יו"ר הקואליציה דוד ביטן: "רצח רבין לא היה פוליטי"

באירוע "שבתרבות" אמר ביטן: "אני בעד עצרת ממלכתית ולא עצרת של השמאל" ■ באופוזיציה הגיבו בזעם: "עיוות ההיסטוריה הפך לעניין שבשגרה"

חבר הכנסת דוד ביטן / צילום: איל יצהר
חבר הכנסת דוד ביטן / צילום: איל יצהר

עצרת הזיכרון לציון 21 שנים לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין תיערך הערב (שבת) החל מהשעה 20:00 בכיכר רבין בתל-אביב. העצרת, בסימן "נלחמים בהסתה ובשנאה ונאבקים על הדמוקרטיה", אורגנה על-ידי סיעת המחנה הציוני, לאחר ביטול העצרת המרכזית בשל קשיים במימון שבהם נתקלו המארגנים הפרטיים.

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) התייחס היום לעצרת באירוע "שבתרבות" בתיאטרון חולון ואמר: "הערב אני לא הולך לעצרת של רבין, במקרה לא מסתדר לי". לדבריו. "אני בעד עצרת ממלכתית. אם הייתי צריך לקבל החלטה הייתי מממן את העצרת הזאת, ומקיים עצרת ממלכתית ולא עצרת של השמאל. לא מדובר ברצח פוליטי, זה לא היה רצח פוליטי וזה לא קשור לפוליטיקאים, אלא רצח שנעשה על-ידי אדם שרצה לעצור תהליך".

 

חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) אמרה היום באירוע "שבתרבות" במבשרת ציון כי "התשובה הכי טובה לביטן, להכחשת הרצח הפוליטי, לסימון, רדיפה, הסתה נגד עיתונאים, שופטים וכל מי שחושב אחרת מהממשלה - היא לבוא לכיכר הערב. רק משם יתחיל השינוי.

"החלטנו להרים את העצרת כי מה שקרה לפני רצח רבין קורה היום בישראל. אנחנו צריכים להזכיר את ההסתה שהייתה, להסתכל על מה שקורה היום - ולהילחם נגד זה", הוסיפה. לדבריה, "זה לא רק להזכיר את ראש הממשלה שנרצח - אלא להזכיר שיש פה דמוקרטיה שצריך להילחם עליה. כל מי שמבכה את פשע השנאה שהיה, צריך לבוא ולמנוע את פשע השנאה הבא".

ח"כ סתיו שפיר קראה באירוע "שבתרבות" במודיעין להגיע לעצרת, וטענה כי "הימין הבין שהסתה היא כלי פוליטי יעיל. זאת אותה הסתה שרבין ספג לפני הרצח והם ממשיכים בה בלי שום מעצורים". גם יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, קראה בדף הפייסבוק שלה להגיע לעצרת. לדבריה, "ראשי המחנה הציוני סירבו לאפשר לי לדבר בעצרת מהחשש שהיא תהיה פוליטית, אבל בעיקר כדי שלא תהיה שמאלנית. למרות זאת חבריי במרצ ואני נהיה בכיכר".

היא הוסיפה: "אני לא רואה איך אפשר להפוך עצרת שהרצוג ולבני נואמים בה לא-פוליטית, ואני מתקשה לראות איך מהנדסים עצרת א-פוליטית לזכר מנהיג שנרצח על רקע פוליטי. לכן גם אני מתכוונת להגיע לעצרת הערב. בדיוק בגלל שזה פוליטי". עקב הביקורת, במחנה הציוני הודיעו שגלאון תישא דברים בעצרת.

גם מזכ"ל מפלגת העבודה וסגן יו"ר הכנסת, חיליק בר, התייחס לדבריו של ביטן. "ליגאל עמיר אמנם לא היה פייסבוק לחטט בו - אבל לא צריך להיות יו"ר קואליציה כדי להבין שמדובר ברצח פוליטי באופן הכי מובהק שיש. לרצח קדמה הסתה מאורגנת, שנאה, רדיפה של הימין הקיצוני, סימון מטרות וקריאות בוגד".

בר הוסיף כי "אותה שנאה, רדיפה, סימון והסתה קיימת בדיוק גם היום - נגד עיתונאים, שופטים, קציני צה"ל וכל מי שחושב אחרת מהממשלה. רק בגלל זה חייבים לבוא הערב לכיכר ולהילחם על הדמוקרטיה".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) הגיבה אף היא, ואמרה: "הלכתי לבדוק אם דוד ביטן מנטר את הפייסבוק שלי ומזהה מהן עמדותיי, כדי שיוכל למנוע ממני בעתיד את הזכות להשפיע. אין סוף לניסיון להלך אימים על אנשי התאגיד ועל מי שמתנגד לראש הממשלה, ועכשיו מסתבר שגם את ההיסטוריה נדרש לשנות, כדי לרצות את נתניהו ולהפוך את רצח רבין על ההסתה שקדמה לו לרצח לא פוליטי. כל מי שחושב שרצח מנהיג על דרכו הפוליטית מסוכן לדמוקרטיה הישראלית צריך להיות בכיכר הערב", הוסיפה.

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) טענה כי "עיוות ההיסטוריה הפך להיות עניין שבשגרה עבור הימין הישראלי. כשיו"ר הקואליציה מרגיש בנוח לעוות את ההיסטוריה באופן בוטה כל כך בכל הקשר לרצח רבין, כמה ימים אחרי שיריב לוין משכתב מחדש את הטבח בכפר קאסם, זה סימן שהקואליציה פשוט איבדה את עצמה לגמרי והגיע הזמן להראות לה את הדרך הביתה".

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) טען כי "ראש הממשלה שולח את אנשיו במטרה לשנות את ההיסטוריה. אף אחד לא יוכל להעלים את תהלוכת ארון הקבורה שבראשה נתניהו צעד, אף אחד לא יוכל למחוק את עצרת ההסתה בכיכר ציון שבה נתניהו היה הנואם המרכזי לקול ההמון שצעק 'רבין בוגד'". לדבריו, "גם היום נתניהו מוביל הסתה פרועה. נגד השמאל, נגד ערביי ישראל, נגד עיתונאים. ב-95' המסית היה ראש האופוזיציה, היום מי שעומד מאחורי ההסתה הוא ראש הממשלה".


ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) התייחסה להתבטאויותיו של ביטן, ואמרה כי "ניסיון השכתוב הבוטה והארווליסטי של ההיסטוריה לא יצליח. כי אנחנו כאן - לא רק כדי לזכור, גם כדי להזכיר". ח"כ עמר בר-לב (יש עתיד) התייחס גם הוא לאמירות, ואמר כי "בזה אחר זה נרמסים ונשחטים כל ערכי היסוד של מדינת ישראל על ידי שכירי החרב של נתניהו. דוד ביטן תפס את ההובלה והוא שובר כל מסורת דמוקרטית, הפעם חצה את הקו האדום".