ביהמ"ש אישר למכור דירה נוספת שבבעלות אורן קובי

למרות התנגדות קובי למכירת הדירה שלטענתו אמורה לשמש אותו למגורים, החליט בית המשפט להכניס אותה למסת הנכסים המיועדת למימוש

אורן קובי/ צילום : שלומי יוסף
אורן קובי/ צילום : שלומי יוסף

לאחר שאוסף דירות היוקרה שרכש בכספי לקוחותיו-קורבנותיו הונח על המדף, דירה נוספת של אורן קובי יוצאת למכירה. בית המשפט במחוזי בתל-אביב אישר למנהל המיוחד לנכסי אורן קובי, עו"ד חגי אולמן, למכור דירה שבבעלות קובי, ללא משכנתא, ברחוב הברוש בבאר יעקב.

קובי, בעל השליטה בחברת "אדמה" המצויה בהליכי חדלות פירעון, מחזיק בזכויות בכמה דירות, אשר בנוגע לחלקן כבר התקבלו החלטות המתירות את מכירתן. בין היתר, החליט השופט איתן אורנשטיין בחודשים האחרונים על מכירת 6 הדירות שרכש קובי בכספי הלקוחות בהן דירת היוקרה שרכש ב-20 מיליון שקל במגדלי אקירוב, דירה נוספת במגדל Yoo, בה התגורר קובי עד לפינויו על-ידי בית המשפט לאחרונה, ו-4 דירות נוספות.

קובי העריך בעבר את שוויין של דירותיו בכ-40 מיליון שקל, כאשר על הדירות רובצת משכנתא בסך כ-9.6 מיליון שקל. ככל הידוע - הדירות מהוות את המקור העיקרי להחזר כספים לנושי קבוצת "אדמה".

הדירה בבאר יעקב לא נכללה בהחלטות קודמות של בית המשפט כיוון שקובי רכש אותה ללא נטילת משכנתא, ולכן אף אחד מהבנקים לא ביקש את מימושה.

קובי התנגד למימוש הדירה, בטענה כי אין מקום לפעול למכירתה טרם התברר היקף חובותיו, ובטרם הוכרז כפושט רגל, וניתן להסתפק בהשכרתה בשלב זה לצד ג'. עוד טען, כי היות ובהחלטה קודמת של בית המשפט לפנות את קובי מהדירה בה התגורר במגדלי YOO ציין השופט כי יש לקובי אפשרות להתגורר בדירה בבאר יעקב - הדירה האחרונה מהווה מקום דיור חלופי עבורו, ולכן אין למכרה.

קובי טען עוד, כי יש בנכסיו כדי לפרוע את מלוא התחייבויותיו לנושיו האישיים, והוא אף ערער לבית המשפט העליון על החלטת בית המשפט מיולי השנה שמייחסת לו חבות אישית בחובות קבוצת "אדמה".

קובי מבקש להגיע להסדר בעניינו שיהיה מבוסס על פירעון נכסים אישיים, תוך התחשבות בשיקולי מיסוי ומקסום התמורה מהנכסים.

בתגובה השיב המנהל המיוחד, עו"ד אולמן, כי בהחלטת בית המשפט מיולי נקבע כי חובותיו של קובי עומדים על סך 31.5 מיליון שקל, בעוד שנכסיו מסתכמים בסך של 20-22 מיליון שקל, לפי הצהרת קובי עצמו, ולכן ברור כי אין די בנכסיו בכדי לפרוע את מלוא חובותיו. עוד ציין אולמן, כי להערכתו מצבת חובותיו של קובי תהיה גבוהה משמעותית מהסכומים שנקבעו בעבר.

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, קבע, כאמור, כי יש למכור את הדירה בבאר יעקב, תוך שהוא קובע כי אורן קובי אינו מתגורר בדירה זו ולכן אין שום מניעה למכור אותה.

"לא התעלמתי מטענת החייב בדבר הצורך להמתין להכרזתו כפושט רגל, אולם בהינתן מצבת החובות של החייב אל מול שווי נכסיו לא ראיתי טעם לעכב את מימוש הדירה שעה שברור שגם לאחר מימושה לא יעלה בידי החייב לכסות את מלוא חובותיו", כתב אורנשטיין בהחלטה.

 מעילה של עשרות מיליונים

"אדמה" עסקה בשיווק קרקעות חקלאיות המיועדות להפרשה לציבור הרחב, תוך הצגתן כ"זכות לדירה" בעתיד. החברה נקלעה לפירוק על רקע מעילה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים שביצע על-פי החשד בעל השליטה בקבוצה, אורן קובי בכספי הלקוחות.

עשרות מלקוחות החברה שילמו מאות אלפי שקלים ואף מעל מיליון שקל לעתים (כל אחד), עבור קרקעות ("זכות לדירה") - אך במקום שהכספים יופקדו בחשבונות הנאמנות לצורך השלמת העסקאות - כספם נמשך על-ידי קובי לחברה וממנה למימון צרכיו הפרטיים (לרבות רכישת הדירות). זאת, מבלי שנמסרה להם קרקע לבסוף.

מאות לקוחות נוספים שילמו עבור עסקאות שאכן הסתיימו במסירת קרקע חקלאית. אך יש מתוכם כאלה שטענו טענות במישור החוזי-צרכני, בין היתר, לגבי הטעייה הנוגעת למצב התכנוני של הקרקע וסביר שחלק מהטענות עוד יתבררו במסגרת הליך הפירוק.

בספטמבר השנה הוציא השופט אורנשטיין צו פירוק קבוע לחברות מקבוצת "אדמה" של קובי, וצו כינוס נכסים קבוע לנכסי קובי לקראת הכרזתו של קובי כפושט רגל.

במקביל לתיק הפירוק ופשיטת הרגל, מפלג ההונאה במשטרת מחוז ת"א מנהל חקירה פלילית נגד קובי ושורה ארוכה של מעורבים בפרשה, בחשד לגניבת כספי לקוחות החברה.