הפרקליטות: להטיל על נוחי דנקנר עד 5 שנות מאסר; דנקנר: מבקש חמלה

(עדכון) - דנקנר ושטרום הורשעו ביולי השנה בהרצת מניות אי.די.בי ■ האלוף במיל' דורון אלמוג בדיון הטיעונים לעונש: "הלוואי שכל החברות בישראל היו תורמות כמו דנקנר" ■ שלמה בוחבוט: "נוחי מלאך" ■ גזר הדין - ב-5 בדצמבר

נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף
נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף

"המסקנה העולה מהכרעת הדין המרשיעה בתיק היא כי גם בארזים נפלה שלהבת" - כך אמרה היום (א') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב עו"ד חנה קורין, התובעת במשפט הרצת מניות אי.די.בי אחזקות, שבמסגרתו הורשעו נוחי דנקנר ואיתי שטרום.

במסגרת שלב הטיעונים לעונש הודיעה התובעת כי הפרקליטות מבקשת מהשופט חאלד כבוב להטיל על דנקנר עונש של בין 3 שנות מאסר ל-5 שנות מאסר בפועל. על הנאשם השני, איתי שטרום, מבקשת התביעה להטיל עונש של בין שנתיים וחצי מאסר ל-4.5 שנות מאסר. 

גזר הדין במשפט יינתן ב-5 בדצמבר 2016 בשעה 9:00 בבוקר. 

"פגיעה חמורה בשוק ההון" 

"הגענו למעמד הנוכחי לאחר הרשעה חד-משמעית ומהדהדת של בית המשפט, שהרשיע את הנאשמים בכל סעיפי האישום שיוחסו להם", אמרה עו"ד קורין. "דנקנר היה הדמות המוכרת והמשפיעה ביותר במשק הישראלי. דנקנר הורשע בהרצת מניות ובעבירות נוספות לצורך תמיכה במי שהייתה חברת האחזקות המשמעותית ביותר במשק הישראלי, ששלטה על שורה ארוכה של חברות שניהלו חלק מהפעילות במשק שלנו. נוחי דנקנר לא בחל באמצעיים כדי לגרום להצלחת הנפקת החברה שעמד בראשה. כאשר מי שמבצע את העבירות הללו הוא איש העסקים המשפיע ביותר במשק, הפגיעה בשוק ההון היא חמורה במיוחד".

לדברי התובעת, "מהיום כל שיחת סלון וכל פוסט באינטרנט וכל שיח ציבורי לפיו בכל ההנפקות יש מניפולציה וכולם מריצים מניות. השיח הזה קיבל הוכחה בהכרעת הדין המרשיעה. השיח הזה לא מוגזם - הוא הוכח. מכאן החשיבות הגדולה שאנחנו רואים שמבית המשפט לא ייצא יחס בלתי סלחני למעשים של דנקנר. מתחייבת לטעמנו דחייה מוחלטת של טענות כאילו מדובר באירוע נקודתי או בקווים מטושטשים בין לגיטימי ללא לגיטימי".

התובעת ביקשה מהשופט להטיל על דנקנר ושטרום ענישה "שתוכיח לציבור שיש מי שמגן עליו, ושכל הכספים שלו שמושקעים ועל אמינות שוק ההון שהוא נשמת אפה של הכלכלה". לדבריה, "האינטרס הציבורי ומצוות המחוקק הוא למצות את הדין עם הנאשמים.

"צריכים להיות כנים - מבחינת הציבור הרחב וציבור המשקיעים יש משמעות רבה יותר לענישה, לגזר הדין, מאשר להכרעת הדין. פער בלתי מובן בין הרשעה חריפה לעונש קל מכרסם באמון הציבור בבתי המשפט ומעביר מסר של הרגעה לעבריינים פוטנציאליים", התריעה התובעת.

לדברי קורין, בנוסף, "ממד נוסף של חומרה ניתן לראות בעבירת הדיווח שבה הורשע דנקנר. "דנקנר פנה ביד אחת אל הציבור והזמין אותו לרכוש מניות, וביד השנייה יצר ביקושים שהניחו את דעת הציבור שההשקעה בטוחה וכדאית. הפעולה הזאת בשני הצדדים זה מעשה מירמה מובהק. זו הונאה. זו מירמה. זאת לא עבירת ניירות ערך שאנשים לא מצליחים לזהות את הפסול בה. זה נהיר לכל אדם ופוגע בתחושת הצדק". 

