ועכשיו, הנשיא טראמפ, הגיע הזמן לעמוד בהבטחות

טראמפ פיזר הבטחות רבות בתחומים שונים, אך לא נידב פרטים רבים על האופן שבו יממש אותן ■ סדרי העדיפויות העיקריים של נשיא ארה"ב החדש

דונלד טראמפ / צילום: מסך
דונלד טראמפ / צילום: מסך

זכייתו המפתיעה של דונלד טראמפ בנשיאות ארה"ב מסמנת את מחיקת המורשת של ברק אובמה, עם סיכוי גבוה שהרפובליקאים יבטלו חלק גדול מהישגיו, כולל אובמקייר (ביטוח הבריאות) ועסקאות הסחר, ויחתרו להקלות מס לעשירים.

טראמפ השמיע הבטחות רחבות, ולא הציע פרטים רבים על האופן שבו הוא יממש אותן. למרות שהרפובליקאים ימשיו לשלוט בשני בתי הקונגרס, לא ברור אם יהיו לטראמפ שותפים מסורים בבתי המחוקקים. רוב המחוקקים הרפובליקאים, כולל יו"ר בית הנבחרים פול ריאן ומנהיג הרוב בסנאט מיץ' מקונל, לא אימצו את רעיונותיו הגדולים ביותר, כמו בניית חומה לאורך גבול מקסיקו.

לא ברור גם מי יאכלס את הקבינט שלו. יש לו צוות קטן של יועצים קרובים, ורפובליקאים מכובדים רבים הודיעו שלא ישרתו תחתיו.

הנה מבט על סדרי העדיפויות העיקריים של טראמפ:

הגירה

טראמפ כבש את המועמדות הרפובליקאית לנשיאות בין היתר בהתבסס על קו נוקשה במדיניות הגירה, שהוא הציג כדחייה של הקו הידידותי יחסית של אובמה.

טראמפ אמר שיומו הראשון בבית הלבן יוקדש בחלקו הגדול ל"שיפוץ כללי" של מערכת ההגירה בארה"ב, עם הקצאת תקציבים לשילוש מספר מפקחי ההגירה בגבולות, וגירוש יותר מ-2 מיליון מהגרים בעלי תיקים פליליים. הוא לא אמר אם ממשלו ינסה לגרש גם את מיליוני המהגרים נטולי אשרות השהייה, שאין להם רישומים פליליים.

הוא אמר גם שממשלת מקסיקו תממן לפחות חלק מעלויות בניית חומת הגבול. הממשלה הזו הודיעה שלא תממן דבר.

הגירה חוקית מכמה מדינות תיאסר לחלוטין לתקופה לא ידועה, בשם הביטחון הלאומי. טראמפ התחייב בעבר למנוע מכל המוסלמים כניסה לארה"ב, אך מיתן מאז את עמדתו לטובת "סינון קיצוני" שישאיר בחוץ טרוריסטים. מדינות ש"נגועות" בטרור לא יוכלו לשגר מהגרים לארה"ב לפי מדיניות טראמפ. לא ברור איך הוא יישם מהלך כזה, או אם הוא חוקתי. מלבד האמירה שלא יתקבלו פליטים מסוריה, הקמפיין של טראמפ לא ציין אילו מדינות יהיו ברשימה השחורה.

מסחר

טראמפ התחייב לסיים עשרות שנים של אורתודוקסיה במדיניות הסחר, בטענה שהעסקאות בעבר פגעו קשות במגזר היצרני בארה"ב.

הוא אומר שינקוט קו תקיף נגד עמיתות סחר, כולל בעלות ברית חשובות, על ידי פתיחה או ביטול של חוזי סחר קיימים. הוא מתכוון לנקוט גישת מגננה מול סין, שהוא מאשים במניפולציה של המטבע שלה כדי לערער את התעשייה האמריקאית. הוא הודיע שיגדיר את סין כמניפולטורית במטבע, יתבע אותה בארגון הסחר העולמי וכך יוכל להטיל מכסים חדשים על יבוא סיני לארה"ב.

