הסיפור המדהים מאחורי התגלית שהצילה מיליוני נשים

לא הרבה מדענים זוכים להשפיע על העולם כמו מארי קלייר קינג, שתגליתה הצילה מיליוני נשים מסרטן, והחזירה למשפחותיהם עשרות ילדים חטופים בארגנטינה ■ כיום היא מחפשת את המקור הגנטי לסכיזופרניה

מחוץ לקופסא, סרטן השד/ צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא, סרטן השד/ צילום: שאטרסטוק

לא הרבה מדענים זוכים להשפיע על העולם כמו מארי קלייר קינג. האישה שגילתה את גם ה-BRCA, וכך הצילה אלפי נשים מסרטן השד והשחלות, יישמה את הידע שלה בגנטיקה כדי לעזור להחזיר למשפחותיהם עשרות ילדים חטופים על ידי המשטר הצבאי בארגנטינה. כיום היא מחפשת את המקור הגנטי לסכיזופרניה.

אם צריך להמר על חוקר שיש סיכוי טוב שמחקריו יניבו תועלת אמיתית, פרופ' מרי קלייר קינג האמריקאית, אשר עוסקת כיום בחקר הסכיזופרניה היא הימור מוצלח. קינג היא אחת החוקרות הראשונות שזיהו מוטציות גנטיות המופיעות בחולים, והוכיחה שהמוטציות הללו ברובן אינן מגיעות בירושה, אלא נוצרות ברגע מפגש של זרע וביצית.

היא גם החוקרת שגילתה את גן ה-BRCA, שמוטציות בו מעלות עד 80% את הסיכון של האישה הנושאת אותן ללקות במהלך חייה בסרטן השד. בעקבות המחקר הזה, ניתן היום לייעץ לנשים להסיר את השדיים והשחלות לאחר סיום תקופת הפוריות, כמו שעשתה השחקנית אנג'לינה ג'ולי שאצלה התגלתה מוטציה בגן, וכך הן יכולות להגן על עצמן מהסרטן.

"כל אישה שנפטרה מסרטן השד והיא נשאית של מוטציה ב-BRCA, היא פספוס של הזדמנות למניעה", אומרת קינג, שחולמת על עולם שבו אף נשאית מוטציית BRCA לא תמות מסרטן גניקולוגי - זה אפשרי, ובתנאי שבדיקות הסקר יהיו זמינות ונפוצות יותר.

קינג כיכבה בסרט על חייה, בכיכובה של הלן האנט, שבו תועדה הדרך שעברה כדי לגלות את המוטציות ב-BRCA. אולם, זה לא החלק היחיד בחיים שלה ששווה סרט. לפני שני עשורים גוייסה קינג על ידי עמותת "הסבתות של כיכר מאי" בארגנטינה, כדי לעזור לאתר ילדים שנחטפו במהלך תקופת שלטון החונטה הצבאית במדינה.

קינג סיפרה כי רבים ממתנגדי המשטר שנחטפו בארגנטינה, נעלמו יחד עם ילדיהם, ומתנגדות נעלמו כשהן בהריון. בהדרגה החלו הסבים והסבתות, הוריהם של מתנגדי המשטר, לשמוע שמועות ולהבין שהילדים הללו כנראה נמכרו לעבדות במשפחות של כמרים, אנשי צבא או מאפיונרים.

הפרויקט החל ב-1983, ולא הייתה אז כל דרך לזהות קשר גנטי בין ילד לבין סב או סבתא. קינג פיתחה שיטה שאפשרה לקשר בין נכד לסבתא, עד בסיס הגנטיקה של המיטוכונדריה, חלק התא שעובר בירושה רק דרך האם. היום משתמשים בשיטה הזאת במגוון בדיקות מז"פ. יותר מ-100 ילדים אותרו והושבו למשפחותיהם מאז תחילת הפרויקט ועד היום. לפני שנתיים אותר האחרון שבהם, ילד שהוא היום בן 38 והוא הנכד של נשיאת ארגון הסבתות.

לקינג יש גם מסר לישראל: "אתם לא נותנים לרופאים מספיק זמן למחקר. בארה"ב רופא חוקר מבלה 20% מהזמן שלו בקליניקה ו-80% במחקר. רופא ישראלי מבלה 100% מהזמן שלו בקליניקה, ועל חשבון שעות השינה שלו גם חוקר ועוד מנסה לטפל בשלושה ילדים.

"הציפיות מרופאים להשקעה בקליניקה אינן סבירות, אין להם דקה לשבת ולחשוב, וזה פוגע גם באיכות שלהם כרופאים וגם במוטיבציה שלהם, ואתם שמאבדים אותם לארה"ב. אתם צריכים לשמור עליהם, וזו הדרך".