"מבצע הונאה פשוטו כמשמעו"

היבט חומרה נוסף שציינה התובעת הוא היקף הכספים שהיו מעורבים בהרצה. "לתוך הבורסה זרמו 42 מיליון שקל. כמה תיקי מניפולציה אנחנו מכירים עם מחזורים של 42 מיליון שקל?".

התובעת ציינה עוד כי "היה כאן מבצע הונאה פשוטו כמשמעו. נערכו פעולות לפיצוי משקיעים רק כדי שאלה יגלו שקנו חתול בשק".

עו"ד קורין אמרה כי קו ההגנה העיקרי של דנקנר התבסס על כך שההנפקה הייתה מובטחת, שכן חבריו התכוונו להשתתף בה - טענה שנדחתה. "יש לדחות את הטענה גם בהיבט העונש. ההנפקה כוונה לכל השוק לרבות לשוק המוסדי. המסר כוון לשוק ההון בכללותו... לא ניתן להסיק מהראיות שכלל המשקיעים בהנפקה הושפעו מהמניפולציה".

התובעת טענה עוד כי פרשת הרצת מניות אי.די.בי חמורה יותר מפרשת הרצת המניות בחברת מנופים פיננסים. באותה פרשה הטיל בית המשפט העליון עונש של 26 חודשי מאסר על ג'קי בן-זקן, שהורשע בהרצת מניות החברה. זאת, לאחר ששופט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, סבר כי יש להטיל עונש חמור יותר על בן-זקן, של 3 שנות מאסר בפועל. 

דנקנר: "מבקש חמלה"

בתום הדיון היום קיבל דנקנר הזדמנות לומר דברים לשופט. דנקנר ביקש חמלה ורחמים מבית המשפט ואמר כי השנים האחרונות היו קשות מאוד עבורו ועבור משפחתו. "תרשה לי לבקש בעת הזו חמלה", אמר דנקנר לשופט. 

פרקליטו, עו"ד גיורא אדרת, ביקש מהשופט להטיל על דנקנר עונש של עבודות שירות בלבד. 

עדויות אופי: "לב ענק ונשמה גדולה"

שורה ארוכה של חברים ומכרים של יו"ר קונצרן אי.די.בי לשעבר, נוחי דנקנר, התייצבה מוקדם יותר היום באולמו של שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, כדי למסור עדויות אופי לטובתו של דנקנר בשלב הטיעונים לעונש. זאת, רגע לפני שהשופט גוזר את דינם של דנקנר ושל איתי שטרום, שכאמור הורשעו בחודש יולי השנה בהרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות בפברואר 2012.

דנקנר וסנגוריו ינסו לשכנע את השופט חאלד כבוב כי הנסיבות בהן ביצע את המעשים, כמו גם תרומתו לחברה הישראלית, צריכים להביא להקלה משמעותית בעונשו, שיכול להגיע לעד 5 שנות מאסר. 

אלוף במיל' דורון אלמוג, שבנו ערן ז"ל היה אוטיסט, ואשר הקים כפר שיקומי ייחודי בשם "עלה נגב" למען אוטיסטים, הציג היום בבית המשפט את הפעילות העצומה, לדבריו, שעשה דנקנר למען אוטיסטים ובעלי פיגור. אלמוג ביקש מהשופט לנהוג כלפי דנקנר "במידת החסד והרחמים שבה נהג דנקנר כלפי האוטיסטים והמפגרים".

"ילדים כמו הבן שלי כאילו קיבלו שני מאסר עולם", אמר אלמוג לשופט שעומד לגזור את עונשו של דנקנר ולשלוח אותו למאסר. "ערן סבל מאוטיזם ופיגור. הוא מעולם לא קרא לי אבא. הוא לימד אותי על מקומם של החלשים ביותר בחברה, אלה שלא יכולים לבקש אפילו שיחליפו להם חיתול".

