ריקלין: "אין דבר כזה עיתונאי בלי דעה, בואו נוריד את המסכות"

בכנס אילת לעיתונות, במסגרת פאנל שדן בהבעת דעה בתוכניות אישיות, התעמתו אריה גולן מרשת ב' ושמעון ריקלין מערוץ 20 ■ ריקלין: "תפסיקו לשחק אותה כאילו יש כאן שידור אובייקטיבי רגיל"

שמעון ריקלין / צילום: אלון רון
שמעון ריקלין / צילום: אלון רון

פאנל בכנס אילת לעיתונות, שדן בסוגיית הבעת דעה בתוכניות אישיות, הפך למעין עימות אישי בין אריה גולן מרשת ב' לשמעון ריקלין מערוץ 20, ובהמשך גלש לדיון פוליטי שאינו רלוונטי לנושא המקורי של הפאנל.

ריקלין אמר לגולן כי "הטרגדיה שלנו, הבעיה שלנו בציבור, היא שכשאתה נושא את נאומי הפתיחה שלך ברשת ב' - ויש לך ותק והשכלה וכו' - למרות שברור מה הגוון של הדעות שלך, שמאלני, זה בסדר גמור. אתה נחשב בבראנז'ה ובקהילת העיתונאים 'עיתונאי'. אם קלמן ליבסקינד עובר לגלי צה"ל, אז אומרים 'העיתונאי הימני קלמן ליבסקינד'.

"אנחנו אומרים, בואו נוריד את המסכות. היום אין כזה דבר עיתונאי בלי דעה, ובעיניי שם התחיל האסון של התקשורת. אז אם כולנו מזוהים, אז בואו נוריד את המסכות, אנחנו לא בפורים, בואו נשים את הדברים על השולחן. אבל תפסיקו לשחק אותה כאילו יש כאן שידור אובייקטיבי רגיל, וכשאיש ימין בא ומדבר, אז מבחינתכם זה 'וואו, איזה ימין'".

גולן: "הטור האישי שלי הקצר בפתיחה הוא מופרד מהכול. תשפוט אותי לפי השאלות שלי, לפי הפתיחים, לפי הכתבות - אם פעם אחת תמצא שעשיתי שם משהו לא בסדר, אז תבוא אליי.

"אני עובד במיקרופון כבר כמעט 50 שנה, ועקב הניסיון הגדול שלי, העבר שלי, הדברים שעשיתי, אני נותן פתיח אישי. אגב, אני לא אומר מה אני חושב. אם הייתי צריך להגיד מה אני חושב, הייתי צריך להתפטר באותו יום. יש לי קווים אדומים, אני לא הולך על דברים פוליטיים חריפים. ההערות שלי הן בדרך-כלל בעד שמירת החוק, נגד אלימות, בעד ציות לבית המשפט העליון".

ריקלין: "הדיון הוא לא עליך אלא האם יש אובייקטיביות. עיתונאי שמביע את דעתו, העבודה שלו לא אובייקטיבית".

דוד יוסוב, מנכ"ל רדיו דרום: "מה שקובע בסוף זה לא הדעות אלא מה עושים כשפותחים את המיקרופון. אם אתם נותנים שאלות טובות ואובייקטיביות. המאזין הוא לא מטומטם, היום הרדיו זה לא מה שהיה פעם, בלחיצת כפתור אתה מעיף אותי קיבינמט. אני חושב שהשידור של אריה גולן אובייקטיבי. אתה, ריקלין, מזלזל באינטליגנציה של המאזינים".

עו"ד דורלי אלמגור מהרשות השנייה התייחסה להיבט החוקי של העניין: "חלו כמה שינויים ברגולציה של התקשורת בתקופה האחרונה. עברנו מעולם של איסורים מוחלטים להביע דעה או עמדה, לעולם של שקיפות. אנחנו מכירים את הכלל שצריך להבחין בין דעה לבין עובדה. השקיפות היום מחייבת את השדרן לעשות את ההבחנה הזאת בצורה שתהיה ברורה לציבור. אפילו חוק השידור הציבורי החדש משתף פעולה עם הכיוון העדכני הזה. בחוק הרשות השנייה הרי יש איסור על עובד של חברת חדשות להביע עמדה אישית. העולם השתנה, הדגש הוא היום על שידור נטול פניות ושקוף".