החברה שפיתחה תרופה חדשה לאיידס שוקלת להנפיק בת"א

ציון פארמסוטיקל מפתחת במקביל גם טיפול לסרטן

דגימות DNA במעבדה / צילום: רויטרס
דגימות DNA במעבדה / צילום: רויטרס

בשבוע שעבר עלתה לכותרות תרופה חדשה לטיפול באיידס, אשר נבדקה בדמם של 10 חולים ונמצאה כיעילה להשמדת תאים נגועים באיידס - ללא פגיעה בתאים בריאים. התרופה פותחה על ידי פרופ' אברהם לויטר מהאוניברסיטה העברית והטכנולוגיה מוסחרה לחברת "ציון פארמסוטיקל" (Zion Pharmaceutical) הישראלית על ידי יישום, חברת מסחור הטכנולוגיה של האוניברסיטה העברית.

ל"גלובס" נודע כי החברה, אותה מובילים משקיעים פרטיים שבינתיים שומרים על אנונימיות, מעוניינת לצאת להנפקה, ככל הנראה בבורסה בתל-אביב. נציין כי בשלב זה החברה מתנהלת ללא מנכ"ל.

אחד המשקיעים בחברה הוא רו"ח אריה עובדיה. "החברה הוקמה לפני כשנתיים וחצי וגייסה כ-4 מיליון דולר. הגיוס נועד לפתח את הטכנולוגיה של פרופ' לויטר לתחום האיידס ולתחום הסרטן", אומר עובדיה בראיון בלעדי ל"גלובס". לדבריו, "כיום קצב שריפת המזומנים של החברה עומד על 150-200 אלף שקל בחודש ואנחנו זקוקים לגיוס נוסף תוך 4-7 חודשים. היינו בפגישה בבורסה בתל-אביב אולם אנחנו זקוקים כנראה לסכום גבוה יותר ממה שהבורסה המקומית יכולה להציע לנו. ייתכן שנבחר בגיוס פרטי וציבורי, אמריקני וישראלי משולב. אנחנו מתכננים לצאת ל'רוד שואו' בארה"ב תוך כמה חודשים".

נציין כי בחמש השנים האחרונות כמעט ולא נרשמו הנפקות של חברות ביומד בבורסה בתל-אביב. מספר חברות ביומד חדשות החלו להיסחר בבורסה בתקופה זו, אך רק באופן של מיזוג לשלד בורסאי. בתקופה זו שוק ההון האמריקני היה פתוח לחברות ביומד צעירות, אולם בשנתיים האחרונות הפך בררן יותר.

- מיהם המשקיעים הנוכחיים בחברה?

"אנחנו קבוצה לא גדולה אבל גם לא קטנה של משקיעים, רואי חשבון, עורכי דין, יועצים עסקיים - רובם אנשים מוכרים".

עד היום נבדקו מוצרי החברה במעבדה, ועל דם שנקלח מ-10 חולים ממרכז האיידס בבית החולים קפלן (ולא על החולים עצמם, כפי שניתן היה להבין מתוך חלק מן הכתבות שפורסמו בשבוע שעבר בתקשורת). בבדיקה שבוצעה בדם המטופלים, הצליחה התרופה היטב בהשמדת הווירוס, אך זוהי תחילת הדרך בלבד עבור חברה המפתחת תרופה. אחרי שלב בדיקות המעבדה צפויים לרוב ניסויים בבני אדם שיכולים להימשך חמש שנים ומעלה ולעלות עשרות עד אפילו מאות מיליוני דולרים.

עובדיה מעריך כי המוצר של החברה יזכה למסלול מקוצר יותר, לפחות בתחום האיידס. הוא מסביר כי ציון אינה מתכננת ללכת את כל הדרך. "אנחנו מעריכים כי תוך שנה וחצי ולאחר השקעה של כ-20-30 מיליון דולר, נוכל להעביר את המוצר לפיתוח על ידי שותף מומחה בתחום הפארמה".

השלב הבא בתוכנית של החברה הוא כניסה לטיפולי חמלה בחולי איידס אשר נמצאים במצב סופני, זאת בכפוף לאישור של משרד הבריאות הישראלי. ציון כבר חתמה עם חברה גרמנית מתחום הפארמה אשר תייצר עבורה את המוצר.

מזרזים את התהליך

את התרופה גמורה (Gammora) פיתח כאמור פרופ' אברהם לויטר מהאוניברסיטה העברית. לויטר: "במהלך ההדבקה של תאים על ידי וירוס ה-HIV, הגנים של הווירוס משתלבים בתא והופכים לחלק מה-DNA שלו. אנחנו פיתחנו פפטידים שמזרזים את תהליך האינטגרציה של הווירוס לתוך התא, וכך התא מקבל במקום מולקולה או שתיים של DNA, כ-8-10 מולקולות בבת אחת. זה נשמע כמו משהו שעוזר לווירוס לכאורה, אבל בפועל תא לא יכול להכיל כל כך הרבה DNA חדש ובעקבות ההתקפה הזו הוא נכנס לתהליך של מוות מבוקר. המשמעות היא שהתרופה שלנו גורמת לווירוס להרוג אך ורק את התאים בגוף שהוא מדביק".

- אין סכנה שאלו יהיו תאים שהחולה זקוק להם?

"בשלבים הראשונים של המחלה ובמיוחד בשלב הנשאות, רק תאים מעטים של החולה מודבקים, בעיקר תאי T, ובשלב הזה אנחנו מעריכים שניתן לטפל בחולה בשיטה הזו ללא נזק משמעותי. לאחר שלב ההדבקה הורוס הופך רדום בתוך התאים, ומשום מה בשלב מאוחר יותר הוא מתעורר ומתחיל להיות תוקפני, אולם רוב התרופות לאיידס היום ניתנות כבר בשלב הנשאות. התרופה הראשונה שלנו תהיה אפקטיבית ביותר מיד אחרי שלב ההדבקה, כאשר הווירוס מתחיל להיכנס לתאים ולפני שהוא הופך רדום.

"בנוסף לכך יש לנו עוד פטנט. הבנו שבעצם ה-DNA שאנחנו מחדירים לתא בכמויות גדולות, לא חייב להיות DNA פעיל. בעצם כל חדירה לתא של DNA בכמות מוגברת גורמת להתאבדותו".

- וזו בעצם התרופה לסרטן.

"זו התרופה לשלבים המאוחרים יותר של האיידס ושל סרטן. בעוד התרופה הראשונה שפיתחנו מכניסה לתוך התאים וירוסים שמכוונים לתאים הללו ממילא, הרי שבתרופה השנייה אנחנו מחדירים לתאים DNA תוך שימוש בפפטידים שלנו יחד עם מעין שלפוחיות, מעטפות ויראליות ריקות, שנושאות את החומר הגנטי ומביאות אותו ספציפית לתוך התא הסרטני".

- האתגר במקרים האלה הוא לשלוח את המעטפת דווקא לתא הסרטני ולא לתאים בריאים.

"אלה דברים שנעשים כבר היום. חלק מהתרופות הביולוגיות לסרטן מבוססות על הכוונת תרופה ישירות לתא הסרטני באמצעות סמנים הנמצאים על גבי התא. אנחנו מתכננים להתחיל מטיפול בסרטני דם. עדיין אין לנו אפשרות לדעת אם הפפטידים שלנו יהיו רעילים לגוף האדם, אם כי אין לנו סיבה ספציפית לחשוש מכך".

Zion

שנת הקמה: 2014

תחום פעילות: תרופה לאיידס ולסרטן

מנכ"ל: אין

גיוסי הון: 4 מיליון דולר

משקיעים: פרטיים