גני תקווה דורשת מפ"ת ומדרום השרון הכנסות ארנונה ממסחר

לטענת ראשת המועצה, הערים החזקות הסמוכות "תופסות" שטחי מסחר רבים ומורידות את הכנסות המועצה - ועקב כך נפגעת רמת השירותים העירוניים בגני תקווה

בנייה בגני תקווה / צילום: תמר מצפי
בנייה בגני תקווה / צילום: תמר מצפי

ראשת מועצת גני תקווה, ליזי דלריצ'ה, העבירה לאחרונה מכתב דרישה לראש עיריית פתח תקווה ולראש מועצת דרום השרון, על מנת שישפו את הרשות המקומית שבראשה היא עומדת מכיוון ששטחי המסחר שברשותם רבים יותר, ומשכך הכנסותיה ממיסי ארנונה פחותים.

"ברצוני לנסות להגיע להסכמות בדבר חלוקת הכנסות בשל היעדר שטחים שאינם למגורים במועצת גני תקווה, דבר המונע ממני לתת שירותים מוניציפאליים שווים לאלה שמקבלים תושבי הערים השכנות", כתבה דלריצ'ה לשני ראשי הרשויות. תעריף הארנונה שאינה למגורים גבוה משמעותית מהארנונה למגורים - פי שלושה למ"ר לכל הפחות.

דלריצ'ה מבססת את דבריה על חוזר מנכ"ל של משרד הפנים משנת 2008, שלפיו אפשרי שיפוי שכזה לאחר מינוי ועדה מיוחדת לחלוקת הכנסות, ומודיעה כי המכתב הוא צעד אחד לפני פנייה למשרד הפנים. במכתבה מצטטת ראש המועצה ממאמר של פרופ' ערן רזין: "חלק ניכר מהפערים בהכנסות הרשויות המקומיות נובע משונות גדולה בגובה ההכנסות ממסים, מהיטלים ומאגרות על נכסים שאינם משמשים למגורים ובפרט מארנונה שאינה למגורים. הנכסים שאינם למגורים כוללים מסחר, תעשייה, משרדים, מתקני תשתית בהם תחנות כוח, נמלים ומתקני חברת מקורות, ובערים הנהנות ממעמד של ערי עולים. מדובר גם בנכסים ממשלתיים: מחנות צבא, משרדי ממשחה, בתי חולים ממשלתיים וכדומה".

ראש עיריית פתח תקווה מיהר להשיב לדלריצ'ה במכתב שמתנער לחלוטין מבקשתה: "כל גריעה אפשרית מהכנסות העירייה עלולה ליצור גרעונות בתקציב השוטף", כתב. הוא ציין את הפיתוח המואץ שעברה העיר בעשור האחרון, שהגדיל את מספר התושבים לכ-250 אלף, והזכיר את הגידול הצפוי של 20 אלף יחידות דיור, והכול ללא מענה מספיק של תשתיות. עוד ציין כי בעיר שכבות אוכלוסיה חלשות מאוד.

מעיריית פתח תקווה נמסר ל"גלובס" בתגובה: "שטחי התעסוקה בעיר פתח תקווה הם תוצאה ישירה של השקעה ארוכת שנים וחשיבה אסטרטגית לטובת פיתוח העיר ואיכות חיי התושבים, תוך מתן שירות לעסקים על מנת להשאירם במרחב המקומי ומניעת 'זליגתם' לאזורים אחרים. כל גריעה אפשרית מהכנסות העירייה עלולה לייצר גירעונות בתקציב השוטף.

"צר לנו כי מקורות הכספיים של מועצת גני תקווה אינם מאפשרים לספק שירותים לנפש ברמה הרצויה אך גזילת שטחי תעסוקה מערים שכנות הינו פתרון אבסורדי. אין בכוונתנו לאפשר מהלך מעין זה ונלחם בו מלחמת חורמה".