הצעת חוק: פקידי בנק ידווחו על חשד לניצול כלכלי של קשישים

ח"כ שמולי מבקש להתיר לפקידי הבנקים, המכירים בדרך-כלל היטב את הפעילות הכלכלית השוטפת של לקוחותיהם, לדווח לרשויות כשיש להם יסוד סביר להניח כי הקשיש או חסר הישע חשוף לניצול כלכלי

איציק שמולי / צילום: תמר מצפי
איציק שמולי / צילום: תמר מצפי

הצעת חוק חדשה תבקש לאפשר לפקידי בנק לדווח על מקרים של ניצול כלכלי של קשישים וחסרי ישע על-ידי קרובי משפחתם או על-ידי גורמים אחרים. ההצעה תעלה ביום ראשון הקרוב בוועדת השרים.

את ההצעה יזם ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), ובמסגרתה מבקש שמולי להתיר לפקידי הבנקים, המכירים בדרך-כלל היטב את הפעילות הכלכלית השוטפת של לקוחותיהם, לדווח לרשויות (לעובדים סוציאליים) כאשר יש להם יסוד סביר להניח כי הקשיש או חסר הישע חשוף לניצול כלכלי באמצעות הפעלת לחץ, מירמה, גניבה וזיוף.

לדברי שמולי, "סחיטה וניצול כלכלי של קשישים היא עבריינות מהסוג השפל ביותר, ואין שום סיבה שסביבתו של האזרח הוותיק לא תהיה מעורבת יותר בהגנתו תוך שמירה על עצמאותו". לדבריו, מדי שנה מדווחים כ-1,200 מקרים, ואחד מכל 15 קשישים נפל קורבן להתעללות כזו.

על-פי פקודת הבנקאות (1941), חלה על עובד תאגיד בנקאי חובת סודיות למקבל השירות, ולכן פקידי הבנק מנועים מלדווח על מקרים של סחיטה או ניצול כספם של קשישים עריריים או חסרי ישע.

שמולי מציין כי בניגוד למצופה, רוב פעולות המירמה הללו מבוצעות דווקא על-ידי בני המשפחה, עובדה המקשה על הקורבן להתמודד עם התופעה.

בתוך כך, שמולי מדגיש כי מדובר בבעיה חובקת-עולם: "בשנת 2009 נעשה שימוש כספי לרעה מסוג זה בכ-2.9 מיליארד דולר בארה"ב לבדה. נכון לשנת 2012, 14 מדינות בארה"ב כבר חוקקו חוקים שונים למניעת תופעה זו, החל מקביעת פרופיל ספציפי של המסייע בחוק, עבור בחובת דיווח לבני המשפחה וכלה בענישה מוגברת האוספת את כספי הענישה לקרן מיוחדת המסייעת לקשישים".

לדברי שמולי, "אם נוכל להיעזר בפקיד הבנק שמכיר את הקשיש ויוכל לדווח על חשש לסחיטה או ניצול לרעה של כספו - נוכל לצמצם את התופעה ואף למגרה כליל".