עתירה: למה נתניהו לא משלם מס על הוצאות תחזוקה במעונו?

עוה"ד שחר בן מאיר ויצחק אבירם מציינים בעתירה כי אין בחקיקה הישראלית ומעולם לא היה פטור מיוחד מתשלומי מס לראש הממשלה, ולכן בפני הדין דינו כאחד האדם

מדוע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא משלם מסים עבור טובות הנאה שהוא מקבל מהמדינה כמעסיקתו, אשר אינן נחשבות להוצאות שהוצאו במסגרת מילוי תפקידו; ובין היתר, הוצאות שהוצאו להחזקת מעון ראש הממשלה, בהן עבודות איטום במעון הפרטי, צביעה וסיוד כן הוצאות כלכלה בהיקף של כ-1,500 שקל מדי חודש? 

שאלה תקדימית זו עומדת בלב עתירה שהוגשה הבוקר (ד') לבג"ץ כנגד ראש הממשלה נתניהו, היועץ המשפטי לממשלה, חשב משרד ראש הממשלה ורשות המסים.

בעתירה, שהוגשה על-ידי עורכי הדין שחר בן מאיר ויצחק אבירם, מבוקש צו מוחלט המורה לחשב משרד ראש הממשלה לנכות מס ממשכורתו של נתניהו בגין הוצאות פרטיות, וכן מורה לרשות המסים לגבות מס מנתניהו בגין טובות ההנאה שהן מימון "הוצאות פרטיות" במעון הפרטי. 

"עתירה זו עוסקת בנושא אלמנטרי - האם העומד בראש הרשות המבצעת דינו כדין אחד האדם, והאם עליו לשלם מס למדינה כאחד האדם", נכתב בעתירה, ונשאל: "אם העותר משלם מס, ואם שאר אזרחי המדינה משלמים מס - מדוע זה ייפקד מקומו של העומד בראש הרשות המבצעת, איש הציבור בעל התפקיד והדרגה הרמים ביותר, מכלל משלמי המס?".

עורכי הדין בן מאיר ואבירם מציינים בעתירה כי אין בחקיקה הישראלית ומעולם לא היה פטור מיוחד מתשלומי מס לראש הממשלה, ולכן בפני הדין דינו כאחד האדם.

"ישנו פטור לנשיא המדינה, אולם אין וככל הידוע לעותר מעולם לא היה, פטור לראש הממשלה מתשלומי מס", נכתב בעתירה, ונטען כי בהיעדר הוראת חוק הפוטרת את נתניהו, עמדת החשבת במשרד ראש הממשלה ורשות המסים "עומדת בניגוד לעיקרון השוויון בתשלום המס".

העותרים טוענים עוד כי "כשמדובר מצד אחד בנושא משרה כה בכיר - ראש הממשלה - הרי שהפגיעה בשוויון מתעצמת שבעתיים, שהרי היכול להיות כי הנושא במשרה הביצועית הגבוהה ביותר במדינה יזכה להטבות מפליגות שאף אחד אחר לא זוכה להן ושאינן קיימות בדין? דווקא למול 'רמי-המעלה', ערך השוויון צריך לבוא לידי ביטוי באופן דווקני". 

העתירה מתבסס על קביעותיו של מבקר המדינה בדוח שפרסם בפברואר אשתקד בנוגע ל"הוצאות מעונות ראש הממשלה", במסגרתו תיאר בלשון דיפלומטית בזבוז כספי ציבור בוטה ומתמשך שנעשה במעונות ראש הממשלה. בהמשך, לאחר פרסום דוח מבקר המדינה, פורסמו פרוטוקולים של ועדת השלושה שהוקמה במשרד ראש הממשלה והוסמכה לקבל החלטות בקשר למימון הוצאות פרטיות במעון הפרטי של ראש הממשלה, ומהם עלה, לטענת העותרים, כי המעון הפרטי של נתניהו "זוכה" להיות מבחינת אחזקתו רכושה של מדינת ישראל. אך זאת, נטען, רק מבחינת צד ההוצאות, שכן בצד ה"הכנסות" מי שנהנה מהמעון ומהשווי שלו הוא נתניהו. 

 

בעתירה צוין כי כעולה מן הפרוטוקולים, מדינת ישראל נוהגת לשלם באופן תדיר על הוצאות רבות במעונו הפרטי של נתניהו, ובהן האיטום במעון הפרטי; הצביעה והסיוד במעון הפרטי; כלכלה במעון הפרטי בסך 1,500 שקל מדי כל חודש; הוצאות המים במעון הפרטי, לרבות היטלי מים; תיקון תריסים ומערכת שאיבה מרכזית במעון הפרטי (לגבי מערכת השאיבה ככל הנראה מדובר ב25% מהעלות); 25% מעלות הביטוח של מכשירי החשמל במעון הפרטי; 25% מעלות תיקון מערכת מיזוג אוויר; דמי ההשתתפות העצמית של הפוליסה לביטוח נזילות במעון הפרטי ותיקונים עבור נזילות. 

העותרים מציינים כי לאחר שנחשפו לנתונים בדוח מבקר המדינה ובפרוטוקולים של ועדת השלושה, הם פנו אל היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עם העתק לחשב המשרד, לרשות המסים ולמבקר המדינה, ושאלו מדוע נתניהו אינו משלם מס על טובות ההנאה שהוא מקבל מהמדינה (המעבידה שלו) באופן של מימון הוצאות פרטיות במעון הפרטי שלו.  

היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה טרחה וענתה בו ביום הפנייה, ומסרה לעותר כי האחריות והסמכות לתשלום משכורתו של ראש הממשלה היא של חשב המשרד, וכי היא (היועצת המשפטית) העבירה את פניית העותר לחשב המשרד. ואולם, נטען בעתירה, חשב המשרד לא טרח לענות לפניה עד היום.  

ואולם, העותרים קיבלו תשובה לשאלתם ממשרד המשפטים, במסגרתה השיב להם עו"ד אורן פונו ממחלקת ייעוץ וחקיקה כי "עמדת אגף החשב הכללי, כפי שיושמה לגבי ראשי הממשלה, הנוכחי ובעבר, היא כי הנורמה שנקבעה על-ידי הרשות המחוקקת, לפיה המדינה תשתתף בהוצאות מעונו הפרטי של ראש הממשלה מחוץ לירושלים, משקפת תפיסה על-פיה יש לאפשר לראש הממשלה תפקוד רציף בכל שעות היממה ועל פני כל ימות השנה, וזאת כמתבקש מאופיו המיוחד של התפקיד הבכיר ביותר בממשלת ישראל".

עוד נכתב בתשובה כי בבדיקה מול רשות המסים נמצא כי מבחינת דיני המס, ובהתאם למבחנים שנקבעו בפסיקה, הוצאות שנועדו לנוחות המעביד אינן בגדר הכנסה חייבת במס לפי פקודת מס הכנסה; "ולאור האמור, הרי שהוצאות המעון הפרטי של ראש הממשלה בהן על המדינה לשאת בהתאם לנוהל הן בגדר הוצאות 'לנוחות המעביד' ואינן בגדר הכנסה החייבת במס".

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "כמקובל, עמדת המדינה תוצג בפני בית המשפט, ככל שנידרש לעשות כן". 

רשות המסים מסרה בתגובה: "הרשות תמסור את התייחסותה במסגרת ניהול התיק בבג"ץ".