"נתניהו רוצה ליצור אדמה חרוכה, והמטרה הראשית היא ערוץ 2"

זאת - לדברי מנכ"ל חדשות 2 אבי וייס בכנס אילת לעיתונות - "כדי שהקבוצה שכבר יש להם תוכל להיכנס לשוק התקשורת" ■ "אם היינו עושים כתבות מפרגנות לרה"מ ובעיקר לרעייתו, כל נושא הפיצול לא היה עולה"

אבי וייס / צילום: חיים דוד
אבי וייס / צילום: חיים דוד

מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2, אבי וייס, מתח היום (ב') ביקורת חריפה על התנהלותו של ראש הממשלה, בפאנל תחת הכותרת "מפת התקשורת של בנימין נתניהו" בכנס אילת לעיתונות. "מה שמאוד דחוף לראש הממשלה ולאנשים סביבו זה קודם כל לעשות אדמה חרוכה בשוק התקשורת, כדי שהקבוצה שכבר יש להם - זה לא שלדון, כי אסור לו, אבל יש להם קבוצה בראשות מיליארדר, אני אומר את זה מידיעה אישית - תוכל להיכנס. הם קודם כל רוצים ליצור אדמה חרוכה, והמטרה הראשית שלהם היא ערוץ 2".

ויס הוסיף עוד: "אם היינו עושים בחדשות 2 כתבות מפרגנות לראש הממשלה ובעיקר לרעייתו, כל הנושא הזה לא היה עולה לדיון. זה לא שאני חושב את זה, אני יודע את זה". 

ח"כ יואב קיש (ליכוד), שמשמש בכנס כמגן הכמעט יחיד על כוונותיו של ראש הממשלה, השיב לדברים. "הרפורמה בערוץ 2 זאת הדרמה האמיתית. אין שום ספק שזה היום הערוץ הכי חזק בתקשורת הישראלית, ויש פה מהלך שלתפיסתי יועיל לתחרות. הוא יוציא את קשת ורשת לשידור בנפרד, הם ייפרדו מהנדל"ן הזה של אפיק 22, זה לא קשור אם זה טוב לנתניהו זה יהיה טוב לנו (לציבור). אני לא רוצה שיהיה כוח אחד שיקבע מה קורה בשוק, כולל ראש הממשלה נתניהו. אני רוצה תחרות חופשית, ושהעיתונות תהיה כמה שיותר פתוחה". 

וייס: "קיש כבר סימן את פירוק ערוץ 2, זאת המשימה הבאה אולי, כי אנחנו חזקים מדי. כל הטיעון המופרך הזה שחייבים תחרות - חברים, על-פי החוק הקיים מותר כבר לכל אחד שעומד בתנאים, וכמעט ואין תנאים, לקחת רישיון ולהקים ערוץ. אבל עובדים על אזרחי ישראל, רוצים פה 'תקשורת שלנו'. זאת לא תקשורת ימנית, כי כשאנחנו מביאים את נדב העצני לפאנל של 'אולפן שישי', זה הדבר שהכי מעצבן את ראש הממשלה, כי 'הוא עוקף אותי מימין, הוא בנטיסט'.

"ח"כ קיש, אתה נחשב לאדם הגון, אז בוא תספר את האמת. האמת היא שאתם רוצים תקשורת שלכם, שכחתם בשביל מה יש תקשורת. תקשורת היא בשביל לתקוף את השלטון באשר הוא. לא זכור לי שהתקשורת ליטפה את ברק או את אולמרט שיושב בבית סוהר בגלל התחקירים שעשו עליו".

קיש: "אני לא יודע כמה חברי כנסת היו באים לפה ומתחילים עימות עם אבי". 

וייס: "אני איימתי עליך פעם?" 

קיש: "אני לא נגד ערוץ 2, אבל אני חושב בהחלט שברגע שיש כוח כזה חזק, לא ייכנס אף מתחרה". 

פאנל הכל עד כאן/ צילום: חיים דוד
 פאנל הכל עד כאן/ צילום: חיים דוד

ח"כ שלי יחימוביץ' הצטרפה לדברי וייס: "בואו נשים דברים על השולחן. תמיד ממשלות רוצות שיכתבו עליהם דברים טובים, גם אני נורא רוצה שיכתבו עליי רק דברים טובים, אבל מה לעשות שזה לא עובד ככה. היום אנחנו חיים בעידן חדש לחלוטין. ראש ממשלה שמתעקש לכהן כשר תקשורת זה עניין חסר תקדים, ואף אחד לא יוצא נקי. לא הפרינט, לא ערוץ 2, לא ערוץ 10 ולא התאגיד ולא ערוץ הכנסת.

