הטיפ השבועי: הנכסים הפיננסיים שמשפיעים על החיסכון שלנו

אם אתם רוצים לבדוק כיצד השווקים משפיעים עליכם, היכנסו לאתר מתאים - הנה כמה מהם

מניות, תעודות סל, אגרות חוב וקרנות השקעה - כל אלו הם שמות של נכסים פיננסיים הקשורים אלינו, גם אם לא השקענו בהם באופן ישיר. כספי חיסכון מושקעים בהם וכמעט לכל אחד מאיתנו יש כיום לפחות מכשיר חיסכון פנסיוני אחד (קרן פנסיה, קופת גמל, ביטוח מנהלים או קרן השתלמות). לכן תנודות ושינויים במכשירים אלה משפיעים עלינו ועל הפנסיה הצפויה לנו לאחר הפרישה מעבודה.

בתחילת שנות ה-2000 השתנו מגבלות ההשקעות החלות על הגופים המוסדיים בבואם להשקיע עבור מוצרי החיסכון הפנסיוני שלנו. השינוי איפשר להם להיכנס לעולם שלם של השקעות בנכסים פיננסיים חדשים והפך אחד המשפיעים על ההכנסה העתידית שלנו, התלויה בתשואות מכשירים אלה. במקביל לשינויים בדפוסי ההשקעה של ההמוסדיים, החליטה הממונה על שוק ההון להגביר את השקיפות של השקעות הגופים הללו וכיום כל גוף מוסדי נדרש לאתר אינטרנט שבו יופיע המידע הבא:

מדיניות ההשקעה הצפויה: אחת לשנה הגוף המוסדי מחליט על מדיניות ההשקעה שלו לשנה הקרובה עבור מכשירי החיסכון הפנסיוני שהוא מנהל. צפייה במידע זה מאפשרת לכם לראות באילו נכסים הוא מתכוון להתמקד.

דוח הרכב נכסים: אחת לחודש הגופים המוסדיים מדווחים באילו סוגי נכסים הם משקיעים. המידע עדכני לתום החודש האחרון שהסתיים.

דוח הנכס הבודד: אחת לרבעון הגופים המוסדיים מפרסמים את רשימת הנכסים שהם מחזיקים בהם נכון לתום הרבעון האחרון שהסתיים.

דוח מרכיבי התשואה: אחת לרבעון הגופים המוסדיים מפרסמים כיצד השפיע כל אחד מסוגי הנכסים על התשואה שהשיא הגוף המוסדי.

המידע הזה מופיע גם בשלושה אתרי אינטרנט של רשות שוק ההון. ניתן לראות בהם את התשואות של כל מכשירי החיסכון הפנסיוני ולערוך השוואה ביניהם. בממשקים אלו קיים גם מידע על האופן שבו מושקעים כספי החיסכון הפנסיוני שלנו.

כניסה לקישור באחד המוצרים בממשקים תציג את סוגי הנכסים שבהם אתה מושקע (בחלוקה ל-9 קבוצות), חלוקת הנכסים לנכסים בארץ ונכסים בחו"ל ובמט"ח, חלוקה לנכסים סחירים ולנכסים לא סחירים. אלה הם האתרים: גמל-נט, פנסיה-נט, ביטוח-נט.

אז בפעם הבאה שאתם רוצים לבדוק כיצד השווקים משפיעים עליכם, היכנסו לאתר המתאים. אך נחדד: יש לבחון את ביצועי החיסכון הפנסיוני לאורך זמן ולא על סמך יום או אירוע בודד.