בתוך יומיים: מניית אפריקה ישראל איבדה כמעט מחצית מערכה

שווי החברה כיום פחות מ-140 מיליון שקל ■ אם הסדר החוב יתבצע במתווה שהציעה קרן ווסטפורט - בעלי המניות הנוכחיים יאבדו את מלוא השקעתם

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

מניית אפריקה ישראל  המשיכה היום במסעה המזורז דרומה, כאשר בשעות הצהריים רשמה צניחה של כ-27%, בדומה לירידה דומה במניה אתמול. כך, בתוך יומיים איבדה מניית אפריקה ישראל קרוב ל-45% מערכה, והיא משקפת לחברת ההחזקות שווי של פחות מ-140 מיליון שקל.

נזכיר כי ביום חמישי האחרון התפרסם ב"גלובס" ניתוח לפיו ערך המניה של אפריקה ישראל הוא אפסי, ולמרות זאת היא נסחרת במחיר של 1.17 שקלים, המשקף שווי חברה של 240 מיליון שקל. הניתוח התבסס על הצעת הסדר חוב שהגישה קרן ווסטפורט האמריקאית לנושי אפריקה ישראל, על פיה כחלק מהסדר החוב יילקחו מלוא מניות אפריקה ישראל מידי בעליהן (לב לבייב והמשקיעים מקרב הציבור) ללא תמורה ויועברו לידי הקרן. זאת, על בסיס ההנחה כי החברה נמצאת במצב של חדלת פירעון, ולכן הלכה למעשה שייכת באופן מעשי כבר היום לנושיה ולא לבעלי המניות שלה.

חשוב להדגיש כי הצעת ההסדר של ווסטפורט טרם אושרה על ידי הנושים, והיא אף עשויה להתבטל בתקופה הקרובה אם שני הצדדים לא יגיעו להסכמות על פרטיה. ואולם, ההצעה מאותתת כיצד עשוי להיראות הסדר החוב העתידי של אפריקה ישראל, ומה תהיה משמעותו עבור בעלי המניות הקיימים - אם ההסדר יתבצע לבסוף במתווה דומה לזה שהציעה קרן ווסטפורט, הרי שבעלי המניות הנוכחיים של אפריקה ישראל יאבדו את מלוא השקעתם.

נזכיר כי נציגות מחזיקי איגרות החוב של אפריקה ישראל ונאמן סדרות האג"ח, חברת הרמטיק נאמנות, קיבלו בסוף השבוע האחרון הצעה נוספת לרכישת מלוא הבעלות בחברה במסגרת הסדר החוב. ההצעה, מטעם חברת שאימה אינווסטמנטס של הישראלי-אמריקאי עופר סיידוף, מגלמת תספורת של כ-50% למחזיקי האג"ח, ועקב כך נראה שלא זכתה לפי שעה להתייחסות של נציגות המחזיקים. נציג של אחד המחזיקים הגדולים באג"ח אפריקה אמר אתמול כי "על פניה ההצעה לא נראית מעניינת, ולא שווה לבזבז עליה את הזמן".

בהצעה הנוכחית נאמר כי שאימה תזרים לאפריקה ישראל הון של 1 מיליארד שקל תמורת הקצאה של מניות חדשות של החברה, שיהוו 100% מההון שלה. כך, שהחברה תהפוך לפרטית ובבעלות מלאה של שאימה (המניות הקיימות יתבטלו ללא תמורה למחזיקים הקיימים).