בהמשך תיאר אלמוג כיצד דנקנר הגיע לסיור בכפר האוטיסטים והחליט להתגייס למענם. "דנקנר הוא איש שיש בו צניעות וענווה ורגישות אנושית עצומה. הוא בא לבקר אצלנו, וראיתי שהוא עובר חוויה קשה. פניו היו מיוסרות. בסוף הסיור דנקנר החליט לתרום 1.8 מיליון שקל, אחרי שבתחילה התכוון לתרום הרבה פחות. מה זה אומר עליו? שיש לו לב ענק ונשמה גדולה. זה בא אצל דנקנר מהמקום הכי עמוק. מהנפש והרגישות האנושית וההבנה שכולנו בני אדם ברי-חלוף ובשבריר שנייה יכולים להיות במקום של אותם אנשים. דנקנר בא ממקום של כאב, רגישות, ונשמה גדולה".

אלמוג סיכם: "כבוד השופט, כאבא לילד מפגר, כאבא של ערן, אני רוצה להגיד לך: העשייה של נוחי הייתה בשורה עבור ההורים. הוא בא לא רק עם כסף אלא כדוגמה, מופת, דרך-ארץ. הלוואי שכל החברות בישראל היו תורמות כמו שהחברות של נוחי תרמו ויסייעו גם מהונם האישי וגם מהון החברה. יש משמעות לאמירה: 'כל ישראל ערבים זה לזה'". 

"קודם כל קח מיליון שקל" 

עוד אב לילדה בעלת צרכים מיוחדים העיד למען דנקנר. עו"ד שמוליק זיסמן, כדורסלן בולט לשעבר בקבוצת מכבי תל-אביב לכדורסל, הקים לפני כ-17 שנה עמותה לטיפול בילדות נפגעות תסמונת רט ("מלאכיות הדממה"), לאחר שבתו חלתה במחלה הנדירה והקשה. זיסמן מסר היום עדות נרגשת לטובתו של דנקנר. זיסמן דיבר על תרומתו הגדולה של דנקנר לעמותה, וציין כי הוא לא מאמין כי דנקנר ביצע במודע עבירות פליליות.

לדברי זיסמן, "את נוחי אני מכיר מאז שלמדנו ביחד בפקולטה למשפטים. לפני 19 שנה נולדה בתי. בגיל שנתיים וחצי היא אובחנה כסובלת מתסמונת רט. האבחנה הייתה נוראית. הילדה הייתה כלואה, ולא היו פתרונות למחלה. הקמתי עמותה כדי לחפש תרופה למחלה. בין היתר, פניתי לנוחי, שאמר לי: 'דבר ראשון קח מיליון שקל'".

זיסמן דחה את הביקורת על כך שהכספים שתרם דנקנר לאורך השנים, באמצעות החברות, היו "כסף ציבורי". "נוחי תרם באופן אישי את הכסף הזה, ואמר לי לצאת עם זה לתקשורת. עד אז לא רציתי לנפנף בבעיה שיש לי בבית. הוא דחף אותי גם לזה. הגענו למצב שהיום יש 17 ניסויים קליניים בעולם בניסיון למצוא תרופה למחלה. אנחנו יכולים לרפא את המחלה הזאת תוך 10 שנים. זה קודם כל בזכות אנשים כמו נוחי".

זיסמן סיפר עוד כי בימים האחרונים אנשים התריעו פניו שלא כדאי לו להעיד לטובת דנקנר במצבו הנוכחי. "יש תחושה שנוחי נפל, הרבה אנשים אמרו לי 'אל תבוא להעיד'. אבל אני לא חשבתי פעמיים. אני מכבד את ההחלטה של בית המשפט, אבל ברור לי שבן אדם כמו נוחי לא יכול לשבת ולתכנן תכנונים שהם עבירה על החוק. אולי נפלה שגגה, אבל נוחי אדם ישר, ובוודאי שלא הייתה לו כוונה לעבור על החוק".

מנהלת הספרייה העירונית בשדרות, צופית פרץ, העידה אף היא לטובת דנקנר, ואמרה כי היא למדה לתואר ראשון בזכות תרומותיו של דנקנר. "כשבעלי פוטר מהעבודה, נוחי דאג לי לכל דבר, מהקטן ועד הגדול. היום אני מגדלת 4 ילדים, בעלי עובד, וטוב לי. לא הייתי מגיעה לזה בלי נוחי דנקנר. עד היום בשדרות אנחנו נתקלים כל יום בבעיות, ופונים אליי אנשים ואומרים: 'תגידי, את לא יכולה להשיג לנו מין נוחי כזה?'".

