מנהל רשות המסים יאפשר החזרי מע"מ על נכס מסחרי

ההנחיה החדשה נועדה לאפשר לבעלי עסקים קטנים לקבל החזרי מע"מ על רכישת הנכסים, וזאת למרות פסיקה של בית המשפט לפיה השכרת שני נכסים מסחריים אינה מהווה הכנסה מעסק

משה אשר / צילום : אוריה תדמור
משה אשר / צילום : אוריה תדמור

מנהל רשות המסים, משה אשר, הורה להקפיא את יישום ההנחיה החדשה של רשות המסים, המגבילה את האפשרות של בעלי עסקים קטנים להזדכות על המע"מ ששילמו בעסקאות הרכישה של העסקים.

בעקבות פסק דין שניתן השנה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הנחתה רשות המסים את עובדיה שלא לפתוח תיקי עוסק ולא לאפשר לרוכשי נכסים מסחריים לקזז מע"מ תשומות ברכישה במקרה שרכשו עד שני נכסים. בית המשפט קבע כי השכרת שני נכסים אינה מהווה "הכנסה מעסק" המאפשרת לבעליהם להזדכות על המע"מ ששילמו ברכישת העסקים.

הערב (ה') נערכה פגישה בין אשר והנהלת רשות המסים לבין נשיא לשכת רואי חשבון, יזהר קנה; סגן הנשיא, ג'ק בלנגה; יו"ר ועדת המסים בלשכת עורכי הדין, יוסי אלישע; ונשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי. בעקבות הפגישה נמסר מרשות המסים כי אשר החליט להקפיא את יישום ההנחיה למספר ימים עד להשלמת הדיונים וגיבוש המלצות בנושא עם הלשכות המקצועיות, ככל הנראה בשבוע הבא. 

נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, אמר ל"גלובס" בתגובה כי הוא שמח שאשר נעתר לבקשה להקפיא את יישום ההנחיה. גינדי ציין כי בנוסף ליצירת אפליה בין עסקים קטנים וגדולים, יישום ההנחיה עלול לגרום להתייקרות מחירי השכירות לנכסים מסחריים, התייקרות שהייתה מגולגלת לציבור ומעלה את יוקר המחיה.

בנוסף ציין גינדי כי ההנחיה יוצרת תמריץ להסיט השקעות מעסקים מסחריים - כמו חנויות ומשרדים - לנדל"ן למגורים, ולהקשות בכך על מאמציו של שר האוצר משה כחלון להוריד את מחירי הדירות.