ציפורים נמות בסתר: מחקר חדש בגילויים על נדידת הציפורים

בימים אלה אנו בעיצומה של עונת נדידת הציפורים אשר מגיעות בהמוניהן לישראל לאחר שגמעו אלפי ק"מ ■ מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה גילה כיצד הן מסוגלות לעוף ימים מבלי לעצור

מחוץ לקופסא, נדידת ציפורים / צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא, נדידת ציפורים / צילום: שאטרסטוק

נדידת ציפורים היא תופעה מרתקת: העופות הנודדים מסוגלים לעוף במשך ימים ארוכים בלי לנחות להפסקת אוכל או שתייה, ואפילו בלי לישון. מחקר חדש מגלה כיצד הן יכולות להמשיך לעוף בלי לישון.

מסתבר כי ישנם בעלי חיים, כמו עופות מים ויונקים ימיים, שמסוגלים לישון עם עין אחת פקוחה, כדי להישאר דרוכים למקרה שיצטרכו להימלט מטורף. במצב כזה, רק צד אחד של המוח ישן, והאחר דרוך וערני.

המצב הזה מאפשר למשל ליונקים ימיים להמשיך לשחות תוך כדי שינה. במחקר הנוכחי, חוקרים ממכון מקס פלנק בגרמניה בדקו ציפורי פרגטה גדולה, שיוצאות למסעות של חיפוש מזון מעל האוקיינוס, וטסות ברציפות כמה ימים ואפילו שבועות.

החוקרים הצמידו לראשן של הציפורים מכשיר E.E.G לרישום הפעילות של גלי המוח, ועקבו אחר תפקודן. הם גילו שהציפורים אכן ישנות באוויר עם עין אחת פקוחה, אבל ההפתעה היתה שחלק מהזמן הן שוקעות בשינה מלאה, והמכשיר הראה פעילות שדומה במוח של בני האדם לשנת חלום.

החוקרים מצאו שהשינה העמוקה הזו מופיעה רק בזמן דאייה, כשהציפורים אפילו לא צריכות להזיז את הכנפיים כדי לעוף, ורק בלילה, כשהסיכון להתנכלות של טורפים קטן יותר. ממצא מעניין נוסף הוא שהשינה העמוקה היתה קצרה ביותר - מקסימום 42 דקות - אף על פי שעל הקרקע הציפורים האלה ישנות 12 שעות ביממה.

הגילוי החדש הזה מעניין מאוד, משום שהשינה היא אחת התופעות המסתוריות ביותר, שהמדענים עדיין רחוקים מאוד מלהבין אותה עד הסוף. מה שכן, ברור לנו שאדם שיסתפק ב-42 דקות שינה ביממה יתמוטט אחרי כמה ימים ולא יוכל לתפקד, בטח לא לעוף. גם ברור לנו שעייפות יכולה להיות קטלנית, כפי שאנו רואים בנהיגה ובתחומים אחרים.

יכול להיות שהבנה טובה יותר של מוח הציפורים האלה, תאפשר לנו ללמוד גם משהו על עצמנו, ואולי בסופו של דבר לפתח דרכים שיאפשרו להתמודד עם העייפות ולשפר את התפקוד שלנו גם בתנאים של חוסר שינה.