"בשם כל תושבי הגליל - אני מבקש לרחם על נוחי. הוא מלאך"

שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות ולשעבר יו"ר מרכז השלטון המקומי, התייחס אל דנקנר כאל "צדיק", כשתיאר כיצד ביום השני למלחמת לבנון השנייה, התקשר אליו דנקנר וביקש לבוא לעזור לתושבי הצפון.

לדברי בוחבוט, "דנקנר אמר לי, שסניף שופרסל במעלות ייפתח כמתוכנן למרות שפרצה מלחמה. למחרת נוחי הגיע עם כל הצוות שלו. מעל 60 קטיושות נפלו על מעלות באותו היום, ולמרות זאת פתחנו את הסופר. ירדנו למקלט, וביקשתי מדנקנר לא לעזוב אותנו אחרי המלחמה. לצערי הרב, כל מי שבא במהלך המלחמה, שרים, אנשים אחרים, בורחים אחרי המלחמה. נוחי היה איתנו 24 שעות במלחמה עצמה ונשאר איתנו לאחריה".

ובוחבוט המשיך: "לא האמנתי שאדם כמו נוחי דנקנר מחליט להתנחל באזור הצפון, ולהיות איתנו. הוא חילק מאות אלפי חבילות לכל התושבים. הוא הלך לחצור, לשלומי, לנהריה, לכל מקום. התאהבנו באיש נעים-ההליכות הזה. אין דבר שרצינו ונוחי לא עשה".

בוחבוט סיכם במילים נמלצות במיוחד: "אני מבקש מבית המשפט, בשם כל תושבי הגליל, יהודים, ערבים, ודרוזים - לרחם על האיש הזה. האיש הזה הוא מלאך. כל אחד עושה שגיאות, מדינת ישראל ועם ישראל צריכים אותו".

הרב דוד גרוסמן, רבה של מגדל-העמק, יו"ר עמותת "מגדל אור" למען ילדים במצוקה וזוכה פרס ישראל למפעל חיים, דיבר גם הוא על תרומתו של דנקנר לחברה. לדברי גרוסמן, "לא הייתה פעם שפניתי לנוחי לעזרה, והאיש הזה אמר לא".

גרוסמן ציין כי "לגייס כסף זה אחד הקטעים הכי קשים שיש לאדם. אמרתי פעם שאני מוכן לנקות את כל מגדל-העמק עם הזקן שלי, כדי לא לבקש כסף. אבל נוחי תמיד נתן לי את ההרגשה שאני עושה לו טובה שאני מבקש ממנו כסף. הוא תמיד עמד לעזרה עם אהבה".

הרב גרוסמן טען כי דנקנר כבר קיבל את עונשו, וביקש מכבוב: "כבוד השופט, תעשה כל מה שאתה יכול כדי לעזור. שלא ייכנס למאסר חס וחלילה". 

פרס ז"ל: "נוחי עובד סוציאלי מצטיין" 

בפתיחת הדיון היום הקרינה ההגנה סרטון שתיאר את תרומתו הגדולה של דנקנר לתושבי הצפון, בזמן מלחמת לבנון השנייה ולאחריה. קבוצת אי.די.בי בהנהגתו של דנקנר, תרמה כ-100 מיליון שקל למען הצפון באותן שנים. הסרטון, שעוטר מוזיקלית בשירים מרגשים, פיאר ורומם את דנקנר, ונראה היה לפרקים שזה יותר סרטון תדמית של מתמודד בבחירות פוליטיות מאשר סרט על נאשם.

אחד מ"כוכבי" הסרטון היה הנשיא המנוח, שמעון פרס. פרס ז"ל תיאר את תרומתם של דנקנר ורעייתו, אורלי, בזמן מלחמת לבנון השנייה. "אתם מכירים את נוחי דנקנר כבעל הון. אני מכיר אותו כעובד סוציאלי מצטיין, כחלוץ, כאדם שבא עם כל הלב כדי לתרום ולתת", אומר פרס, כשברקע מושמע שירו של אביב גפן, "יומן מסע". 

