תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

רואים קדימה: 5 מקצועות שיובילו את שוק העבודה בעתיד

לפני עשור איש לא הכיר את פייסבוק ולאף אחד לא היה אייפון. מאז, העולם עבר מהפכה טכנולוגית שהעלימה מקצועות רבים, אך גם יצרה במקומם שורה של מקצועות חדשים ■ מהם מקצועות העתיד, ומה הקשר שלהם להשתלת זיכרון

מקצועות העולם החדש / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מקצועות העולם החדש / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה

בשנת 2006 פייסבוק עוד היתה בחיתוליה, טוויטר בדיוק עלתה לאוויר ולאיש עוד לא היה אייפון. עשור בלבד לאחר מכן אנו מביטים על עולם שונה לחלוטין, בו הקדמה הטכנולוגית והדיגיטלית היא חלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו.

השינוי הדרמטי לא פסח על שוק העבודה, שעובר אבולוציה של ממש. הטכנולוגיה מחליפה בהדרגה מקצועות רבים, ויוצרת במקומם שורה של מקצועות חדשים. רוב המקצועות הללו דורשים ידע טכנולוגי לצד חשיבה יצירתית ומגוון כישורים. לפניכם חמישה מהבולטים במקצועות אלו, אשר צפויים להמשיך ולהכתיב את הטון בשוק העבודה גם בשנים הקרובות.

  1. אנליסט Big Data

העידן הטכנולוגי מייצר כמות עצומה של מידע שניתן לנצל באינספור דרכים. בשנתיים האחרונות נוצר יותר מידע מאשר בכלל ההיסטוריה המתועדת של האנושות, אך רק 0.5% ממנו עבר עיבוד או ניתוח. לאור העובדה שנפח המידע ממשיך לגדול מדי שנה בכ-40%, ברור כי מי שיידע לנתח ולעבד אותו לטובתו, ירוויח ובגדול.

לכן, Big Data הוא אחד המונחים המדוברים בימינו. הכוונה ב- Big Data היא למידע לא מאורגן, המגיע במהירות ממקורות רבים. מידע זה עשוי לשרת חברות רבות, הזקוקות לאנליסטים של Big Data כדי להבחין בדפוסים באוקיינוס המידע על מנת להפיק ממנו מסקנות ותובנות.

הניסיון לנתח כמויות עצומות של מידע באמצעות אלגוריתמים אינו חדש, אך רק בשנים האחרונות עסקים התחילו לגייס אנשי מקצוע המתמחים ב-Big Data. אולי זו הסיבה לכך שערוץ הטלוויזיה האמריקאי CNBC קבע כי זוהי העבודה הסקסית ביותר של המאה ה-21.

2. מנהל מדיה חברתית 

מנהל מדיה חברתית / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 מנהל מדיה חברתית / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

קצת קשה להאמין, אבל רק לפני כעשור המדיה החברתית עשתה את צעדיה הראשונים. כיום, עם כ-1.5 מיליארד משתמשים בפייסבוק לבדה, המדיה החברתית היא כלי שיווק חסר תחליף. היא מעצבת את התדמית הציבורית של ארגונים ועסקים, בזכות טבעה האינטראקטיבי, המיידי והחברתי.

זו גם הסיבה לזינוק בביקוש לבוגרי קורסים של מנהלי מדיה חברתית בשנים האחרונות. מנהל מדיה חברתית אחראי לכלל נוכחות החברה או המותג במדיה החברתית - הוא מנהל את הפרופיל בפלטפורמות השונות; מעצב תוכניות ואסטרטגיות במטרה להגדיל את האינטראקציה והמעורבות של הצרכנים ומהווה את נקודת החיבור בין החברה ללקוחותיה. תהליכי העבודה של מנהלי מדיה חברתית הופכים בהדרגה למורכבים יותר והם נדרשים לפתח חזון כולל - מיוזמה והגיית הקונספט ועד עריכה סופית. מנהל מדיה חברתית כבר אינו רק עורך תוכן. הוא איש שיווק, אסטרטג, ואף סוג של יזם ואיש חזון.

