סטיב באלמר: "ביל גייטס ואני התרחקנו זה מזה"

מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר מספר כי ויכוח אסטרטגי בינו לבין ביל גייטס הוביל לקריסת מערכת היחסים של השניים: "היו לנו חילוקי דעות מהותיים לגבי תחום החומרה"

באלמר (מימין) וגייטס / צילום: רויטרס
באלמר (מימין) וגייטס / צילום: רויטרס

סטיב באלמר אמר כי החלטתו להכניס את מיקרוסופט לשוק החומרה תרמה לקריסת מערכת היחסים שלו עם ביל גייטס, ידידו הוותיק והמייסד המשותף של מיקרוסופט.

הדבר היחיד שעליו מתחרט באלמר הוא שלא עשה זאת במועד מוקדם יותר.

באלמר, שכיהן כמנכ"ל מיקרוסופט במשך 14 שנים, אמר לערוץ הטלוויזיה של בלומברג כי לו יכול היה לעשות הכול שנית, הוא היה נכנס לשוק המכשירים הניידים שנים רבות לפני כן. כאשר הוא החליט סוף סוף להיכנס לשוק הזה, התנגדו לכך גייטס וחברים אחרים במועצת המנהלים של החברה, לדברי באלמר.

באלמר, כיום הבעלים של קבוצת הכדורסל לוס אנג'לס קליפרס ב-NBA, אמר לאמילי צ'נג מערוץ הטלוויזיה של בלומברג כי אחת הסיבות שהוא וגייטס "התרחקו זה מזה" היתה חילוקי הדעות ביניהם בסוגיה האם מיקרוסופט צריכה ליצר מכשירי טלפון וטאבלטים משל עצמה.

פוטנציאל התלקחות

"זה בהחלט לא היה פשוט לכל אחד מאיתנו", אמר באלמר, "היו קצת חילוקי דעות לגבי הכיוון האסטרטגי של החברה".

באלמר אמר כי לשניים היה "קשר של אחים גם בתקופות הטובות וגם בתקופות הרעות. לקראת הסוף, זה היה קצת יותר קשה, בייחוד בכל הנוגע לשינוי בכיוון האסטרטגי, ואת יודעת, מחיר המניה מדשדש במקום, אז שאר חברי מועצת המנהלים חשו בלחץ - למרות העובדה שהרווח היה במגמת עלייה - אז אני חושב שזו היתה סיטואציה בעלת פוטנציאל התלקחות", סיפר באלמר.

"היו חילוקי דעות מהותיים לגבי עד כמה חשוב להיות בעסקי החומרה", אמר באלמר, "אני קידמתי את Surface. מועצת המנהלים היתה קצת מסויגת בתמיכתה בזה. ואז המצב הגיע לנקודת ההכרעה סביב הסוגיה מה צריך לעשות עם הפעילות בתחום הטלפונים".

מיקרוסופט נכנסה לשוק ב-2012 עם Surface RT, טאבלט שלא נמכר היטב, ושבגינו נאלצה החברה לבצע מחיקה בסך 900 מיליון דולר בשווי המלאי. כיום, Surface במתכונתו החדשה הוא מוצר רווחי שהניב בשנה האחרונה יותר מ-4 מיליארד דולר בהכנסות.

כניסתה של מיקרוסופט לשוק החומרה היתה מבולגנת כמעט מההתחלה, ומועצת המנהלים של החברה דחתה את תוכניתו הראשונית של באלמר לרכוש את יחידת מכשירי הטלפון של נוקיה. כשהעסקה בת 9.5 מיליארד הדולר נסגרה, העביר באלמר את ההגה לסאטיה נאדלה, ויחידת נוקיה היתה מרוסקת. מיקרוסופט ביצעה מחיקה של כמעט כל שווי העסקה, ופיטרה כמעט את כל עובדי היחידה.

באלמר אמר כי השגיאה היתה כניסה מאוחרת מדי לשוק מכשירי הטלפון והטאבלטים. "הייתי נכנס לשוק החומרה מהר יותר, ומכיר בעובדה שמה שהיה לנו בתחום המחשב האישי, שבו היתה הפרדה בין שבבים, מערכות ותוכנה, לא עמד לשכפל את עצמו בתחום הנייד", אמר באלמר.

ומה לגבי הציטוט המפורסם המיוחס לבאלמר כי האייפון של אפל לא יימכר לעולם מכיוון שמחירו גבוה מדי? כיום באלמר מתחרט על שלא הבין כיצד אפל עמדה להפוך את המכשיר לסיפור הצלחה - באמצעות סובסידיות לספקיות שירותי טלפון ניידים.

"חבל שלא חשבתי על מודל סבסוד מכשירי טלפון באמצעות ספקיות שירותי הטלפון", אמר באלמר, "את יודעת, אנשים אוהבים להזכיר את הציטוט הזה, כשאמרתי שהאייפון לעולם לא יימכר, מכיוון ש-600 או 700 דולר הוא מחיר גבוה מדי. היתה שם חדשנות במודל העסקי של אפל שבעצם שילבה את המכשיר בתוך חשבון הטלפון הנייד החודשי".