לאחר שכחלון התקפל: חוק ההסדרה אושר בקריאה טרומית

(עדכון) - שלושת נוסחי החוק, שנועד למנוע את פינוי עמונה, אושרו במליאה, לאחר שסיעת כולנו הכריזה כי תתמוך בו ■ סמוטריץ': "חוק ההסדרה נשען על כיבוד פסק דין בג"ץ" ■ יו"ר הקואליציה: "נעביר את החוק ונמשוך אותו - כי יש פתרון אחר"

משה כחלון/ צילום: לע"מ
משה כחלון/ צילום: לע"מ

שלושת נוסחי חוק ההסדרה, שנועד למנוע את פינוי המאחז עמונה, אושרו היום (ד') על ידי מליאת הכנסת בקריאה טרומית. בהצעה הראשונה תמכו 58 חברי כנסת, והתנגדו לה 50 ח"כים, ההצעה השנייה התקבלה ברוב של 57 ח"כים בעד ו-52 נגד, וההצעה השלישית הוכרעה עם 58 בעד ו-51 נגד.

מוקדם יותר הודיעה סיעת כולנו כי תצביע בעד חוק ההסדרה. זאת, לאחר שסיעות האופוזיציה משכו את כל הצעות החוק הפרטיות שהיו אמורות לעלות להצבעה, כדי להקדים את ההצבעה על חוק ההסדרה - שהיה אמור לעלות להצבעה רק בסוף סדר היום.

"עכשיו יצאתי מראש הממשלה, סיכמנו שיו"ר הקואליציה יודיע שלא תהיה פגיעה בבית המשפט העליון, וסיעת כולנו תוכל לתמוך", מסר שר האוצר משה כחלון. "אם תהיה פגיעה בבית המשפט לאורך החקיקה, אנחנו נתנגד בכל שלב". בדברים שנשא בפני המליאה, הבהיר ביטן: "חוק ההסדרה לא יפגע בבית המשפט העליון".

ח"כ יואב קיש (הליכוד) הציג את החוק במליאת הכנסת, אולם לדבריו התפרצו חברי הכנסת מהרשימה המשותפת וח"כים נוספים. הוא פנה לח"כ אוסמה סעדי, לפני שזה הוצא מהאולם, וקרא: "אוסמה, זה לא יעזור לכם. לא ניתן ידינו להריסת בתים בהתיישבות". הוא הוסיף: "החלטה שרירותית על הריסה חייבת להיפסק".

קיש טען כי הטענה כי מדובר בחוק "עוקף בג"ץ לא נכונה. לא זו הייתה הכוונה". לדבריו, "ההחלטה ברורה. הבית הזה הוא זה שמחוקק, שקובע את המדיניות. הוא הבית שנבחר על ידי כל העם. בג"ץ תפקידו לשמור על המדיניות של החוקים, לפתור מצב שבו חוקים מתנגשים, ולתת עדיפות לחוקי יסוד. דווקא הצורך לכבד את החלטות בג"ץ מחייב אותנו לחוקק את חוק ההסדרה, מהסיבה הפשוטה שאנחנו חייבים לייצר בהירות משפטית סביב הקרקעות ביהודה ושומרון, בדיוק כפי שקיימת בהירות משפטית סביב הקרקעות במדינת ישראל".