הסיבה לזינוק החד במספר תאונות הדרכים בישראל

עד לשנת 2012 חלה ירידה הדרגתית במספר ההרוגים כתוצאה מתאונות דרכים בכבישי ישראל, ואולם מאז עולה הנתון הזה באופן מדאיג ■ דוח חמור של מבקר המדינה חושף את הסיבות לכך, והן לא פחות ממקוממות ■ כל הפרטים בווידאו

חדשות הרכב, תאונת דרכים/ צילום: רויטרס
חדשות הרכב, תאונת דרכים/ צילום: רויטרס

מבקר המדינה פרסם את הדוח השנתי, בו הוא מותח ביקורת קשה כלפי הגופים האחראיים לבטיחות בדרכים במדינת ישראל, בראשם משרד התחבורה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשטרת ישראל. בשנת 2005 יצאה הממשלה בתוכנית רב שנתית שעיקרה מלחמה בתאונות הדרכים, ולצורך כך הוקמה רשות עצמאית שתפקח על הפעולות במאבק בתאונות הדרכים, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

יש לציין כי מתחילת עבודת הרשות ועד לשנת 2012 חלה ירידה במספר ההרוגים מתאונות דרכים, אלא שמאז עולה נתון זה באופן מדאיג. המבקר מצא ליקויים רבים בפעילות הרשות, כמו לדוגמא, מספר חילופים רב בשדרת הניהול הראשית, חוסר באיוש משרות בכירות, ואי הסדרת מעמד הרשות שפועלת על פי צו זמני שיפוג בסוף השנה הבאה. הוא מציין כי תקציב הרשות ירד מ-550 מיליון שקל בשנת 2008 ל-230 מיליון אשתקד.

בנוסף, אישור התקציב השנתי נעשה באיחור רב, דבר המקשה על תכנון וביצוע תכניות העבודה של הרשות. המבקר מציין כי בשנת 2013 אישר משרד התחבורה את התקציב באיחור של 17 חודשים! ונכון לפרסום הדו"ח, עדיין לא אושר התקציב לשנה זו, 2016, כן? מועצת הרשות לא התכנסה מאז חודש יולי, על אף כי היא אמורה לעשות כך חודש בחודשו, בין היתר בשל העובדה שרק 5 מתוך 15 חברים, מאוישים במועצה.

על אף החוסר בחברי המועצה, במשרד התחבורה הגישו בשנתיים האחרונות רק 3 מועמדים לחברות במועצה, ואלו כלל לא אושרו על ידי הוועדה לבדיקת מינויים בשירות הציבורי. המבקר ממשיך ומציין כי ירד מספר בדיקות כלי הרכב שבוצעו על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה, מספר ניידות המשטרה המיועדות לאכיפה בכבישים בין עירוניים פחת במידה ניכרת, והחינוך התעבורתי הניתן בבתי הספר צומצם באופן ניכר. המבקר לא חוסך ביקורת גם מחברת נתיבי ישראל, וטוען כי הם לא ניצלו את מלוא התקציבים שניתנו להם לצורך טיפול בכבישים אדומים וצמתים מסוכנים.

תגובת הרשות הלאומית אומרת שהם עדיין לומדים את הדו"ח, וקבלת מעמד קבוע של רשות לאומית הנה הכרחית, וכי קיים צורך לקבע את נושא הקטל בדרכים כמשימה לאומית של כלל הגורמים, ורק רשות לאומית חזקה ובעלת סמכויות יכולה להוביל משימה שכזו.

ממשרד התחבורה מסרו בתגובה כי "בשנת 2008 ניצלה הרשות רק מחצית מתקציבה שעמד על 550 מיליוני שקל, מאז עומד התקציב על 300 מיליון שקל. בתחילת השנה מונה האלוף גיורא רום ליושב ראש דירקטוריון הרשות, ובקרוב ימונה גם מנכ"ל, מה שצפוי לשפר באופן משמעותי את תפקודה ויכולותיה של הרשות להתמודד עם המשימות הניצבות בפניה. משרד התחבורה אחראי על תשתיות הדרכים ובטיחות כלי הרכב, ומשקיע מדי שנה מיליארדי שקלים בפרויקטים מצילי חיים, ממדרגה ראשונה".