מיני-מבחן דרכים: אאודי Q3 1.4 טורבו - משהו לכולם

הקרוס-אובר הקומפקטי של אאודי, עם העיצוב של האח המצליח והיקר בהרבה Q5, מעניק פתרון למשפחה מבלי לקפח את הנהג

התרומה הגדולה ביותר של קונצרן פולקסווגן לתעשיית הרכב היא לא החיפושית, כפי שרבים חושבים, או הגולף GTI, אלא המיתוג. הקונצרן הגרמני הצליח לשכלל לשלמות את אמנות האריזה-מחדש של פלטפורמות ומכללים זהים, שנמכרים בשמות מותג שונים, עם מחירים שונים ומיצוב שונה.

קחו למשל את אאודי Q3. מדובר ברכב שחולק את הפלטפורמה והמכללים העיקריים עם אאודי A3, פולקסווגן גולף וסיאט ליאון (בין השאר). הוא מציע שימושיות וביצועים שקרובים לאלה של ה-Q5 הגדול יותר, כמו גם לפולקסווגן טיגואן ולסיאט "אטקה" (שתנחת כאן ב-2017). ובכל זאת, הוא הפך מאז השקתו לאחד מלהיטי המכירות הגלובליים של הקונצרן.

אחת הסיבות העיקריות להצלחה היא ללא ספק העיצוב. מעצבי אאודי ויתרו במכוון על כל ניסיון ליצירתיות והעניקו לרכב עיצוב שנראה, בקנה מידה של 4:3 , כמו האח המצליח - והיקר משמעותית - Q5. זהו עיצוב עגלגל וידידותי לעין, עם פרופורציות מאוזנות היטב, חישוקים גדולים יחסית, רמזים מעודנים לספורטיביות ויחידת הגריל/פנסים המוכרת היטב של המותג. מתיחת הפנים הקלה בחרטום, שהרכב יקבל בקרוב, רק תחזק את זהות המותג שלו.

סף הכניסה/יציאה של תא הנוסעים ממוקם בגובה אידיאלי לסובלים ממיחושי גב, מה שיכול להסביר את הפופולריות של הרכב בקרב בני גיל הזהב. תכנון הנדסי קפדני של גובה הגג, שטח החלונות ומיקום המושבים יוצר תחושה של מרחב פנים גדול מכפי שהוא באמת והמושב האחורי מעניק רוחב מכובד לשני מבוגרים ושפע של מרחב רגליים, למרות בסיס גלגלים צנוע יחסית של 2.6 מ'. הנוסע האמצעי מאחור נענש במנהרת תמסורת גבוהה בין רגליו, אך עדיין בגבול הנסבל. תא המטען מסתפק בנפח של 460 ליטר אך תכנון טוב של הרצפה והדלת האחורית מאפשר לדחוס מטען-פנאי טיפוסי של משפחה בגודל מלא.

למרות שהכלי מיוצר הרחק מגרמניה (במפעל של סיאט במרטוריי, ספרד) הוא שומר על איכות החומרים והגימור המפורסמת של אאודי, עם תחושה הדוקה, רכה ומושקעת של כל משטחי הדיפון והמתגים.

הנדסת האנוש מתחילה לגלות קצת את סימני הגיל, במיוחד בכל הנוגע למערכת המולטימדיה הקטנה והדלה באופציות ולתפעול המגושם של מערכת האקלים. רמת האבזור מכובדת אך די תקנית לפלח, ומי שירצה לחגוג עם שלל האופציות המתוחכמות של המותג יצטרך להכניס את היד עמוק לכיס.

רכב ההדגמה התייצב למבחן עם המנוע ההתחלתי בארץ - 1.4 ליטר טורבו-בנזין, שמייצר 150 כ"ס ו-25 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. זהו מנוע נמרץ ומאוזן, שמוצע כיום בשלל דגמים של קונצרן פולקסווגן. הביצועים אינם עוצרי נשימה (9.2 שניות מאפס ל-100 קמ"ש), אבל בסיוע תיבה מצוינת ותכנות די אגרסיבי של מערכת הניהול (במצב ספורט), המנוע מייצר דחף מספק בהחלט בעליות ושיוט רגוע ושקט במהירויות גבוהות מאוד על הכביש המהיר.

התחום בו מצטיינת המכונית הוא השלדה. אאודי הצליחה להגר לתצורת קרוס-אובר מבלי לאבד את ה-DNA של ה-A3 (והגולף וכו'), והתוצאה היא כלי שמרגיש ספורטיבי, זורם ועם מינימום תנודות מרכב מיותרות תחת עומס. בהחלט מפתה לנהיגה ספורטיבית על כבישים מפותלים למרות הגובה הנכבד של הנהג מעל האספלט. אמנם נטרול זעזועי האספלט אינו מושלם, במיוחד עם חישוקי ה-18 אינץ' וצמיגי הספורט, אך הוא נסבל בהחלט.

אאודי Q3 עולה 237 אלף שקל בגרסת הבסיס - לפני מבצעים והנחות. זה מחיר לא נמוך, אך מנגד, הכלי מציע 90% מ"סטטוס הרחוב" ומהשימושיות של ה-Q5 הגדול יותר, תמורת 65% מהמחיר שלו. וחוץ מזה, אנחנו לא מכירים הרבה קרוס-אוברים שיכולים לפתות את הנהג/ת להשאיר את המשפחה בבית בשבת בבוקר כדי לגנוב איזו גיחה אגרסיבית להרים.