הרבעון של אדמה: "צמיחה חזקה במכירות, לצד שיפור ברווח"

מנכ"ל חברת האגרוכימיה, חן ליכטנשטיין, התייחס לדוחות בהם הציגה אדמה רווח של 33 מיליון דולר ■ בימים הקרובים צפויה השלמת העסקה למכירת מניות דסק"ש בחברה לכמצ'יינה הסינית

חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה / צילום: תמר מצפי
חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה / צילום: תמר מצפי

יצרנית מוצרי ההדברה אדמה (לשעבר מכתשים אגן), ממשיכה להפגין עוצמה בביצועיה בשעה שאצל כל מתחרותיה הגדולות נמשכת השחיקה בתוצאות. אדמה דיווחה היום כי סיימה את הרבעון השלישי של 2016 עם רווח נקי של 33 מיליון דולר, לעומת הפסד של 5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של 2016 עמד הרווח הנקי על 191 מיליון דולר, צמיחה של 32% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

"תוצאות הרבעון השלישי משקפות את המיקוד שלנו בביצוע האסטרטגיה של אדמה - חיזוק הקשר עם לקוחות וחקלאים, שיפור איכות העסקים והמשך בידול סל המוצרים שלנו, וכל זאת תוך בניית הנוכחות והאינטגרציה שלנו בסין", ציין חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה. "ביצועי השיא שלנו הובילו להמשך ייצור תזרים מזומנים חזק שממצב אותנו היטב לקראת השלב הבא בצמיחתנו".

ליכטנשטיין הדגיש כי הרבעון השלישי היה יוצא מן הכלל עבור אדמה, ומשקף צמיחה חזקה במכירות, לצד "שיפור עצום ברווחיות הגולמית והתפעולית ותזרים שהוא הכי חזק מאז שאני זוכר את החברה".

אדמה רשמה ברבעון השלישי הכנסות של 741 מיליון דולר, המשקפות צמיחה של 6.5% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הגולמי צמח ברבעון השלישי ב-26% ל-260 מיליון דולר ושיעורו מסך ההכנסות טיפס ל-35%, לעומת 30% ברבעון המקביל. בשורת הרווח התפעולי נרשמה ברבעון השלישי צמיחה חדה אף יותר של 73% ל-85 מיליון דולר, ואילו שיעורו מסך ההכנסות טיפס ל-12%, לעומת 7% ברבעון המקביל.

לדברי ליכטנשטיין, הקפיצה ברווחיות הגולמית נובעת משילוב של צמיחה כמותית במכירות לצד תמהיל מוצרים איכותיים יותר המספקים שיעורי רווחיות גבוהה יותר. במקביל, פועל ליכטנשטיין מאז כניסתו לתפקיד המנכ"ל בפברואר 2014 להשגת התייעלות תפעולית באמצעות הפחתה של עלויות הייצור והרכש, וזאת ללא פיטורי עובדים.

ליכטנשטיין הוסיף כי הגנות מטבע שבוצעו בעבר ושתמכו בתוצאות 2015, שחקו את הביצועים במחצית הראשונה של 2016 כפי שהחברה הזהירה עוד קודם לכן. עם זאת, החל מהרבעון השלישי נמוגה ההשפעה השלילית של הגנות מטבע אלו וכעת ניתן לראות את השיפור בתוצאות.

החברה השישית בגודלה בענף

גם תזרימי המזומנים שמציגה אדמה השנה מצביעים על השיפור המהותי בפעילותה, בעיקר בזכות הצמיחה הניכרת ברווח התפעולי והירידה בהיקפי המלאי. ברבעון השלישי צמח תזרים המזומנים השוטף המתואם ב-64% ל-169 מיליון דולר ואילו בתשעת החודשים הראשונים של השנה צמח התזרים השוטף המתואם ב-89% ל-361 מיליון דולר. כתוצאה מכך, זינק גם תזרים המזומנים החופשי המתואם ב-96% ל-120 מיליון דולר ברבעון השלישי, וב-350% ל-234 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2016.

הצמיחה בהכנסות אדמה, לצד הירידה במכירות של כל מתחרותיה העיקריות בתחומי האגרוכימיה, הפכו אותה לחברה השישית בגודלה בענף עם היקף הכנסות של 3.05 מיליארד דולר בין אוקטובר 2015 לספטמבר 2016, המשקף נתח שוק של כ-17%. בשלוש השנים האחרונות, בהן סבלה תעשיית חומרי ההדברה מהאטה חדה, צמחו הכנסות אדמה ב-2%, בשעה ש-7 מתחרותיה הגדולות הציגו ירידה שבין 5% ל-26% בהכנסות מתחום זה.

"לפני שלוש שנים למשל, מכרנו 500 מיליון דולר בשנה פחות מאשר חברת דופונט האמריקאית מכרה בענף שלנו, ועכשיו אנחנו מוכרים 230 מיליון דולר בשנה יותר מהם", ציין ליכטנשטיין.

