מועמד מוביל למינוי למנכ"ל הבורסה: איתי בן זאב מבנק לאומי

בן זאב, סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת שוקי ההון בלאומי, מכהן כדירקטור בבורסה מטעם הבנק זה למעלה משנתיים ■ גם עוזי דנינו מאקסלנס קיבל פנייה

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

אין רגע דל בבורסה בתל-אביב, שממשיכה לספק כותרות חדשות לבקרים. הפעם מדובר בהליך לבחירת מנכ"ל קבוע לבנק, במקומו של המנכ"ל הקודם יוסי ביינארט, שפרש לאחרונה בשל מצבו הרפואי ובעקבות עימות חריף עם היו"ר אמנון נויבך, מה שהוביל את ביינארט עצמו להגדיר את עזיבתו כ"הדחה".

בסוף השבוע שעבר קיימה ועדת איתור המנכ"ל של דירקטוריון הבורסה ישיבה, שבסיומה התכנסה ככל הידוע לרשימת מועמדים מצומצמת, שבה מוביל איתי בן זאב, סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת שוקי הון בבנק לאומי, המכהן גם כדירקטור בבורסה.

ככל הידוע נעשתה לאחרונה פנייה לבן זאב, והוא לא פסל אותה על הסף. לאחרונה דחה בן זאב גישושים שנעשו כדי לעניין אותו בתפקיד מנכ"ל בית ההשקעות פסגות. בן זאב (41) הנו חבר הנהלת לאומי משנת 2013. הוא דירקטור בבורסה מטעם הבנק זה למעלה משנתיים, והוא מוערך בשוק ההון ובבנק. הוא החל את דרכו בלאומי ב-2000 כסוחר בחדר עסקות, משם התקדם לתפקידי מנהל דסק ומנהל חדר עסקות לקוחות. בין השנים 2007 ל-2010 הוא כיהן כמנהל אגף חדר עסקות מט"ח ונגזרים, ובין השנים 2010-2013 הוא שימש כסגן ראש חטיבת שוקי הון. קודם ללאומי היה בן זאב בנקאי השקעות במריל לינץ' בלונדון, בניו יורק ובישראל.

לצד בן זאב, גם עוזי דנינו מנכ"ל בית ההשקעות אקסלנס, שבבעלות קבוצת הביטוח הפניקס, קיבל פנייה בנושא. דנינו, שבעבר היה בכיר בבנק המזרחי-טפחות, מנהל זה שנים את אקסלנס, שחבר הבורסה שלו מעורב בחקירה חריפה וחריגה שמנהלת רשות ני"ע, ושעיקריה הועברו זה כבר לפרקליטות ני"ע.

פנייה בנושא נעשתה בשבועות האחרונים גם ליהודה בן אסאייג, שבאמתחתו ניסיון רב-שנים בבתי השקעות במשק, בהם זה של מנורה מבטחים ושל קבוצת גאון. בשנים האחרונות מכהן בן אסאייג כמנכ"ל קרן הפנסיה החדשה הגדולה במשק: מבטחים החדשה של מנורה מבטחים. ככל הידוע בן אסאייג סירב להצעה, ואינו מתכוון לעזוב את תפקידו הנוכחי. לא מן הנמנע שישנו מועמד נוסף, ששמו טרם נודע ברבים.

לנדאו-יערי לא ברשימה

מי שאינה נמנית עם רשימת המועמדים לתפקיד מנכ"ל הבורסה היא גל לנדאו-יערי, המנכ"לית הזמנית של הבורסה. לאחרונה, בדיון בהול שנערך בדירקטוריון הבורסה בעקבות חוסר שביעות רצון של דירקטורים מתפקודה, תחת הנהגתו של היו"ר נויבך, ביקש הדירקטוריון מלנדאו-יערי למשוך את מכתב ההתפטרות שלה (שהוגש עקב יחסים עכורים עם היו"ר), ולהיוותר בתפקידה כשבידיה כל הסמכויות של המנכ"ל (כולל סמכויות שנויבך נטל לעצמו). נוסף על כך, מספר דירקטורים העלו בישיבה את נושא אופי המשרה של היו"ר הפעיל נויבך, ותמהו האם יש לבורסה צורך ביו"ר פעיל, והאם יש לקצץ את היקף משרתו, וכפועל יוצא גם את שכרו.

בד בבד עם המאמצים למצוא מנכ"ל חדש לבורסה, שבה הצעת החוק לשינוי מבנה הבעלות בבורסה, תוך הפיכתה לחברה בע"מ, להידון במסדרונות הכנסת. ביום חמישי האחרון התקיים בוועדת הכספים דיון נוסף בהצעה, שכבר נדונה במושב הקודם של הכנסת, ואולם, לא התקיימה הצבעה בנושא.

בבורסה, שבראשות היו"ר אמנון נויבך, ובניהולה הזמני של גל לנדאו-יערי, כמו גם ברשות ני"ע, שבראשות פרופ' שמואל האוזר, רואים בשינוי מבנה הבעלות בבורסה מזור לבעיותיה. ביום חמישי האחרון מסר היו"ר נויבך, כי "שינוי מבנה הבעלות מהווה את התנאי ההכרחי והמשמעותי ביותר על מנת לחולל את כל המהלכים האסטרטגיים המתחייבים ממצבה של הבורסה כיום", תוך שהוסיף כי "כיום הבורסה היא 'מועדון סגור' - המבנה החדש יאפשר לפתוח את המועדון, להכניס עוד שחקנים למסחר בבורסה ולהגדיל תחרות בתחום לטובת המשקיעים".

כל זאת, נדגיש, קורה בצל המאבק החריף, והמתמשך, בין הנהלת הבורסה לבין העובדים, שרוצים נתח נכבד ממניות חברת הבורסה העתידית, ובעוד שחברי הבורסה, שהנם הבעלים הנוכחיים של הבורסה, כבר סיכמו ביניהם את אופן חלוקת המניות לכשזו תהפוך לחברה למטרות רווח.

הבורסה בת"א סובלת בשנים האחרונות מ"התייבשות" - ירידה במחזורי המסחר, היעדר הנפקות הון של חברות חדשות ומחיקה מהמסחר של חברות ותיקות, בדרך כלל בשל הרגולציה הגוברת. בד בבד, חלה הרעה משמעותית בתוצאותיה העסקיות של הבורסה, הצפויה לסיים את שנת 2016 עם הפסד בסכום של 9.75 מיליון שקל, כתוצאה מאי-עמידה ביעד ההכנסות, בעיקר בשל המשך קיטון מחזורי המסחר במניות והמירים, במק"מ ובנגזרים.