מקרקעי ישראל ורשות שדות התעופה כנגד ארקיע, בטענה כי החברה צריכה לשלם דמי שימוש בקרקע על-פי תעריף רשות שדות התעופה.

ארקיע, שיוצגה בידי עורכי הדין אייל בר אליעזר, ענבל אלקיים, ומאיה בן גל ממשרד בלטר גוט אלוני ושות', טענה כי לרשות שדות התעופה אין זכויות בקרקע בשדה דב, ומעמדה הוא כנותנת שירותים בלבד.

עוד טענה החברה כי בין הצדדים נחתם הסכם מחייב עוד בשנת 1995 בנוגע לדמי השימוש אותם היא צריכה לשלם, הסכם בו עמדה ארקיע.

בית המשפט קיבל את טענות ארקיע בהתייחס לנושא קיומו של הסכם מחייב, וקבע כי ארקיע מבצעת שימוש רב שנים במקרקעין בשדה דב בגינו היא שילמה את הסכומים אשר הוסכמו עם רשות שדות התעופה, כאשר "יש בהתנהלות הרוטינית רבת-השנים כדי ליצור הסכם מחייב בין הצדדים ההופך בפועל את מסמך רונד (ההסכם שנחתם מול החברה), לעניין דמי השימוש ודמי השירותים בנכסים המוחזקים על-ידי ארקיע במועד הוצאתו וכן לתשלומים בגין הנכסים הנוספים שארקיע תעשה בהם שימוש בהמשך, למסמך המחייב את שני הצדדים". 

במקביל, בית המשפט קבע כי ישנם שטחים שאינם נכללים בהסכם שנחתם בין המדינה לארקיע, ובגינם תצטרך החברה לשלם את דמי השימוש הנוספים, בגובה כ-3 מיליון שקל. מדובר בדמי שימוש עד יום הגשת התביעה על-ידי המדינה (סוף 2008).

לגבי השנים המאוחרות יותר קבע בית המשפט כי "טוב יעשו הצדדים אם יאמצו את החישוב לתקופה שממועד הגשת התביעה עד 31 בדצמבר 2011 וכן ישכילו לסיים את המחלוקות באשר לתקופה שמ-1.1.2012 ואילך בכל הקשור עם דמי השימוש ודמי השירותים, על-מנת שלא להשבית את פעילות הנתבעות מחמת אי-תשלום או מחמת אי-תשלום או מחמת מחלוקת בנושא זה, אותן ניתן לפתור - כך יש לקוות - מחוץ לכותלי בית המשפט".

עוד קבע בית המשפט כי החברה תצטרך גם לשלם את הוצאות המשפט של התובעות בסך 200 אלף שקל, וכי למדינה יש זכות ערעור לבית המשפט העליון למשך 45 יום מיום קבלת פסק הדין.