ברבעון השלישי צמחו הכנסות החברה ב-2% באירופה, ב-6% בצפון אמריקה, ב-4% באמריקה הלטינית, ב-21% באזור הכולל את הודו ומדינות המזרח התיכון ואפריקה, וכן ב-6% באזור אסיה-פסיפיק. אזור אסיה-פסיפיק כולל גם את אוסטרליה, שם הפכה אדמה לספקית השנייה בגודלה של מוצרי הדברה לחקלאים.

"התוצאות החזקות שהושגו ברבעון השלישי על-ידי אדמה מהוות נקודת שיא נוספת בביצועים מובילי הענף של החברה ומחזקות את הביטחון שלנו באיתנות עסקיה, בעובדים שלנו ברחבי העולם ובפוטנציאל הצמיחה המשמעותי של אדמה", הדגיש יאנג שינגצ'יאנג, יו"ר אדמה ומבכירי חברת כמצ'יינה הסינית, בעלת השליטה בחברה. "במהלך הרבעון הכרזנו על השילוב עם סנונדה, באמצעותו תהפוך אדמה לחברה נסחרת, ואנו שבעי רצון מהאופן בו קיבל השוק את העסקה".

סבב היכרות עם מוסדיים בסין

כמצ'יינה, שרכשה לפני חמש שנים מידי דסק"ש (אז בשליטת נוחי דנקנר) 60% ממניות אדמה לפני שווי חברה של 2.4 מיליארד דולר, צפויה להשלים בימים הקרובים (כנראה מחרתיים), את רכישת 40% המניות הנותרות מידי חברת דיסקונט השקעות, בעסקה שתשקף לאדמה שווי של 3.5 מיליארד דולר.

בהמשך, אמורה אדמה להשלים עד סוף יוני 2017 את מיזוגה אל תוך חברת סנונדה הסינית (גם היא בשליטת כמצ'יינה), שמניותיה רשומות למסחר בבורסת שנזן. כך, שלאחר השלמת העסקה תחזיק כמצ'יינה ב-75% מהחברה הממוזגת ויתרת המניות (מסוג A ו-B) יוחזקו בידי הציבור והגופים המוסדיים בסין.

המיזוג יהפוך את סנונדה לזרוע הפעילות של אדמה בסין, כאשר את החברה הממוזגת ימשיכו להוביל המנכ"ל ליכטנשטיין וכל צוות ההנהלה הקיים של אדמה. בחודש שעבר חזרה מניית סנונדה להיסחר בבורסת שנזן, לאחר יותר משנה של הקפאה שנדרשה לאור המגעים על המיזוג עם אדמה. מאז סיום ההקפאה זינקה המניה (מסוג A) ב-53% והיא משקפת שווי של 4.8 מיליארד דולר למניות שתקבל כמצ'יינה תמורת מניות אדמה שבידיה, קרי שווי חברה כפול מזה שבו מכר דנקנר את השליטה באדמה.

כחלק מעסקת המיזוג, אדמה תקבל גם הזרמה של 380 מיליון דולר מקבוצת ניהול הנכסים סינדה אסט מנג'מנט מהונג קונג, תמורת הקצאה של 9.3% ממניות החברה הממוזגת. כך, שבצירוף מניות סנונדה שכבר נסחרות כיום בבורסה, משקף מחיר המניה הנוכחי שווי כולל של 6.5 מיליארד דולר (25 מיליארד שקל) לחברה הממוזגת ומכפיל 14 על הרווח התפעולי-תזרימי. מדובר בשווי גבוה יותר משווי השוק של יצרנית האשלג כיל, שעומד על כ-19 מיליארד שקל בלבד.

לאדמה איגרות חוב שימשיכו להיסחר בת"א, אולם מניות החברה הממוזגת יסחרו בתחילה רק בשנזן. קיימת אפשרות, לפיה בעתיד יועברו מניות B למסחר בבורסת הונג קונג, מאחר שכבר כעת הן נקובות בדולר הונג קונג (לעומת מניות A שנקובות ביואן סיני). עם זאת, עוד לפני כן יוכלו משקיעים מוסדיים ישראלים להיחשף להשקעה באדמה דרך קישור שיעשה עד סוף 2016 בין הבורסות של שנזן והונג קונג.

בינתיים, יחל ליכטנשטיין מחר בסבב של פגישות היכרות עם משקיעים מוסדיים בסין ובהונג קונג. לדבריו, השווי הגבוה של החברה הממוזגת והמינוף הנמוך בו תפעל לאחר השלמת המיזוג (חוב נטו של כ-900 מיליון דולר), יאפשר לחברה לממן את המשך הפיתוח וההתרחבות, ואף ביצוע רכישות קטנות, במזומן או אף במניות.

יצירת הערך בחברת אדמה בשנים האחרונות
 יצירת הערך בחברת אדמה בשנים האחרונות