כרמל אולפינים: ביהמ"ש הוציא צו המעכב את סגירת המפעל

ראש עיריית חיפה הורה לסגור מיידית את המפעל, אך ביהמ"ש קבע כי החלטה בנושא תתקבל רק בתום דיון שייערך ב-6 בנובמבר ■ לאחרונה אירעה סדרת דליפת מזהמים במפעל מקבוצת בזן של עידן עופר

בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר
בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר

שופטת בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה, ג'אדה בסול, הוציאה היום (ה') צו המורה על עיכוב ביצוע ההחלטה של ראש עיריית חיפה, יונה יהב, מאתמול - לסגור מיידית את מפעל כרמל אולפינים שמקבוצת בזן שבשליטת עידן עופר למשך 30 יום.

השופטת קבעה כי החלטה בנושא תתקבל בתום דיון שיתקיים ב-6 לנובמבר, בין השאר בהשתתפות נציג של המשרד להגנת הסביבה. "הן בשל התוצאות הדרסטיות והנזק שעלולים להיגרם כתוצאה מקיומו של הצו, ולאור טענות כבדות-משקל שהועלו על-ידי כרמל אולפינים, הגעתי למסקנה כי יש מקום להורות על עיכוב ביצוע הצו עד למתן החלטה בבקשה לגופה", ציינה השופטת. 

ההחלטה של יהב, על הוצאת צו הסגירה למפעל כרמל אולפינים שמעסיק כ-500 עובדים, התקבלה בעקבות סדרה של תקלות שאירעו במקום בשבועות האחרונים ובמהלכן נפלטו לאוויר מזהמים, חלקם מסרטנים.

העתירה של כרמל אולפינים הוגשה בידי עורכי הדין עמוס גורן ועדי קופל-אביב ממשרד עמית, פולק, מטלון, בטענה כי בסגירת המפעל צפויה פעילות מוגברת של שריפת גזים באמצעות הלפיד, וזאת בכמויות שעולות עשרות מונים על אלה שהוזרמו אליו בעת התקלות שאירעו באחרונה במפעל.

עורכי הדין הוסיפו וטענו כי מפעלים פטרוכימיים מתוכננים ומיועדים לפעילות רציפה לאורך כל שעות היממה ובכל ימות השנה, וכמעט שאינם מודממים באופן מלא. עוד נטען כי בסגירת המפעל יש כדי להוות פגיעה בזכות היסוד של הנהלת כרמל אולפינים לחופש העיסוק, מה גם שסגירתו תוביל לפגיעה כספית חמורה בחברה.

בבואו להוציא את צו הסגירה לכרמל אולפינים, התבסס יהב על עמדת איגוד הערים האזורי לאיכות סביבה - מפרץ חיפה, שקבע כי "המפעל לא נערך ואינו ערוך כראוי כדי למנוע תקלות חוזרות שגורמות לפעילות חריגה בהיקפה בלפידים - ועלולה להוביל לפליטת מזהמים ולזיהום אוויר חזק ובלתי סביר. המפעל פועל תוך הפרה של תנאי היתר הפליטה, מה שמהווה הפרה של חוק אוויר נקי ומאליו גם להפרת תנאי ההיתר הזמני שניתן למפעל".

בו-בזמן שהנהלת קבוצת בזן והנהלת כרמל אולפינים נאבקו בבית המשפט למען הוצאת צו שיעכב את ביצוע הוראת ראש העיר יהב, קיים מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, שימוע לראשי החברה - בעקבות רצף התקלות הבלתי מוקדיות שהוביל בשבועות האחרונים לפליטת מזהמים לאוויר. עד לשעה 14:00, עת סיום השימוע, המשרד להגנת הסביבה לא דיווח על תוצאות הדיון.