תעש תכשיר עובדים בדרום; מרכזי אחזקה עוברים לצפון

תעש מקדמת תוכנית לשתף פעולה עם מוסדות חינוך בדרום לקראת המעבר לרמת בקע ■ משרד הביטחון מעביר מרכזי שיקום ואחזקה לציפורית

מפעל תעש המתוכנן ברמת בקע בדרום / הדמיה: אדוונצ'ר פבלישינג
מפעל תעש המתוכנן ברמת בקע בדרום / הדמיה: אדוונצ'ר פבלישינג

ההליכים להפרטת התעשייה הצבאית (תעש מערכות) תקועים, אך הנהלת החברה ממשיכה במהלכיה לקראת העתקת פעילות החברה מרמת השרון לרמת בקע שבנגב, תוך פינוי של קרקעות יקרות באזור ביקוש.

על פי התוכנית שמקדם צוות היגוי מיוחד, שהוקם בתעש מערכות בראשות מנכ"ל החברה אבי פלדר, העתקת המפעלים לרמת בקע תכלול גם שיתוף-פעולה עם מוסדות להשכלה גבוהה וגופי הכשרה מקצועיים שפועלים בדרום - במטרה להכשיר עובדים מתאימים שייקלטו לשורות החברה. בתעש מערכות אמרו כי צוות ההיגוי כבר החל למפות חלק מהמוסדות וגופי ההכשרה שפועלים באזור הדרום במטרה שיציעו מסלולי הכשרה לתחומים הנוגעים לליבת הפעילות של החברה, פיתוח ויצור של מערכות נשק ואמצעי לחימה.

על פי הערכות, עם העתקת פעילות תעש מערכות מרמת השרון לרמת בקע תקלוט החברה לשורותיה מאות עובדים חדשים, תושבי הנגב. בשטח שהיא תפנה ברמת השרון עתידות להיבנות עשרות אלפי יחידות דיור. העתקת הפעילות של החברה לדרום, לא תשפיע על חטיבות אחרות של תעש מערכות שפועלות באתרים אחרים בארץ כמו בנצרת עלית, קריית שמונה, אשקלון ורמלה.

באוגוסט האחרון אישרה הוועדה לתכנון ולבנייה במחוז דרום, בראשות דוד לפלר, את המתווה לפריסת מפעלי תעש מערכות ברמת בקע. אישור זה מהווה אבן דרך מרכזית לקראת אישור התוכנית בתב"ע במהלך 2018. עם אישור התוכנית, יוקמו במתחם החדש שברמת בקע, המשתרע על שטח של 52 אלף דונם, מפעלים מתקדמים לייצור של תחמושת כבדה, מפעל להשבחת רק"מ (כלי רכב קרביים משוריינים), מפעלי כימיה וחומרי נפץ, שטחים ייעודיים שבהם יעשו ניסויים במערכות הנשק המפותחים ומיוצרים בחברה ועוד.

בזמן שבתעש מערכות נערכים לעבור לרמת בקע, משרד הביטחון דיווח היום (ג') כי יעתיק בשנים הקרובות את המש"אות (מרכזי שיקום ואחזקה) מתל-השומר, צריפין וחיפה לאזור התעשייה ציפורית שבצפון. על המהלך, שיאפשר את איחוד מרכזי השיקום והאחזקה של צה"ל ומשרד הביטחון , הורה בימים האחרונים שר הביטחון, אביגדור ליברמן: "זו בשורה משמעותית לתעסוקה בצפון הארץ והמהלך הזה הוא חלק מהחשיבות הלאומית שאנו מייחסים לחיזוק הצפון ותושביו", אמר.

במשרד הביטחון אמרו כי עם העתקת המתקנים והקמת מרכז שיקום גדול אחד, ייפתחו לפני תושבי הצפון כ-2,000 מקומות עבודה חדשים - תוך הזרמה של מיליארדי שקלים לחיזוק התעשייה באזור זה.

על פי התוכנית, העברת המרכזים מתל-השומר וצריפין לצפון תאפשר פינוי שטחים בהיקף של כ-670 דונם ומיזוג של מערכי האחזקה - מה שיאפשר התייעלות בצה"ל. לצד אלה, תשתיות הייצור הישנות במרכזי השיקום הקיימים וחידושן, שילוב של טכנולוגיות מתקדמות ועדכניות ושיפור ברציפות התפקודית.

במש"א שבתל-השומר, מייצרת מינהלת הטנק של משרד הביטחון (מנת"ק) את טנקי המרכבה ונגמ"שי הנמ"ר, שמשמשים את כוחות צה"ל. בנוסף, עוסק המש"א גם בתכנון, ייצור, שיקום ואחזקה של אמצעי לחימה, מערכות ומכלולים המשמשים את יחידות הצבא השונות. כיום מועסקים בשלושת מרכזי השיקום והאחזקה כ-2,000 אזרחים עובדי צה"ל ואנשי קבע.

לקראת יישום ההחלטה, מערכת הביטחון צפויה לקיים עבודת מטה בשיתוף רשות מקרקעי ישראל ומשרד האוצר במטרה להסדיר את מקורות המימון של התוכנית ולתאם את פינוי השטחים שתופסים כיום מרכזי השיקום במרכז ובחיפה. השטחים שיפונו- ייועדו לבינוי של אלפי יחידות דיור.

אמש (ב') נפגשו שר הביטחון, ליברמן, שר האוצר, משה כחלון והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל אריה דרעי, עם ראשי רשויות מקומיות בצפון. בתום הפגישה דווח כי צוות מנכ"לים של משרדי ממשלה יבחן שורה של מהלכים כלכליים משמעותיים - שבכוחם להוביל לפיתוח הצפון ולהרחבת היצע התעסוקה באזור. לצד העתקת מרכזי השיקום והאחזקה של משרד הביטחון וצה"ל, הצוות ידון גם על העתקת מכון וולקני מבית דגן לצפון, כמו גם בחינת האפשרות להעתיק אליו גם חברות ממשלתיות.

משרד הביטחון במו"מ עם אלביט מערכות

בתוך כך, מינהל הרכש של משרד הביטחון מקיים משא ומתן עם הנהלת אלביט מערכות  לקראת הזמנה של מכשירי קשר בהיקף של עשרות מיליוני שקלים למפעל של הקבוצה בערד.

זאת, על רקע הירידה בהיקף הפעילות באתר של אלביט מערכות בערד, על רקע מיצוי של הזמנות מן העבר שעשה משרד הביטחון. כיום מועסקים במפעל כ-30 עובדים ובמשרד הביטחון אומרים כי הזרמת ההזמנות החדשות תאפשר את הרחבת מצבת כח האדם במקום, תוך הבטחת תעסוקה לעובדים לשנים הקרובות.

במשרד הביטחון אמרו כי ההזמנה החדשה תיחתם בימים הקרובים ובמסגרתה החברה תספק לצה"ל אלפי מכשירי קשר מתקדמים ומסוגים שונים.

במשרד הביטחון רואים בהזמנה שעתידה לקבל אלביט מערכות בערד מהלך שנועד להקל על מצוקת התעסוקה בעיר הדרומית. ההזמנה החדשה שתוזרם אליו, היא הזמנה שלישית ב-4 השנים האחרונות. בראשונה, הזמין משרד הביטחון מהמפעל בערד מכשירי קשר בהיקף של מאות מיליוני שקלים ולאחר מכן הזרים המשרד הזמנה של אלפי ערכות שמע לקסדות של חיילי השריון.