"בפעם הראשונה בתולדות המדינה אנחנו נתקלים בראש ממשלה שרוצה לשלוט בכל כלי התקשורת בכל אמצעי שעומד לרשותו. זה לא ימין ושמאל. גם אם בתאגיד 80% מהכתבים יהיו אנשי ימין, זה לא יספק את נתניהו, כי הוא לא רוצה תקשורת אידיאולוגית, הוא רוצה תקשורת שתתרפס בפניו באופן אישי. זה דבר שהוא מטורף שלא היה כאן אף פעם, ואנחנו כאן חיים בעולם שלא היה כמוהו אף פעם". 

קיש: "אם נתניהו רוצה להשתלט, אני לא שם. שאלת למה הוא שר התקשורת? כי לאף אחד אחר אין את האומץ להיות במקום הזה". 

יחימוביץ': "אתה פועל עכשיו בשליחות נתניהו, נקודה. אם נתניהו היה קם בבוקר וחושב שתאגיד השידור הוא הדבר הנפלא עלי אדמות, היית פועל בשליחותו. כל אנשי נתניהו צריכים להבין שהדבר הזה יחזור אליהם כחרב פיפיות. נקבל כלי תקשורת שפועלים רק בשביל אדם אחד ולא בשם אידיאולוגיה. כחלון ובנט צריכים להבין שבסופו של יום הדבר הזה יחזור אליהם כמו בומרנג". 

אוה מדז'יבוז', יו"רית מועצת הרשות השנייה, התייחסה לדבריו של וייס ואמרה: "כרגולטורית שאחראית לאינטרס הציבורי, אני רוצה רגע לנתח את החוק של הפיצול. כחלון קבע את זה, זה לא היה ביבי בכלל. הזיכיון של ערוץ 2 הסתיים כבר לפני שנתיים וחצי, ובהארכות הזיכיונות של ערוץ 10 ביקשו בערוץ 2 שיאריכו גם להם. זה החוק. אין פה התערבות. החוק אומר שערוץ 2 במתכונת של קשת ורשת שקיימת רק בישראל - לא קיים שום גוף שידור כזה בעולם - יסתיים בסוף אוקטובר 2017. ארדן ניסה להקדים את הפיצול כשהוא חשב שערוץ 10 לא ישרוד, ובסופו של דבר ראש הממשלה משך את ההקדמה של הפיצול". 

וייס סיים את דבריו באמירה קודרת: "אני רוצה לדבר על העיתונאים, ולהם אני חושש. אני חושב שמה שאנחנו רואים יותר ויותר כמו הצעקות לאמנון אברמוביץ', ושאנחנו צריכים לחלץ עיתונאים על-ידי משטרה, ושם אני חושש, כי זה לא בא בחלל ריק. זה בא בהסתה מראש הממשלה ומטה. הסתה נגד עיתונאים ספציפיים, עיתונאים לגיטימיים שאולי לא חושבים כמוהו, וזה כנראה מאוד לא לגיטימי. ואני באמת חושש שזה יכול גם להרוג, ואחרי זה שאף אחד לא יגיד 'לא הייתי מעורב'". 

 

משרד התקשורת: "הוספת תחרות היא הדבר הבריא ביותר לדמוקרטיה ולחופש הביטוי"

בתגובה לדברי מנכ"ל חדשות ערוץ 2 אבי וייס, ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "ראש הממשלה ושר התקשורת הורה למשרד התקשורת לקדם את פתיחת השוק לתחרות, על-מנת לאפשר מגוון וחופש בחירה לאזרחי ישראל.

"מאז שהתברר לחדשות ערוץ 2 כי תקום להם תחרות, הם מנסים לשמר את המונופול שלהם על-ידי כך שהם מהלכים אימים על הציבור בזעקות על פגיעה בדמוקרטיה ובחופש הביטוי.

"ממתי תחרות היא פגיעה בדמוקרטיה? להפך. הוספת תחרות לתקשורת היא הדבר הבריא ביותר לדמוקרטיה ולחופש הביטוי. אזרחי ישראל מייחלים לזה. לא סתם פורסם היום מחקר מאוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת בן-גוריון, שמראה כי אמון הציבור בתקשורת מצוי בשפל של 15 שנים. התחרות טובה לאזרחים וטובה לתקשורת".