שטייניץ: מגעים מפורטים עם טורקיה על הנחת צינור מלוויתן

שר האנרגיה בכנס: צוותים מקצועיים מישראל וטורקיה החלו בדיונים על הנחת צינור גז מישראל לטורקיה ■ מנכ"ל משרד האנרגיה נפגש בשבוע שעבר עם תת-שר האנרגיה הטורקי ועם פקידים מקצועיים

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, אמר הבוקר (ב') כי צוותים מקצועיים מישראל וטורקיה החלו בדיונים על הנחת צינור גז מישראל לטורקיה, וכי מתקיימים מגעים עם מצרים על יצוא גז למדינה. ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל משרד האנרגיה, שאול מרידור, יחד עם אנשי מקצוע ממשרד האנרגיה וממשרד החוץ, נפגשו בשבוע שעבר בטורקיה עם תת-שר האנרגיה הטורקי ועם פקידים מקצועיים, כדי לדון בפרטים הטכניים להנחת צינור הגז.

שטייניץ ומקבילו הטורקי, בראט אלבייראק, סיכמו לפני כחודש על השלמת הסכם מסגרת בין המדינות להנחת הצינור עד אפריל 2017, וההערכות הן שמועד השלמת ההסכם עשוי להידחות. בנאום שנשא היום שטייניץ בוועידת התחבורה, התשתיות והנדל"ן של מ. פירון ושות' ואנרסט אנד יאנג ישראל ברמת גן, אמר כי תחום הגז צפוי להתקדם בארבעה מישורים. הראשון שבהם הוא תחילת פיתוח בפועל של לוויתן, כאשר מדובר בתכנון מפורט, בכתיבת מכרזים לספקים ובאישור הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של התוכנית לפיתוח השדות ולהקמת אסדות טיפול בגז בלב ים.

לדברי שטייניץ, לצד המגעים עם טורקיה ומצרים, ישראל הגיעה לסיכום עקרוני עם יוון, קפריסין ואיטליה, בגיבוי נציבות האנרגיה של האיחוד האירופי, על הנחת צינור גז מלוויתן, דרך קפריסין, כרתים ודרום יוון לתוך אירופה. למרות תוצאות חיוביות ראשוניות לכאורה של סקר ההיתכנות לצינור, יש הסכמה רחבה גם בקרב מומחים ובמשתמע גם בממשלה, שצינור כזה לא יקום כל עוד לא יימצא גז נוסף בכמויות משמעותיות.

תחום שני שבו יש התקדמות, אמר שטייניץ, הוא טיפול בקשיים הבירוקרטיים הקשורים להנחת צנרת החלוקה למפעלים. "השנה חיברנו כבר עשרה מפעלים", אמר שטייניץ, "אחרי שבשנים הקודמות חובר מפעל לשנה, ובשנה הבאה נחבר מאה מפעלים. השגנו מאות מיליוני שקלים כדי לעודד את הדבר הזה. קפצנו פי עשר ונגדל עוד יותר".

בהקשר זה יש לציין כי הביורוקרטיה אינה הסיבה היחידה לעיכוב החיבור למפעלים, אלא מחיר הנפט הנמוך, ההופך את ההשקעות בחיבור לגז לגבוליות מבחינת כדאיות כלכלית. כמו-כן, מבקר המדינה ציין בדוח האחרון בנושא, שמפעלים רבים בחרו עד כה לוותר על התמריצים שהוצעו להם, כך שתוכנית התמריצים החדשה, בהיקף של 360 מיליון שקל, אינה מבטיחה הישגים.

תחום שלישי שציין שטייניץ הוא הכנסת השימוש בגז לתחבורה, באמצעות העברת משאיות ואוטובוסים לנסיעה באמצעות גז טבעי דחוס (CNG), ובניית תחנות תדלוק.

"ואחרון חביב, לא פחות חשוב", סיכום שטייניץ, "מחר, מועד חגיגי מבחינתנו, אנחנו הולכים קדימה במהלך משמעותי של לפתוח את הים לחיפושי גז נוספים. מחר נחשוף את הממצאים הגיאולוגיים ונחשוף את התנאים לקבלת זיכיונות חיפוש".