ממשל אובמה "מודאג עמוקות" מהחוק להלבנת מאחזים

דוברת הסטייט דיפרטמנט: "אם הצעת החוק תקבל תוקף, היא תסלול את הדרך להלבנת עשרות מאחזים עמוק בשטח הגדה" ■ "צעד מדאיג וחסר תקדים שיהיה סטיה ממדיניות ותיקה"

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

משרד החוץ האמריקאי מביע "דאגה עמוקה" מהצעת החוק להלבנת מאחזים, ומתאר את יוזמת החקיקה כ"צעד חסר תקדים".

בתשובה לשאלה בתדרוך היומי לכתבים, אתמול (ב'), אמרה דוברת המשרד, אליזבת טרודו: "אנו מודאגים עמוקות מקידום החקיקה שתאפשר מתן מעמד חוקי למאחזים ישראליים בלתי חוקיים שממוקמים על שטחים פלסטיניים פרטיים. היועץ המשפטי לממשלה עצמו (אביחי מנדלבליט) הביע ספקות חמורים האם הצעת החוק עולה בקנה אחד (עם המשפט החוקתי והמשפט הבינלאומי)".

"אם הצעת החוק הזו תקבל תוקף, היא תסלול את הדרך להלבנת עשרות מאחזים בלתי חוקיים עמוק בשטח הגדה המערבית", אמרה הדוברת. "זה יהיה צעד חסר תקדים ומדאיג שאינו עולה בקנה אחד עם חוות דעת משפטיות קודמות ובישראל, צעד שיהיה סטיה ממדיניות ותיקה של ישראל שלפיה אין בונים על אדמות פלסטיניות פרטיות. כידוע לכם, המדיניות שלנו לגבי ההתנחלויות ברורה. אנו מאמינים שהן פוגעות בעניין השלום. הצעת החוק הזו תיתן קידום דרמטי למיזם ההתנחלויות שכבר עכשיו מהווה סיכון חמור לפתרון של שתי מדינות".

"הסוגיה הזו רק מבהירה עוד יותר את שתי האופציות שניצבות לפני ישראל: יותר התנחלויות או שימור האפשרות לשלום", אמרה עוד הדוברת. "אנו מבינים שהצעת החוק הזו צריכה לעבור כמה שלבים נוספים לפני שתאושר. אנו מקווים שהיא לא תיהפך לחוק".

הדוברת סירבה לענות על שאלה לגבי תגובה פוטנציאלית של ארה"ב אם הצעת החוק אכן תאושר בכנסת. "זו שאלה היפותטית; אינני רוצה להתייחס לזה", היא אמרה. "הבהרנו היטב את עמדתנו לגבי הצעת החקיקה".

ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה לתמוך בהצעת החוק להלבנת המאחזים בניגוד לדעתו של מנלדבליט. היא תעלה מחר (ד') להצבעה טרומית.

 

ממשל אובמה מוסיף לגנות את ההתנחלויות בכל הזדמנות אפשרית, למשל אחר כל אישור תכנית להרחבת הבניה בהתנחלות זו או אחרת. עד היום אין וודאות האם הממשל הנוכחי לא יותיר אחריו מתנת פרידה לישראל - למשל, הימנעות בהצבעה על החלטה של מועצת הביטחון שתהיה מסגרת להסכם שלום עם הפלסטינים, או נאום של הנשיא היוצא, ברק אובמה, שבו הוא ישרטט את חזון השלום שלו.

מרטין אינדיק, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, שנחשב מקורב לממשל אובמה, אמר בחודש שעבר, בראיון ל"ניו-יורק טיימס", כי למרות שלממשל נותרו שבועות ספורים בלבד, הנשיא לא יזנח את יזמתו לשלום בין ישראל לפלסטינים.

"הממשל מסלים את הרטוריקה שלו נגד פעילות ההתנחלויות בגדה המערבית מזה למעלה משנה. נראה שממשלת ישראל אינה שומעת", אמר אינדיק. "בשלב מסוים, הממשל בהחלט יוכל להחליט שצריך להראות לישראל שיש מחיר למאמציה לשים קץ לפתרון של שתי מדינות".

טראמפ עצמו אמר בראיון ל"וול סטריט ג'רנל", בשבוע שעבר כי הוא היה רוצה להשיג "עסקה אולטימטיבית" בין ישראל לפלסטינים.