אחד היעדים העיקריים של טראמפ הוא הסכם הסחר החופשי הצפון--אמריקאי, נאפט"א, בין ארה"ב, מקסיקו וקנדה, שעליו חתם הנשיא ביל קלינטון ב-1993. טראמפ הגדיר אותו כעסקת הסחר הגרועה ביותר בתולדות ארה"ב, ואמר שממשל שלו יפנה מיד למקסיקו ולקנדה כדי לדון מחדש בהסכם.

הוא הבטיח גם לנטוש את עסקת השותפות הטראנס-פאציפית (TPP) בין ארה"ב ל-11 מדינות אגן האוקיינוס השקט. הקונגרס טרם אישר את האמנה הזו, שנתמכה על ידי הנשיא ברק אובמה והתנגדו לו גם טראמפ וגם הילארי קלינטון.

מסים

תוכנית המסים של טראמפ מתבססת במידה רבה על הדוקטרינה הרפובליקאית, והיא מציעה קיצוץ היסטורי בכל סוגי המסים. טראמפ יפחית את מספר מדרגות המס הפדרלי משבע לשלוש, עם שיעור מרבי של 33% לבני זוג נשואים שמרוויחים 225,000 דולר בשנה ויותר. השיעור הגבוה הנוכחי הוא 39.6%.

הוא קרא להפחתת מס החברות האמריקאי מ-35% ל-15%, במאמץ למנוע נדידת חברות למדינות של מסים נמוכים. טראמפ תומך בהחזרה חד-פעמית של רווחי חברות אמריקאיות שמוחזקים בחו"ל, עם מס של 10%.

התוכנית שלו כוללת את סיום סעיף הריבית העתידית במערכת המס, שמקילה את נטל המס על קרנות גידור. טראמפ יבטל גם את מס הירושה ויציע הקלות מס חדשות להוצאות גידול ילדים.

מכון המס השמרני העריך שתוכנית המס של טראמפ עלולה להפחית את הכנסות הממשל ב-2.6 טריליון דולר לפחות בעשר שנים, אחרי גילום הצמיחה הכלכלית שהצעותיו עשויות לייצר. מרכז מדיניות המס, ה"חברתי" יותר, העריך שהפחתת המסים תפחית את ההכנסה הפדרלית ב-6.2 טריליון דולר בעשר שנים, ושהמאון העליון של האוכלוסייה ייהנה מכמעט מחצית מההטבות.

בריאות

טראמפ אמר שהוא יבקש מהקונגרס לבטל מיידית את "חוק הטיפול בהישג יד" ("אובמקייר"), ההישג העיקרי של אובמה בחזית הפנים. הוא מותח ביקורת על עליית הפרמיות הגדולה בשוקי הביטוח הרפואי שהממשל מנהל.

גם אם הדמוקרטים בסנאט יוכלו לחסום את הביטול הגורף, הרפובליקאים יוכלו לעקר סעיפים עיקריים של החוק, כמו סבסוד פרמיות ביטוח, דרישה מכל אמריקאי להחזיק בביטוח בריאות והרחבת תוכנית מדיקאייד לעניים.

חלק מההגנות הפופולריות של החוק על הצרכנים צפוי להישאר בתוקף, כמו הדרישה שהמבטחים יכסו כל אחד בלי קשר למצבו הבריאותי, והאיסור על העלאת הפרמיות לחולים. לא ברור איך או אם ממשל טראמפ יעזור למבטחים שמתקשים לעמוד בכללים הללו.

התוכנית החלופית לאובמקייר, אמר טראמפ, תכלול שימוש רחב יותר בחסכונות בריאות, שצוברים כספים בסגנון חשבונות הפנסיה לשימוש בעת הצורך, יחד עם "שוק ארצי" לביטוחי בריאות.

חברות ביטוח יוכלו למכור את מוצריהן בכל מדינה בארה"ב, ולסיים בכך את מערכת הרגולציה המדינתית הנוכחית. רגולטורים במדינות, ביניהם רפובליקאים, מתחו ביקורת על הרעיון הזה, מפני שלדעתם ההגנה על הצרכנים תיחלש, וחברות ביטוח מחוץ למדינה יתקשו לבנות את מערכות הרופאים ובתי החולים הנחוצות.

כ-20 מיליון אמריקאים ללא ביטוח זכו בביטוח בריאות במסגרת אובמקייר. טראמפ לא מסר אומדן של כמה מהם יהיו מכוסים בגישה שלו.