פלאפון רוצה תדרים נוספים ונלחמת נגד פרטנר והוט מובייל

פלאפון מבקשת ממשרד התקשורת תדרים נוספים כדי להשיק שירותים משופרים ובמקביל מנסה למנוע מפרטנר והוט להקדים אותה

רן גוראון, איציק בנבנישתי, אסף עופר / צילומים: תמר מצפי
רן גוראון, איציק בנבנישתי, אסף עופר / צילומים: תמר מצפי

הקרב הבא בשוק הסלולר הולך ומתפתח מכיוון בלתי צפוי: לנוכח כוונת החברות פרטנר והוט מובייל לשדרג את הרשת המשותפת שלהן ולאפשר קצבים גבוהים משמעותית מקצבי הגלישה הסלולרית היום, דורשת פלאפון להעניק לה הזדמנות שווה, דרך הקצאת תדרים מקבילה. בנוסף לכך פלאפון דורשת למנוע מהחברות להפעיל את השדרוג בטרם תושג מדיניות מאוזנת בחלוקת התדרים לכלל השוק.

כפי שנחשף ב"גלובס", חברת PHI, החברה המשותפת לפרטנר והוט מובייל המפעילה את הרשת המשותפת, תסיים בחודשים הקרובים שדרוג של הרשת, כך ששתי החברות יוכלו לספק קצבים אפקטיביים גבוהים פי שלושה מהמקובל היום, וזאת דרך איחוד תדרים בטכנולוגיה הקרויה LTE Advance.

לפרטנר ולהוט מובייל יש את התדרים הדרושים לביצוע המהלך שמתאפשר אצלן דרך שילוב של תדרי דור רביעי שרכשו במכרז התדרים בתחום ה-1,800 מגה הרץ, ביחד עם תדרים שכבר היו בידי פרטנר בתחום ה-900 מגה הרץ. השילוב של שתי הרצועות מאפשר לחברה להאיץ משמעותית את המהירות והדבר הוא לצנינים בעיני פלאפון שסבורה שהיא מופלית לרעה, ואם המהלך לא ייעצר יינתן לשתי החברות יתרון שיווקי טכנולוגי מובהק. אגב, כאן המקום גם להדגיש כי סלקום נמצאת באותה סירה ויש להניח שגם היא פועלת בנושא.

הרקע לפנייה של פלאפון שמנוהלת על ידי רן גוראון נעוץ בעובדה שהיסטורית החברה פעלה בתדרים בתקן האמריקאי, כמוה גם סלקום וגם מירס (היום הוט מובייל). עם השנים ישראל הפכה להיות חלק מהאשכול של אירופה ואסיה בכל הקשור לתקני התדרים על ידי האיחוד האירופאי, ונוצרה בעיה קשה ביותר למשרד התקשורת, לחברות הסלולריות, לצבא, ובכלל בכל הקשור לניהול ספקטרום התדרים, כי המשמעות היא שצריך לפנות עכשיו את פלאפון, הוט מובייל, סלקום, הצבא ועוד, מהתדרים שבהם הם משתמשים, ואשר קרויים בסלנג בשוק התקשורת "הגיגה הראשון".

בעיה היסטורית

פינוי משמעו שהם צריכים לקבל תדרים במיקום חלופי. בקיצור בפני משרד התקשורת ניצבת בעיה גדולה מאוד, שבה הוא היה אמור לטפל כבר לפני שנים. מחדלים כבדים ביותר בניהול הספקטרום מביאים אותנו עכשיו למצב שבו ישראל חייבת להזיז את השחקנים השונים כדי לפנות ספקטרום לעתיד לבוא בדור החמישי. רק נזכיר שמדינת ישראל נקלעה לפיגור קשה ביותר בדור הרביעי בגלל מחדלי משרד התקשורת מה שהפך אותנו לאחת המדינות המאחרות ביותר בעולם בהשקת רשתות דור רביעי. כעת הסיפור עשוי להתחיל מחדש אם לא יטפלו במהירות בבעיה לקראת הדור החמישי, וכאן אנו חוזרים לעניין הסלולר והתדרים.

אם פלאפון וסלקום יקבלו תדרים בתקן האמריקאי, פרטנר שמנהל איציק בנבנישתי, כבר קיבלה תדרים בתקן האירופאי. רצה הגורל והיא בעקבות הסכם איחוד הרשתות עם הוט מובייל, נמצאת במצב טוב מבחינת כמות התדרים שברשותה וזה מה שיאפשר לה להשיק LTE Advance בקרוב.

