פרויקט מתחם איקאה בב"ש יוצא לדרך בעלות של כ-250 מ' ש'

זאת כ-3 חודשים לאחר זכייתן של ברונפמן-פישר ומגה אור במכרז לרכישת קרקע ■ דמי השכירות השנתיים מהמתחם יעמדו על כ-20 מיליון שקל - קרוב למחצית הסכום למגה אור ■ המתחם יכלול פרויקט מסחרי נוסף

איקאה / הדמיה: רועי מור
איקאה / הדמיה: רועי מור

כ-3 חודשים לאחר זכייתן של קבוצת ברונפמן-פישר וחברת הנדל"ן מגה אור במכרז לרכישת קרקע בבאר-שבע, בזמן הקרוב צפויות להתחיל במקום העבודות להקמת החנות הרביעית של רשת הרהיטים הבינלאומית איקאה בישראל.

הקמת המתחם, שבנוסף לסניף איקאה יכלול פרויקט מסחרי נוסף, מוערכת בהשקעה כוללת של כ-250 מיליון שקל (כולל רכישת הקרקע).

איקאה, רשת הרהיטים השבדית, פועלת כיום בישראל באמצעות סניפים בנתניה, בראשון-לציון ובקריית אתא. הבעלות בזיכיון הישראלי נמצאת בידי שלום פישר ומתיו ברונפמן.

חברת מגה אור, שבשליטת היו"ר צחי נחמיאס, דיווחה בחודש אוגוסט על השותפות הנרקמת לפרויקט בבאר-שבע, כשזכתה במשותף עם ברונפמן-פישר במכרז לרכישת קרקע של 73 דונם (במסגרת כינוס נכסים), וזאת תמורת כ-43 מיליון שקל (חלקה של מגה אור כ-18 מיליון שקל). ההערכה במגה אור עם הזכייה במכרז הייתה כי עלות הקמת סניף איקאה במתחם, ללא עלות הקרקע, תגיע לכ-100 מיליון שקל.

עוד שיתוף-פעולה בין מגה אור וברונפמן-פישר

במסגרת השותפות תחזיק מגה אור בשליש מהזכויות על הקרקע במתחם איקאה ובמחצית מהזכויות על המתחם הנוסף המתוכנן להיבנות בסמוך. סך השטח הבנוי בפרויקט מוערך בכ-40 אלף מ"ר - 25 אלף מ"ר לחנות איקאה והיתרה לשאר פעילויות המסחר.

במגה אור מציינים כי ייעוד הקרקע לפי התב"ע נוא "למסחר - לרבות אולמות תצוגה, בתי אוכל, בידור (אולמות שמחות, מועדונים, אולמות קולנוע ומשחקים) ושטח לחניה".

על-פי הערכות, דמי השכירות השנתיים שצפוי כל המתחם להניב לשותפים יעמדו על כ-20 מיליון שקל - קרוב למחצית הסכום למגה אור, שקצב ההכנסות השנתי שלה עומד כיום על כ-100 מיליון שקל.

אין זה שיתוף-הפעולה הראשון בין מגה אור לבין ברונפמן-פישר. אשתקד פעלו מגה אור וחברת שפע לוגיסטיקה של ברונפמן-פישר להקמת מרכז לוגיסטי בשטח של כ-19 אלף מ"ר בנמל אשדוד, בהשקעה של כמה עשרות מיליוני שקלים, שחלקו מושכר לשפע לוגיסטיקה.

עם הדיווח על רכישת הקרקע בבאר-שבע, עדכנה מגה אור כי "טרם החליטה באיזו דרך להעמיד את המימון הנדרש ממנה להקמת המתחמים, אם באמצעות הלוואה בנקאית, מוסדית, או גיוס אג"ח". בחודש ספטמבר השלימה החברה גיוס אג"ח בהיקף של כ-50 מיליון שקל.

 

הגאות של מניית מגה אור

מגה אור, שעוסקת בייזום, הקמה וניהול של מרכזים מסחריים, נסחרת כיום בבורסה בשווי של כ-820 מיליון שקל, אחרי זינוק של כ-50% שרשמה מנייתה מתחילת השנה. שווי זה משקף להחזקותיו של נחמיאס במגה אור (45%) שווי של כ-370 מיליון שקל. עוד בין הנהנים מעליית ערך החברה הם כמה גופים מוסדיים, ובהם ילין לפידות ואלטשולר שחם, בעלי כ-9% מההון כל אחד ופסגות עם כ-7% מההון.

בסך-הכול מחזיקה מגה אור ביותר מ-20 נכסים מניבים, וביותר מ-20 נכסים בהקמה ובתכנון. בסיכום מחצית 2016 נהנתה החברה מקפיצה של 25% בהכנסותיה, שהגיעו ל-44 מיליון שקל, שיחד עם שיערוך נכסים, סייעו לה להציג זינוק של 115% ברווחיה לתקופה זו, שהצטברו ל-67 מיליון שקל.

ברונפמן ופישר, שנהנים מהצלחתה של רשת איקאה בישראל, מימשו באחרונה חלק ניכר מהחזקתם ברשת קמעונאות המזון שופרסל וחדלו מלהיות שותפים לשליטה ברשת, אליה נכנסו ב-2007 מתוך כוונה להפוך לבעלי השליטה בה (לאחר מכירת חלקם ברשת המתחרה מגה). שני השותפים מסכמים עשור להחזקה בשופרסל, בה השקיעו כ-900 מיליון שקל, ללא רווח.

המספרים של מתחם איקאה באר שבע
 המספרים של מתחם איקאה באר שבע