לפי הפרסומים, דנקנר פנה לפרס לפני מותו, כדי שהנשיא לשעבר יכתוב לבית המשפט מכתב שיתאר את תרומתו של דנקנר לחברה. אישים נוספים שאליהם פנה דנקנר כדי שימסרו עדות אופי לטובותו הם גבי ברבש, מנהל בית חולים איכילוב לשעבר, וראש עיריית מעלות-תרשיחא, שלמה בוחבוט. 

המסע של דנקנר נמשך. אם למדים ממקרים קודמים של הרצת מניות, שלמרות העדויות הרבות שנמסרו לטובת דנקנר היום, המסע של דנקנר צפוי ככל הנראה לעבור גם בבית הסוהר.

רקע: "הנפקת החברים"

בחודש יולי השופט חאלד כבוב, את דנקנר בהרצת מניות ובעבירות דיווח והלבנת הון. יחד עמו הורשע איש שוק ההון איתי שטרום, שביצע לבקשתו של דנקנר רכישות מאסיביות של מניות אי.די.בי, אותן מכר מחוץ לבורסה, ושב לרכוש מניות חדשות - הכול, כך קבע בית המשפט, כדי להשפיע באופן בלתי חוקי ומעושה על שער המניה ערב אותה הנפקה ידועה ב-2012. גם החברות אי.די.בי וקלוז טריידינג של שטרום הורשעו בעבירות אלה.

דנקנר ושטרום הורשעו כי בפברואר 2012, לקראת מועד הנפקת מניות אי.די.בי לציבור, שהייתה קריטית לצורך שיפור מצבה התזרימי החונק של החברה בשליטת דנקנר, דנקנר ושטרום קשרו קשר, במסגרתו סוכם כי שטרום יבצע רכישות בהיקפים גדולים של מניית החברה בבורסה, במטרה למנוע את ירידת שער המניה ו"לתחזק" את השער, כמו גם להגדיל את מחזורי המסחר ולהציג מצג של התעניינות במניה.

 

מטרת המעשים, כך נפסק, הייתה להבטיח את הצלחתה של ההנפקה, שאכן עלתה יפה, ואי.די.בי גייסה באמצעותה 321 מיליון שקל. לצורך ביצוע התוכנית הורה שטרום לסוחר בניירות ערך, עדי שלג - שהיה זמן קצר קודם להנפקה שותפו של שטרום והפך בהמשך לעד המדינה בפרשה - לרכוש באמצעות חשבונות חברת ISP שבבעלות שטרום מניות של אי.די.בי אחזקות, במטרה להשפיע על שער המניה. שלג, כך נפסק, פעל בהתאם להוראות של שטרום ורכש מניות עד לניצול מלוא מסגרת האשראי שהייתה קיימת בחשבונות ISP בבנק הבינלאומי.

כשיבשו מקורותיו הכספיים של שטרום, זה פנה לדנקנר, שפנה לכמה מחבריו כדי שאלו ירכשו את המניות שרכש שטרום מחוץ לבורסה. הפרקליטות תיארה זאת כ"חילוצו" של שטרום בידי דנקנר. אותם "מחלצים" הם אנשי העסקים אילן בן-דב; לשעבר בעל השליטה בחברת פרטנר; יוסי ויליגר, שהיה הבעלים של חברת ויליפוד; שמעון וינטראוב, בעל השליטה בבראק קפיטל; צביקה בארינבוים; וגלעד טיסונה.

כשאלה רכשו מניות משטרום - האחרון שב ורכש שוב מניות אי.די.בי בבורסה, ובכך נמנע מפגיעה בשער המניה על-ידי הגדלת ההיצע בבורסה. כששוב יבשו מקורותיו של שטרום, הוא פנה לבנק הבינלאומי כדי לקבל אשראי, אך המהלך לא צלח. אז דנקנר פנה למנהלת מחלקת שוק ההון בבנק, ניצה זעפרני, ולמנהל החטיבה העסקית, אילן בצרי, ו"זרק מילה טובה", כלשונו של שטרום בעדותו - עד שהבנק נעתר לבקשת שטרום והעמיד לו אשראי במיליוני שקלים, ללא בטוחות כלשהן ובתנאים נוחים למדי.

