רשות שדות התעופה תקלוט להעסקה ישירה כ-200 עובדי קבלן

במסגרת ההסכמות שהושגו בין ההסתדרות לבין רשות שדות התעופה, כ-200 עובדי קבלן מתחום הביטחון ייקלטו כעובדי הרשות ■ ניסנקורן: "ממשיכים לצמצם את תופעת עובדי הקבלן"

אבי ניסנקורן / צילום: בועז אופנהיים
אבי ניסנקורן / צילום: בועז אופנהיים

הסכם חדש נחתם בלשכת יו"ר הסתדרות ועד העובדים, אבי ניסנקורן, בין ההסתדרות לבין רשות שדות התעופה. על פי ההסכמות שהושגו בין הצדדים, כ-200 עובדי קבלן ייקלטו ברשות שדות התעופה להעסקה ישירה בהליך הדרגתי שיחל בשנת 2017 ויימשך 4 שנים. העובדים שצפויים להיקלט ברשות ולהפוך לעובדים מן המניין הנם עובדי ביטחון בתפקידי מז"מ (מזהים-משקפים).

במעמד החתימה על ההסכם השתתפו לצד ניסנקורן גם מנכ"ל רשות שדות התעופהיעקב גנות, הממונה על השכר במשרד האוצר יוסי כהן, יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, יו"ר אגף הפנסיה, הביטוח ושוק ההון בהסתדרות עו"ד מיה פרי-אלתרמן ויו"ר ועד העובדים ברשות שדות התעופה פנחס עידן.

כמו כן, רשות שדות התעופה התחייבה להעניק קביעות ל-200 עובדים נוספים, המוגדרים כיום כעובדים ארעיים. גם קליטתם של עובדים אלו תבוצע בהדרגה ותחל בשנת 2018. 

עד שהעובדים יזכו לקבל את מעמד הקביעות, כל עובד שהשלים 5 שנים מלאות כעובד ארעי ברשות וטרם נכנס לקביעות, יהיה זכאי לקבל תוספות שונות שמגיעות לעובדים קבועים, בהן מענק פריון שנתי, דמי ביגוד, הפרשות לקרן השתלמות, ביטוח בריאות ושיניים, ודמי הבראה בסכום המקובל לעובדים קבועים (904 שקל ליום) על בסיס אחוז הנוכחות הממוצע ובאופן יחסי לחלקיות משרתם.

במסגרת ההבנות בין הצדדים המעוגנות בהסכם הקיבוצי המיוחד, הוסדר כי המדינה תמשוך מהרשות תמלוגים בגובה 2 מיליארד שקל, ומתוך הכרה בתרומת העובדים ליצירת כספי התמלוגים, העובדים ימשיכו לקבל את תוספת הפריון שמעתה תוכר גם כרכיב שבגינו יבוצעו הפרשות לפנסיה של העובדים. כמו כן, העובדים יקבלו בונוס שנתי מיוחד בשנים 2017 ו-2018, בגובה של משכורת אחת.

ההסכם שנחתם היום מגדיל משמעותית גם את גמול ההשתלמות (גמול א') של עובדים בדרוג התעופתי, ומשווה אותו לגובה הגמול המשולם כיום לעובדים בדרוג המינהלי בשירות המדינה.

עוד נקבע בין הצדדים כי לא יבוצעו שינויים בזכויות העובדים לפנסיה תקציבית אלא בהסכמת 60% מהזכאים. ההסכם כולל בשורה גם לטכנאי רש"ת, לאור פתיחת דרגה חדשה לטכנאים מומחים, שתאפשר על פי קריטריונים של ותק והכשרות מקצועיות לקבל דרגת שיא בדרוג הט"מ ל-65% מהעובדים המשמשים בפועל בתפקיד הטכנאי.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מסר כי "אנו ממשיכים לצמצם את תופעת עובדי הקבלן ולהניע את גלגלי המהפכה החברתית. הסכם זה הצליח להביא לאיזון ראוי בין הצורך של המדינה למשוך תמלוגים מקופת הרשות, לבין החובה להכיר בתרומת העובדים. מהרגע הראשון הבהרנו כי לא ייתכן דיון על הרווחים בלי שנטפל קודם בתבניות העסקה פוגעניות ונחזיר את הכבוד לעובדים. כך עשינו וזהו צעד חשוב לצמצום פערים".

מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, אמר בתגובה: "אנחנו מבינים את חשיבות העסקת העובדים שלא דרך חברות כוח האדם, ומברכים על האפשרות לצמצם את מספרם ברשות שדות התעופה. הנהלת רש"ת ממשיכה בטיפוח כוח האדם האיכותי וכבר בימים הקרובים נביא את ההסכם לאישור מועצת הרשות".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי , אמר כי: "עובדי הרשות הם שותפים חשובים להצלחתה והם ייהנו בזכות, ולא בחסד, מההישגים שמביא עמו ההסכם. אני רוצה לברך את יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ואת נציגות העובדים בראשות פנחס עידן, על כך שהשיגו הסכם מצוין שיש בו בשורה חברתית ראשונה במעלה".

יו"ר ועד העובדים ברשות שדות התעופה, פנחס עידן, הצטרף לדברי אדרי והוסיף: "הצלחנו להגיע להסכם שמיטיב עם כל הצדדים. אני רוצה להודות מקרב הלב ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, על כך שהתערב באופן אישי והצליח למנוע משבר חמור תוך הובלה להישגים חשובים".