3. מאפיין חווית משתמש (UX)

חשבו על אפליקציה שמשמשת אתכם מדי יום. ברוב המקרים, היא מתחרה בחברות אחרות שמציעות שירות דומה. למה בחרתם דווקא בה? התשובה, ככל הנראה, היא ממשק ידידותי וחווית משתמש נוחה וחיובית.

גלישה באתרים וניווט באפליקציות הפכו למעין טבע שני לרובנו, עד כדי כך שלפעמים נדמה כי ניתן לבצע את הפעולות הללו בעיניים עצומות. זה לא במקרה. מי שאחראי לתכנון אותו ניווט פשוט ואינטואיטיבי, היוצר חוויה טכנולוגית טבעית ונוחה, הוא מאפיין חווית המשתמש (UX).

חווית משתמש טובה לרוב תסייע להחזיר גולשים לאתר ולאפליקציה, ואילו חוויה מתסכלת תבריח אותם למתחרים. לכן כדי להצליח, חברות חייבות להציע פלטפורמות ידידותיות ונוחות. לשם כך, מאפייני חוויית משתמש חייבים ללמוד ולנתח את האינטראקציה בין האדם למכשיר, ולקחת בחשבון היבטים שונים של תפיסה, תועלת ויעילות.

4. מפתחי אפליקציות

כאשר ה-App Store של אפל נפתחה ב-2008, הוצעו בה להורדה כ-800 אפליקציות, ובעיקר משחקים כמו קנדי קראש ואנגרי בירדס.

נכון ליוני 2016, אותה App Store מציעה להורדה לא פחות מ-2 מיליון אפליקציות, כשבאנדרואיד מספרן אף מגיע ל-2.2 מיליון. אפליקציות משמשות היום לביצוע כל פעולה כמעט, ומספרם של עסקים שקוראים לצרכן "להוריד את האפליקציה שלנו" גדל מדי יום.

הפופולאריות העצומה של האפליקציות יצרה בשוק צורך חדש יחסית: מפתחי אפליקציות. כלומר, מפתחים המתמחים בפיתוח ויצירה של אפליקציות - תפקיד מאתגר שזוכה לביקוש רב.

5. מפתחי פרונט-אנד

מפתחי פרונט- אנד / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 מפתחי פרונט- אנד / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

פיתוח פרונט-אנד (או פיתוח צד-לקוח) הוא פיתוח כלל המרכיבים שגולשים או משתמשים באים איתם במגע ישיר במהלך השימוש במערכת. בניגוד למפתחי בק-אנד, המתמקדים בשימושיות ופחות בדקויות עיצוב, מפתחי פרונט-אנד מתמקדים גם בביצועים וגם בנגישות המערכת. עליהם לשלוט בשפות פיתוח, ובמקביל להפגין חוש אסתטי מפותח. עליהם לתכנן מה הגולשים יראו אונליין, באתר או בסמארטפון, ולחשוב על רעיונות ותובנות מה יעבוד הכי טוב מבחינתם.

הצלחתם של מוצרים וחברות נקבעת במידה רבה על פי יכולתם לספק את החוויה השימושית, האסתטית הטובה ביותר. אלו שאמורים לעשות זאת עבורם - ולעיתים קרובות ידונו אותם להצלחה או כישלון - הם מפתחי הפרונט-אנד.

הצצה לעתיד: איברים חלופיים והשתלת זיכרון

איברים חלופיים / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 איברים חלופיים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

המהפכה הטכנולוגית שינתה את העולם ואת המשרות שרובנו ממלאים בו. מעבר למקצועות החדשים שרלוונטיים כבר כיום, מעניין לשאול - מה טומן העתיד לעולם התעסוקה?

על פי הערכה של העתידן תומאס פריי, עד שנת 2030 ייעלמו מהמפה לא פחות מ-2 מיליארד משרות הקיימות כיום, ובמקומן יתווספו לשוק לא פחות מ-162 מקצועות חדשים. ומה ברשימה? מתכנני איברים חלופיים לגוף האדם, מטפלים בהרחבות זיכרון ("זיכרון גורלי", מישהו?), שפים של מאכלים בתלת-מימד, והרשימה - המרתקת והמומלצת לקריאה - עוד ארוכה.