"נוחי דנקנר הקדיש את כל מאודו כדי להעביר סיגנל לשוק שיש ביכולתו לגייס סכום נכבד שיאפשר לו לנווט את פעילותה העסקית של אי.די.בי, כאשר כישלון של מהלך שכזה היה גם עלול להביא לאובדן השליטה בחברה. זהו התמריץ שהכווין את פעילותו של דנקנר ולמרבה הצער הביא הביא אותו לפעול דווקא בסמוך לפני ההנפקה באופן בלתי לגיטימי בעליל", נאמר בהכרעת הדין המרשיעה.

עד המדינה עדי שלג היה אחד מן האדנים שעליהם נשען כתב האישום נגד דנקנר ושטרום, בעיקר בשל עדותו על פגישות שקיים עם שטרום, במסגרתן חשף בפניו לכאורה שטרום את התכנית התרמיתית. ההגנה טענה כי הצליחה להפריך, לשיטתה, את גרסתו של שלג, באופן פשוט - לדבריה, על-פי איכוני מכשיר הטלפון של שלג, הוא בכלל לא היה היכן שטען שהתקיימו הפגישות, בשעה שטען שהתקיימו.

השופט כבוב דחה את הדברים בהכרעת דינו: "האם היה מפגש ביום 21.2.2012 בין שלג לבין שטרום? על פניו, המסקנה המתבקשת מניתוח ראיית ההגנה היא שמפגש כזה לא נערך במקום ובשעה המצוינים על-ידי שלג. אינני מקל ראש במשמעות של ממצא זה לעניין עצם קיומה של הנחיה מפורשת מצדו של שטרום, אך האם יש בכך כדי לאיין את יתר גרסתו של שלג כעד מדינה או את גרסתו בחקירתו ברשות? התשובה לכך שלילית בהחלט. בענייננו, מצאתי לקבוע כי אין זה המקרה בו הפרכת היבט מסוים בגרסתו של עד מדינה יש בה כדי למוטט את שאר ההיבטים של הודעתו ועדותו או לקעקע את מהימנותו באופן מוחלט".

יחד עם זאת, השופט קבע על סמך סתירות שונות בעדותו של שלג, כמו גם על סמך עצם היותו עד מדינה, כי לעדותו יש משקל נמוך, והיא משמשת רק כתמיכה למכלול הראיות האחרות בתיק, שמורכב בעיקר אם לא רק מראיות נסיבתיות, אם כי יש הרבה מאוד ראיות שכאלה.

ברקע למעשים, השופט פירט את מה שמצטייר כנואשותו של דנקנר להצליח בהנפקה. "החברה הייתה מצויה באותה עת במצוקה תזרימית. במצב זה, ההנפקה הייתה קריטית לחברה ולדנקנר בפרט, אשר השקיע בה את כל מאודו", נפסק.

כבוב דחה את גרסתו של דנקנר, שביקשה להקל במידת הלחץ שבה היה נתון ערב ההנפקה, ועמד על כך שהצלחת ההנפקה הייתה חיונית ליכולת החברה לפרוע תשלומים בטווח של חודשים ספורים למחזיקי האג"ח, כאשר דנקנר ידע כי אי-עמידה בתשלום למחזיקי אג"ח - משמעותו הליכים שסופם, בסבירות גבוהה, אובדן השליטה בחברה - כפי שאכן קרה כשנה וחצי לאחר אותה הנפקת חברים.

באשר לגרסת שטרום, שטען בין היתר בחקירתו הראשונית ברשות ניירות ערך כי התנהגותו מעידה על אסטרטגיית השקעה לטווח ארוך, נקבע כי היא נסתרת מאליה, שכן הוא מכר את המניות מחוץ לבורסה בימים שלאחר מכן.

השופט הדגיש כי אינו מוצא כל היגיון מסחרי בפעולותיו של שטרום, זולת הרצון להריץ את המניה. "ההשקעה בוצעה מבלי לבדוק את תנאי השוק ומצב המניה, בהתעלם מאנליזות שליליות שהוצגו בפני שטרום ביחס לחברה, ולמרות שהכיר כי ביום 20.2.2012, יום לפני תחילת פעילותו במניה, ירד ערכה בכ-6.5%. כך גם בבוקר יום 21.2.2012 ירד ערך המניה בכ-6% נוספים. זאת ועוד, שטרום לא נועץ בנוגע לפעילותו עם מכריו, שותפיו ב-ISP - כולם אנשי מקצוע העוסקים בתחום - ואף לא עדכנם בנדון".