הנהלת אל-על: הטייסים מסרבים לטוס; הוועד: יש טייסים זמינים

(עדכון) - ועד הטייסים: "יש טייסים זמינים, אך המנכ"ל מעדיף להקפיץ אותם בזמנם הפנוי לטיסות לא מתוכננות בהתראה של שעות" ■ שר התחבורה כ"ץ: "לסיים את את הפגיעה בנוסעים באופן מיידי" ■ ומה עם פיצוי לנוסעים שטיסתם בוטלה?

אחרי שהוסרו הכפפות במאבק בין הנהלת אל-על לוועד טייסיה, גם הערב (ד') מפרסמת הנהלת החברה את השתלשלות האירועים שהובילו לטענתה לביטול טיסת אל-על להונג-קונג הערב (טיסה מספר 075): "לצערנו שוב מוציאים נציגי הטייסים הודעה שקרית", כך לשון הודעת אל-על, שפירטה את רשימת הפניות והתשובות שהתקבלו מהטייסים אליהם פנו:

קצין ראשון - לא הצליח לבטל התחייבות מוצדקת.
קצין ראשון - סירב לטוס היום. 
קצין ראשון - סירב בבוקר, לא ענה לאחר מכן.  
קצין ראשון - לא ענה מספר רב של פעמים מאתמול.
קצין ראשון - אתמול כשנשאל סירב לטוס, היום לא ענה כל היום.
קצין ראשון - סירב בבוקר, לא ענה לאחר מכן. 
קצין ראשון - לא ענה מספר רב של פעמים.  
קצין ראשון - לא ענה מספר פעמים.  
קצין ראשון - לא ענה מספר פעמים. 
קצין ראשון - סירב.  
קצין ראשון - סירב.  
קצין ראשון - סירב. 

עוד ציינה אל-על כי "בניגוד להודעה השקרית, טיסה 095 לבייג'ין לא מבוטלת אלא נדחתה למחר בבוקר. אנו שבים ומודיעים כי נציגות טייסי החברה ממשיכים לפגוע בחברה, מתנצלים בפני הנוסעים על הפגיעה ונחושים להחזיר את הפעילות בחברה לסדרה".

מנגד, מצד ועד הטייסים נשמעות אמירות קשות נגד הנהלת אל-על, שלטענתם פוגעת במזיד בלקוחות בשיבושי טיסות שהיא עצמה גורמת, כאשר לטענת הוועד, יש טייסים הזמינים לבצע את הטיסות. 

הוועד: יש טייסים זמינים

תגובת ועד טייסי אל-על לעניין טענות החברה הערב: "דיבורים לחוד ומעשים לחוד. הנהלת אל-על ו'חבורת קלאבמרקט', בהוראת בעלת השליטה תמי בורוביץ, מוציאים מזה שבוע תוכנית פעולה שכל כוונתה היא השמדת החברה, המוניטין ונאמנות הלקוחות - כפי שקרה ב'קלאבמרקט'.

"שלא יטעו את הציבור: יש טייסים זמינים, אך מנכ"ל החברה מעדיף להקפיץ אותם בזמנם הפנוי לטיסות לא מתוכננות בהתראה של שעות, תוך דרישה לשהות של כל הימים. היום הדרישה הייתה שטייס יבטל כוננות מתוכננת בחיל האוויר ביום שבת ויבצע טיסה עד יום ראשון. למרות שאותו טייס הסכים לבצע את הטיסה הלוך להונג-קונג ולחזור מיד לביצוע המילואים, הטיסה בוטלה. זו הקומבינה ולא אחרת. לא הייתה סיבה אמיתית לביטול הטיסה להונג-קונג". 

עוד נמסר כי "הנהלת אל-על, בברכת הדירקטוריון ובעלת השליטה תמי בורוביץ, לא נרתעת לפגוע במאות נוסעים מדי יום. שאף אחד לא יתבלבל: טייסי החברה ממשיכים לבצע את המשימות כפי שעשו בעבר וכפי שעשו בחודש האחרון. מדובר בתוכנית סדורה שיצאה לפועל בתחילת השבוע; בעלי השליטה, שפירקו כבר חברה בשם קלאב מרקט משיקולים כלכליים, מאיימים לעשות זאת גם בחברת אל-על". 

עוד טיסות בוטלו 

מוקדם יותר החלה הידרדרות נוספת בסכסוך בין הנהלת אל-על וועד הטייסים בחברה: אל שורת הטיסות שבוטלו או נדחו בימים האחרונים מצטרפות היום טיסות נוספות שלא ייצאו כמתוכנן: טיסת LY333, שאמורה הייתה להמריא מתל-אביב לבריסל בשעה 16:00, בוטלה; ולפיכך גם בוטלה טיסת החזור שתוכננה לצאת מבריסל בשעה 21:30.

מלחמת הגרסאות בין הנהלת אל-על ובין ועד טייסיה הגיעה לשיאים חדשים בימים האחרונים, כאשר שני הצדדים הסירו את הכפפות במאבק, שמי שבעיקר יוצא נפסד ממנו הוא הנוסעים שתוכניותיהם משתבשות, ובמקרים רבים הם מודעים לכך רק אחרי שהגיעו לשדה התעופה.

