"בזק צריכה להיות מופרדת לחברת תשתית ולחברת שירותים"

כך אמר היום מנכ"ל פרטנר, איציק בנבנישתי, בכנס המובייל של "כלכליסט" ■ בנבנישתי יוצא נגד משרד התקשורת ואומר בפה מלא את מה שמנכ"לים רבים בשוק התקשורת אומרים בדלתות סגורות או בשיחות שלא לציטוט

איציק בנבנישתי / צילום: יונתן בלום
איציק בנבנישתי / צילום: יונתן בלום

מנכ"ל פרטנר, איציק בנבנישתי, מוריד את הכפפות ותוקף חזיתית את משרד התקשורת ואת בזק באופן פומבי. בנבנישתי, כמו מנכ"לים רבים בשוק התקשורת, נמנעו מלמתוח ביקורת פומבית על המשרד מפני החשש שיבולע להם והמשרד יתנכל להם. המציאות בשטח היא אכן כזאת, ומנכ"לים בשוק מפחדים להתראיין מהחשש שהמשרד ינקום בהם בדרך של עיכובים בהחלטות ואי מתן אישורים לשירותים ולמהלכים שונים.

בנבנישתי בהתבטאות נדירה יוצא נגד המשרד ואומר בפה מלא את מה שהמנכ"לים בשוק התקשורת אומרים בדלתות סגורות ובשיחות שלא לציטוט: "בזק צריכה להיות מופרדת לחברת תשתיות ולחברת שירותים". דברים דומים אמר גם מנכ"ל פרטנר לשעבר, חיים רומנו, שקרא לפרק את בזק לשתי חברות של תשתית ושירותים.

 

את הדברים בנבנישתי אמר לפני זמן קצר בכנס המובייל של "כלכליסט". לדבריו, ״במשרד התקשורת קנתה לה אחיזה תפיסה מעוותת לפיה מתן הקלות למונופול יעודד אותו להשקיע. אין עוד מקבילה לחברה כמו בזק ששולטת באופן כל כך דומיננטי בשוק שלם, ובמקום הגבלות זוכה לעוד ועוד הקלות״. עוד הוא ציין, כי קיים חשש שמדינת ישראל תישאר מאחור בהכנסת שירותי הדור החמישי בסלולר, והצביע על כך שחברות התקשורת בישראל הקטינו בתקופה האחרונה משמעותית את ההשקעות שלהן בתשתית.

בנבנישתי אמר: ״הקטנת ההשקעה בתשתיות נובעת מכך שחברות התקשורת ניצבות לאחרונה מול מציאות שבה מתקבלות החלטות רגולטוריות לא מובנות, שאי אפשר למצוא בהן כל היגיון. אם המצב הזה יימשך תשתיות התקשורת בישראל נמצאות בסכנה. לפני חצי שנה הכרזנו על הכוונה שלנו לפרוס רשת סיבים עצמאית ברחבי ישראל. הבענו רצון להשקיע סכומים משמעותיים בשדרוג התשתית ברחבי המדינה. גייסנו אנשים לפרויקט האדיר הזה והתחלנו כבר ברכש. התגובה לתכניות שהגשנו למשרד התקשורת הייתה כתף קרה."

בנבנישתי הוסיף: "במשרד התקשורת קנתה לה אחיזה תפיסה מעוותת לפיה מתן הקלות למונופול יעודד אותו להשקיע. תראו לי עוד תחום במשק שבו מישהו היה מעלה בדעתו להעלות הצעה כזו. בתחום המזון? בתחום הבנקאות? בכל תחום אחר מילת המפתח היא תחרות. יצירת תנאים שיבטיחו את טובת הצרכן .

"בימים אלה המונופול של בזק רק מתחזק עוד יותר - גם סלקום וגם אנחנו משווקים למעשה את תשתית בזק, ורק את שלה, במסגרת השוק הסיטונאי.

"תוסיפו לכך את ההתפתחות האחרונה שמאפשרת להוט להמיר את הפריסה בשימוש בתשתיות בזק ותבינו שנוצרה מציאות, שבה בזק משמשת למעשה כתשתית לכל החברות. הכרה במציאות הזו מחייבת שינוי דרמטי, אם רוצים להבטיח את קיום התחרות בתחום התקשורת.

"אני מבקש לנצל את הבמה המכובדת הזאת כדי להניח הצעה שתטיב עם שוק התקשורת בכלל ועם הצרכן הישראלי בפרט: בזק צריכה להיות מופרדת לחברת תשתיות ולחברת שירותים - מחברת התשתיות של בזק ייקנו כל חברות התקשורת את תשתית ההולכה במחיר שתקבע המדינה.

"צעד זה יבטיח גם שחברת השירותים של בזק תתמודד בתחרות אמיתית עם כל החברות האחרות. הפרדת חברת התשתית מחברת השירותים היא מגמה שאנו עדים לה בעולם, וכדוגמא אפשר להביא את המודל האוסטרלי, המודל השוודי ועוד. אין עוד מקבילה לחברה כמו בזק ששולטת באופן כל כך דומיננטי בשוק שלם, ובמקום הגבלות זוכה לעוד ועוד הקלות.

"הפרדתה לחברת תשתיות וחברת שירותים היא מהלך הכרחי ומתבקש, והנהנה המרכזי ממהלך שכזה יהיה הצרכן הישראלי. שוק התקשורת בישראל נמצא בפני צומת דרכים - אנו נמצאים בעידן קריטי בשוק חשוב זה.

"עם החלטות נכונות השוק הזה יכול להפוך לתחרותי הרבה יותר, דבר שיביא הן להשקעה מאסיבית בתשתיות והן להורדת מחירים לצרכן. אבל אם המגמה הנוכחית תימשך, מדינת ישראל תביט מרחוק איך מדינות שפעם הגיעו ללמוד מאיתנו עקפו אותנו בדרך לדור הבא", כך בנבנישתי.