נאור יזמה הידברות עם שקד - הצעת "חוק הווטו" לא תקודם

גורמים המקורבים לעבודת הוועדה לבחירת שופטים אמרו ל"גלובס" כי נשיאת העליון הבינה שהיא טיפסה על עץ גבוה מדי כשהחליטה לפוצץ את המגעים עם שרת המשפטים

איילת שקד והשופטת מרים נאור / צילום: ליאור מזרחי
איילת שקד והשופטת מרים נאור / צילום: ליאור מזרחי

"הפסקת אש" בין נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, לבין שרת המשפטים, איילת שקד: במקביל לפרסום הרשימה הארוכה (אולי ארוכה מדי) של המועמדים לבית המשפט העליון, ואחרי שבסוף השבוע עסקו כלי התקשורת בפיצוץ בהידברות שבין נאור לשקד על זהות ארבעת המועמדים שייבחרו לערכאה העליונה בחודשים הקרובים, נעשו היום (א') ניסיונות של הצדדים לחזור ולהידבר. בצהריים נפגשו הנשיאה והשרה לראשונה מאז הקרע. 

נאור יצאה מרוצה מהפגישה, לאחר שהוסכם כי הצעת החוק בה תמכה שקד יורדת, לפחות לפי שעה, מסדר היום.

גורמים המקורבים לעבודת הוועדה לבחירת שופטים אמרו היום ל"גלובס" כי נאור הבינה שהיא טיפסה על עץ גבוה מדי כשהחליטה לפוצץ את המגעים ביניהן, על רקע תמיכתה של שקד בהצעת החוק לביטול הרוב המיוחס של 7 מתוך 9 חברי וועדה, הנדרש כדי לבחור שופט לעליון. 

לפי פרסום של טובה צימוקי הבוקר ב"ידיעות אחרונות", חלק משופטי העליון לא אהבו את "מכתב ניתוק היחסים" ששלחה נאור לשקד, והם העבירו לנשיאתם מסר כי הם מתנגדים לדרך של חרם ונידוי. נאור הפנימה את המסר, והיא זו שיזמה את החזרה לשיתוף-פעולה ולהידברות עם שרת המשפטים.

עם זאת, הדבר אינו אומר שנאור וחבריה יישרו מעתה קו עם שקד. הדרך שבה ייעשו הדברים מעתה תהיה אולי מתונה יותר, אבל נאור וחבריה עדיין נחושים לקדם את המועמדים שהם רואים כראויים לכהן בעליון, על פני מועמדיה של שקד.

רשימת המועמדים לעליון ארוכה, והיא כוללת 28 מועמדים, אך חלק גדול מהשמות, מוזכרים יותר לשם מתן כבוד, והם אינם נחשבים למועמדים בעלי סיכויים אמיתיים להיבחר.

עם המועמדים הבולטים יותר לכהונה בעליון נמנים השופטים חאלד כבוב, יוסף אלרון, רון סוקול, מיכל אגמון-גונן, יעל וילנר, תמר בזק-רפפורט, נאווה בן-אור, והפרופסורים גידי ספיר ויפעת ביטון. עם זאת, באקלים הנוכחי השורר בין הצדדים יכולות להיות הפתעות, ומועמדים שנחשבים לפחות חזקים יכולים להיבחר כמועמדים של פשרה, במקרה שבו כל אחד מ"הצדדים" יתבצר בעמדתו.

 

אחרי פרסום רשימת המועמדים, יינתנו לציבור 45 ימים כדי להגיש התנגדויות למי מהמועמדים. בתום 45 הימים הללו, תוכל הוועדה לבחירת שופטים להתכנס ולבחור את ארבעת שופטי העליון החדשים. בפרק הזמן הזה ימשיכו חברי הוועדה לבחירת שופטים להידבר ביניהם. זאת, אלא אם שוב לאחד מהצדדים "יעלה הסעיף", והוא יחליט להפגין כוח ולפוצץ את המגעים.

יש לקוות שבשונה מהתמודדויות אחרות על תפקידים בכירים בציבוריות הישראלית, כמו לדוגמה המירוץ האחרון לנשיאות המדינה, ההתמודדות על המשרות המתפנות בבית המשפט העליון תהיה מעתה רגועה יותר ולא תוליד פרסומים שליליים וסנסציוניים על איש מהמועמדים.