האפליקציה הישראלית שמזהירה מפני תאונות דרכים מתרחבת

נקסאר השיקה אפליקציה אשר מעבירה מידע בין מכוניות ועשויה למנוע עד 79% מהתאונות בכבישים ■ מנכ"ל החברה ערן שיר: "מספר ההתנגשויות בין כלי רכב עולה כל שנה ב-10%"

ערן שיר, מנכ”ל Nexar צילום: Nexar
ערן שיר, מנכ”ל Nexar צילום: Nexar

לרשותם של נהגים בסן פרנסיסקו, מנהטן ותל אביב יעמוד בקרוב כלי בטיחות נוסף: יישום נייד שיזהיר אותם מפני הסכנות הצפויות להם בדרך.

נקסאר (Nexar), חברת סטארט-אפ ישראלית שהאפליקציה שלה מקליטה צילומי וידיאו ממצלמת סמארטפון במטרה לזהות עצירה חדה והתנגשויות, תהפוך מעתה את המשתמשים לרשת רכב לרכב שתמנע תאונות דרכים. היישום כבר נמצא בשימושם של ציי רכב מקצועיים וחברות ביטוח במטרה לשחזר תאונות דרכים.

באמצעות מערכת חיישני הטלפון כגון מד תאוצה וגירוסקופ, שמתקינה נקסאר במכונית ניתן לשלוח התראה לנהג במכונית אחרת אם מבצעת מכונית זו עצירה חדה, למשל, או אם קיים מכשול שחוסם את התנועה. חיישנים אלה עדינים דיים כדי לאפשר ליישום לקלוט ולרשום בעת הנהיגה נזקים בכביש, כגון גומות. הנתונים מועלים לשרתים מרוחקים באמצעות Wi-Fi או קישור סלולרי, בהתאם לדחיפות המידע המוקלט וההופך לאחר מכן זמין למכוניות אחרות שבהן מותקן היישום.

מאז שהשיקה את האפליקציה בפברואר, החתימה נקסאר 50 אלף משתמשים בתל אביב, סן פרנסיסקו ומנהטן, רשמה כ-2 מיליון שעות נהיגה, והקליטה כחצי מיליון אירועי נהיגה מסוכנים, לדברי המנכ"ל ערן שיר.

מספר מקרי המוות מתאונות דרכים בארה"ב גדל ביותר מ-7% אשתקד, לדברי המנהלת הארצית לבטיחות בדרכים. פריסה בקנה מידה רחב של רשתות רכב לרכב עשויה למנוע כ-79% מסך ההתנגשויות, לדברי המנהלת בדו"ח מ-2014. ממשלת ארה"ב פרסמה בספטמבר את מדיניות בטיחות כלי הרכב האוטומטיים, בעקבות התאונה הקטלנית בפלורידה שבה היתה מעורכת מכונית טסלה דגם S, שנהגה השתמש בטכנולוגיית טייס אוטומטי. לדברי ResearchandMarkets, שוק המכוניות המחוברות צומח בקצב שנתי של כ-11%, וצפוי להגיע ל-80 מיליארד דולר בשנה ב-2025.

"אנחנו רואים את העתיד שלפנינו כעתיד של מכוניות אוטונומיות וכבישים שיצטרכו להיות מנוהלים ובמצב אופטימלי, ולדעתנו אנחנו יכולים לשחק תפקיד חשוב בתחום זה", אמר שיר בריאיון. החברה הקודמת שלו, Dapper, שעסקה ביצירת מודעות פרסום, נרכשה בידי יאהו ב-2010.

Wהשותפויות של נקסאר כוללות שותפות עם ווייז, חברת הניווט הפועלת מתל אביב שנרכשה בידי גוגל ב-2013 תמורת כ-1 מיליארד דולר, ושהתוכנה שלה ניתנת להורדה באמצעות יישום נקסאר.

"אנחנו חיים בעולם מטורף שבו כולם מדברים אתנו על מכוניות אוטונומיות ועתיד עם אפס תאונות דרכים, אבל כל שנה עולה מספר התנגשויות ב-10%", אמר שיר. "הסיבה העיקרית לכך היא הסמארטפון והאופן שבו אנו משתמשים בו באופן חסר אחריות כשאנחנו נוהגים. מה שאנחנו מנסים לעשות זה להפוך אותו לחלק מהפתרון ולא רק חלק מהבעיה".

ישראל הופכת לכתובת לכל מי שמעוניין בטכנולוגיית רכב אוטונומי. מובילאיי, הפועלת מירושלים, יצרנית שבבים ותוכנה, שמה קץ השנה לשותפותה עם טסלה מוטורס, אך עדיין עובדת עם ב.מ.וו, אינטל ודלפי אוטומוטיב, בפיתוח תוכנה וטכנולוגיית מיפוי.

נקסאר אינה מתחרה עם חברות כמו מובילאיי, לדברי שיר, החושש מחברות סטארט-אפ אחרות שנכנסות לאותו התחום ומביסות אותו במרוץ ליצירת מוצר שנועד לא רק לנהגים מקצועיים אלא לכל מי שנוהג בכביש. "בקיצור, להביא את השוק למצב שבו הוא מתאים לאוכלוסיה הכללית - זה האתגר הכי גדול שלנו", אמר שיר.

לדברי Zirra.com, חברה ישראלית שמנתחת את שוק הטכנולוגיה לשימוש פרטי, יש לנקסאר כמה מתחרות, כולל החברה הישראלית Anagog, שמספקת לנהגים התראות על מצב הדרך, ו-Civil Maps, הפועלת מקליפורניה, ומשתמשת בבינה מלאכותית ובעיבוד נתונים מקומי מבוסס-רכב להפיכת נתונים שנקלטים בחיישני הרכב למידע מיפוי. גם גוגל עשויה להיכנס לתחום זה, על פי דו"ח של Zirra.