גם דיילי אל-על, כמו גם עובדים נספים של החברה, נפגעים, כאשר הם מתייצבים לטיסות שלא ממריאות - ונאלצים לשוב הביתה מבלי שיקבלו שכר על שעות העבודה, לאור טיסה שלא בוצעה.

לנוסעים עומדת האפשרות - וכיום היא רלוונטית מתמיד - לבחור לטוס בחברת תעופה אחרת, זאת לאור מדיניות השמיים הפתוחים, לצד אינספור החברות שישמחו בעיקר בעונת החורף לקבל לשורותיהם נוסעים שימלאו את הטיסות מאפשרים להגיע לכל יעד שתרצו - גם אם בטיסת קונקשן. 

 

כ"ץ: לסיים את הסכסוך במיידי 

מוקדם יותר היום הגדיר שר התחבורה ישראל כ"ץ את מה שקורה כטרגדיה. "על כל המעורבים לסיים את הסכסוך הזה ולשמר את הנכס של נאמנות האזרחים לחברות ישראליות. שימור הנאמנות והאיכות זה המפתח הגדול, לקוח שעוזב אינו חוזר. חברת אל-על השתלבה בצורה מצוינת בשמיים הפתוחים בניגוד לחששות, ואסור ליירט את ההמראה. רפורמת השמיים הפתוחים הביאה לתחרות החופשית ושמירה על חוסן החברות הישראליות. הנוסעים הישראלים הצביעו בעליה למטוס, ובחברות הישראליות אחוז הנוסעים עלה".

עוד אמר השר כ"ץ כי "חייבים לסיים את הסכסוך ואת הפגיעה בנוסעים באופן מיידי. חברת אל-על השתלבה בהצלחה ברפורמת השמיים הפתוחים, תוך עבודת צוות מצוינת של עובדים והנהלה, הגדילה את נפח הטיסות ואחוזי הטסים, וכעת היא מיירטת את עצמה באמצע ההמראה בשל סכסוך בין ההנהלה לטייסים. היום ההיצע גדול, והנוסעים הישראלים מעדיפים את החברות הישראליות בגלל מסורת וביטחון. אם הנוסעים הישראלים יעברו לטוס בחברות אחרות, הם כבר לא יחזרו". 

מלחמת גרסאות 

נחזור למלחמת הגרסאות אותה ממחישה היטב הטיסה המבוטלת היום לבריסל וממנה: בשעה שבאל-על מבהירים כי מדובר בטיסה מאוישת (כלומר כזו שהופיעה מראש בלוח הטיסות של הטייסים), וכי פשוטו כמשמעו לא היה מי שיטיס אותה - בוועד הטייסים מתעקשים כי מדובר בדמגוגיה.

"הנהלת אל-על, בהוראה מפורשת של הדירקטוריון והמנכ"ל, פוגעת באופן חסר תקדים בנוסעי החברה מבלי למצמץ לרגע. כל הטיסות יכלו לצאת בזמן, מאחר שיש טייסים שמוכנים לקיים את הטיסות", כך מגיבים בוועד הטייסים.

אל-על, מצידה, מדווחת בימים האחרונים על חוסר ההיענות מצד טייסים. אמש (ג') שיגרה החברה הודעה ובה היא פירטה אילו תשובות היא קיבלה מטייסיה, שלפי הטענות היו אמורים לאייש את טיסת 027 לניו-יורק שהמראתה נדחתה השבוע משעות הלילה לשעות הצהריים של יום המחרת.

מתוך 9 התשובות שקיבלה אל-על מקברניטיה, החברה טוענת כי חמישה מהם לא ענו, קברניט אחד פתח מחלה (הליך שהטייסים יכולים לפתוח ביוזמתם, לרוב ללא צורך באישור רופא), ויתר הקברניטים מוכנים היו לטוס בתנאי שישובו בטיסה מפוצלת, כלומר כטייסים לא פעילים. במצב כזה המשמעות היא שעל החברה לאייש כפל צוותים לטיסה. 

ומה עם פיצוי? 

הנוסעים המתוסכלים יכולים להתנחם בחוק טיבי, הקובע פיצויים במקרה של ביטול טיסה בנסיבות מסוימות (למשל במקרה של שביתה מאורגנת החברה לא מחויבת לפצות את הנוסעים לפי חוק).

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און מסבירים כי אי-זמינות של טייסים לא תוגדר כסיבה שתפתור את חברת התעופה ממתן פיצוי כספי. החוק קובע פיצוי שנע בין 1,290 שקל ועד 3,080 שקל - מעבר להשבת כספי הנוסעים עבור הכרטיסים ששילמו. הסכומים מחושבים לפי מרחק הטיסה.

עם זאת, השניים מבהירים כי במקרים שבהם מגיעים הנוסעים להסכמי פיצוי מול חברת התעופה, היא פטורה ממתן הפיצוי האמור. כך, למשל, אם הנוסע הסכים לקבל כרטיס טיסה חינם (מעבר להחזר). גם במקרה שבו הנוסע קיבל הודעה על הביטול הצפוי, והוצעה לו טיסה חלופית במועד סמוך לטיסה המקורית (עד שעת הקדמה במועד ההמראה ועד שעתיים אחרי מועד הנחיתה המקורי) - חברת התעופה תהיה פטורה מפיצוי.