שקד: "לא אתן לעליון לתפקד בחסר; הוא לא מאוזן מספיק"

שרת המשפטים בראיון לגלי צה"ל: "ביהמ"ש העליון צריך לייצג את כל שכבות העם, יש מקום לחזק את הזרם השמרני"

איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב
איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב

על רקע סערת מינוי השופטים מול נשיאת העליון מרים נאור, ופרסום רשימת המועמדים לאיוש 4 תקני שופטים בבית המשפט העליון, התראיינה הבוקר (ב') שרת המשפטים איילת שקד לגלי צה"ל וציינה כי "עד שנת 2008 שופטים לעליון מונו ברוב רגיל. גם אז, כפי שזכור לי, הייתה לנו דמוקרטיה מתפקדת. גדעון סער, אז, מחוקק חוק הגיוני שמבקש להגיע להסכמות. יש לנו עכשיו חודשים לשבת ולדבר בוועדה לבחירת שופטים".

שקד הוסיפה כי "אני לא אתן לבית המשפט העליון לתפקד בחסר, בית המשפט עובד בלחץ שאין לו אח ורע. 15 שופטים עם 10,000 תיקים עובדים מבוקר עד לילה, ולכן אנחנו כולנו נעשה מאמץ גדול מאוד להגיע להסכמות. אם אשב עם חברי הוועדה, גם נגיע להסכמות. אם יהיה מצב שמישהו מחברי הוועדה יחליט לשתק אותה, אז לקראת האביב שנה הבאה נחזיר את החוק - ברוב רגיל".

- נפגעת מהמכתב שפרסמה נשיאת העליון, מרים נאור?

"אני מבינה אילוצים של מערכת, לא נפגעתי. אני מבינה את המערכת, אבל העמדה שלי היא עמדה ברורה ולגיטימית. צריך לזכור שהוועדה לבחירת שופטים עובדת ברוב הזמן בצורה מאוד מקצועית".

- מי בחר את 28 המועמדים?

"ברשימה יש שופטים ומשפטים מצוינים, נעשה את המקסימום כדי לבחור את הטובים ביותר. הנשיאה, אני ו-3 חברי ועדה בחרנו את הרשימה. לא רציתי שיהיו יותר מ-30".

- את יודעת את מי את רוצה?

"יש כמה אופציות, לי יש כמה מועמדים. יש אנשים מצוינים ברשימה, והיא מגוונת. נעשה את המקסימום לבחור את הטובים ביותר".

- זה עדיין "חבר מביא חבר"?

"התקופה רגישה, אני מעדיפה לא להיכנס לזה. לכל אחד יש את המועמדים שהוא רוצה לקדם".

- בהרכב הנוכחי, העליון אקטיביסטי מדי?

"אני חוזרת ואומרת: בית המשפט צריך לייצג את כל שכבות העם, ואני חושבת שהיום הוא לא מאוזן מספיק. יש מקום לחזק את הזרם השמרני".

בתגובה על שאלת המראיין, מה דעתה על אמירתו של ח"כ דוד ביטן (ליכוד) ש"רצח רבין לא היה רצח פוליטי", אמרה שקד: "בוודאי שזה היה רצח פוליטי, רצח פוליטי קשה מאוד שזעזע את המדינה. יו"ר הקואליציה טעה".