הרווח הצפוי מפרויקטים של מחיר למשתכן ומחיר מטרה: כ-17%

רווחיות נמוכה? לפי נתוני אורתם סהר צפוי רווח של16%-17% בפרויקטים של מחיר למשתכן ומחיר מטרה ■ הרווח של מחיר מטרה בראש העין יעמוד על 49.4 מיליון שקל

כנס הזוכים בהגרלת דירות בראש העין / צילום: אורי חודי
כנס הזוכים בהגרלת דירות בראש העין / צילום: אורי חודי

מאז שתוכנית מחיר למשתכן החדשה של שר האוצר משה כחלון יצאה לדרך, שאלה אחת מרכזית נשאלה אין ספור פעמים. האם הפרויקטים המוזלים, בהם מתחייבות חברות על מחיר נמוך לזכאים, רווחיים? המכרזים הראשונים שנסגרו בהצלחה בקריית מוצקין ובעפולה, וההצעות הנמוכות שהוגשו בהם, העלו את השאלה אם מדובר בהצעות לגיטימיות ואם הקבלנים יוכלו לעמוד בהן.

קריסת חברת אורתם סהר לפני מספר שבועות, והעבודה שביצעו הנאמנים לבחינת הפרויקטים השונים, כמו גם המידע שהועבר לבית המשפט ומעורבות החברה במכרזי התוכנית הממשלתית, אפשרו לבחון את הטענה אודות הרווחיות הכביכול-נמוכה בפרויקטים הללו.

הנתונים המתייחסים לשני פרויקטים של החברה, מחיר למשתכן בקרית מוצקין ומחיר מטרה בראש העין, מעידים כי לקבלנים והיזמים רווח לא מבוטל. שמאים נוספים שבחנו את השומות הסכימו כי החישובים וההנחות בשומה אכן מתיישבים עם המצב בשטח. נציין כי מדובר גם בבשורה טובה לזכאים שזכו בהגרלה בפרויקט, משום שפרויקט רווחי הרבה יותר קל להמשיך ולקדם.

כך, שמאות שנערכה לאורתם סהר על ידי חברת נתיבות יצירה שמאות ניהול וייזום, שביצע השמאי אמיר פישלר באוגוסט 2016 ביחס לפרויקט מחיר מטרה של החברה בראש העין, חושפת כי הרווח של החברה מהפרויקט עתיד לעמוד על 49.4 מיליון שקל - כ-17% מהעלויות.

מדובר בפרויקט בפסגות אפק בעיר, שכולל 276 יחידות דיור, 166 מהן מוזלות לזכאים.

אותה חברת שמאות ואותו שמאי הכינו שמאות גם לפרויקט מחיר למשתכן במתחם כורדני בקריית מוצקין, בו זכתה אורתם סהר במגרש לבניית 282 דירות מוזלות לזכאים.

השומה התייחסה לבניית 339 יחידות דיור, כולל הקלת שבס, וקבעה כי הרווח הצפוי בפרויקט הוא לא מבוטל: 48.9 מיליון שקל, 16% מהעלויות.