כאן באה ההתערבות של פלאפון וכנראה גם ההתערבות של המשרד, בדומה למה שקרה בהשקת הדור הרביעי. פרטנר פינתה תדרים בתחום ה-1,800 ורצתה להשיק רשת דור רביעי בתחום צר. משרד התקשורת התערב והחליט למנוע ממנה את המהלך, לבקשת מתחרותיה, וזאת על מנת שלא תקבל יתרון שיווקי בזכות אותה בעיה היסטורית של הקצאות תדרים, ובשל העובדה שממילא אמור היה לצאת מכרז להקצאת תדרי דור רביעי. הפתרון של המשרד היה הקצאת תדרים לכל השחקנים באופן זמני עד למכרז, וזאת על מנת לזרז את השקת הדור הרביעי. פרטנר אמנם איבדה את יתרון הראשוניות אבל הצליחה לקבע מבחינה ציבורית את העובדה שהיא הייתה הראשונה להשיק רשת דור רביעי בישראל.

האם זה נכון מבחינת המשרד להתערב ולמנוע מחברה סלולרית מהלך שיווקי, כאשר יש לה יתרון הנדסי שמאפשר זאת? שאלה לא פשוטה. פורמלית למשרד אין סמכות רשמית, והוא גם לא נדרש לאשר למפעילים שימוש ייעודי בטכנולוגיה שלהם. קוראים לזה נייטרליות טכנולוגית שהיא אינה מעניינו של המשרד. החברות צריכות לדווח על עדכון התוכנית ההנדסית בנספח הרישיון שלהן אבל אישור פורמלי לא נדרש. אלא שבמציאות הפוליטית הקיימת בישראל, והעובדה שמשרד התקשורת הפך להיות גורם פוליטי לכל דבר, אף חברה לא תיקח את הסיכון להפעיל שירות שהמשרד לא נתן לו אישור מראש, מחשש להינזק בתגובה חריפה.

בעבר, במקרים רבים שדרוגים שעשו החברות הסלולריות ברשת נתמכו על ידי המשרד דווקא, וזאת מתוך כוונה לעודד את החברות להשקיע ולהתפתח. מנגד, המדינה לא יכולה להסיר את אחריותה לכישלונות שלה בתחום ניהול הספקטרום. אם את הגיגה הראשון היו משלימים לפני שנים כשהיה ברור שלא יהיה מנוס מכך, היום לא היינו במצב הזה.

"מזיק לתחרות"

בפנייה של פלאפון למשרד התקשורת, שעליה חתום היועץ המשפטי של פלאפון, עו"ד ג'קי דבי, מציינת החברה כי תחום התדרים הראשוני שהוקצה לפלאפון ולסלקום בידי המשרד, הינו דבר שכפה עליהן היסטוריית הפעלת טכנולוגיות אמריקאיות יקרות שהיו זמינות אז. מנגד המשרד הקצה לפרטנר תדרים שמתאימים לנתיב הטכנולוגי האירופאי המכונה GSM (בתחום ה-900 מגה הרץ), שהפך ברבות הימים לנתיב המוביל בעולם להתפתחות טכנולוגיות הסלולר ומשמש מפעילים במדינות שכנות.

"פלאפון בוחנת שימוש בתדר הנמוך שברשותה (תחום ה-850 מגה הרץ) על מנת לספק שירותי LTE Advance. אולם מפאת הכוונה שיצאה תחת ידי המשרד לגבי חלוקה אפשרית מחדש של תחום זה, תוך הקצאת תדר חליפי תחתיו בתחום ה-900 מגה הרץ, נמנע ממנה למעשה מליישם את הפתרון לאלתר".

"מנגד מבדיקת שטח שערכה פלאפון, הסתבר שמפעילים אחרים החלו בהפעלת טכנולוגית LTE Advance באמצעות שילוב תדר נמוך מתחום ה-900 מגה הרץ ביחד עם תדרים 1,800 מגה הרץ. לנו לא ידוע אם נתקבל אישור המשרד להפעלה כאמור". פלאפון הוסיפה כי שינוי טכנולוגי בתדרים מחייב אישור המשרד.

לכן היא מציינת כי "במצב דברים זה יהא זה בלתי סביר, מזיק לתחרות, לא הוגן ופוגע בזכויות מוקנות אם אכן יוענק אישור כזה. אחרת עלול להיווצר מצב שבו פלאפון תהא בעמדת נחיתות טכנולוגית מבחינת היכולת לספק שירותים מתקדמים ללקוחותיה".

מכאן, "משרד התקשורת חייב להעמיד לרשות פלאפון הזדמנות שווה להשיק שירותי LTE Advance באמצעות תדרים נמוכים אחרים בטרם יאפשר למפעיל אחר לעשות כן. על כן אנו מבקשים כי המשרד לא יאשר וימנע כל שימוש בתדרי ה-900 מגה הרץ לצורכי הפעלת טכנולוגיות בנתיב ה-LTE Advance בטרם יוקצו תדרים מקבילים בגיגה הראשון לפלאפון". אם יוחלט לאשר, מבקשת פלאפון לערוך שימוע בעל פה ובכתב מפני שהיא עשויה להיפגע משינוי מדיניות מהותי שכזה.