מנהל רשות המיסים: מ-2017 – שינויים במיסוי "חברות ארנק"

בפאנל שעסק בחקיקה הצפויה בחוק ההסדרים הקרוב נדון נושא החקיקה בתחום המס בחוק ההסדרים הקרוב לגבי "חברות הארנק" ■ יש נכסים פרטיים שהמקום שלהם הוא לא בתוך החברה העסקית, זה שימוש לרעה" 

משה אשר וירון גינדי / צילום: ארן דולב
משה אשר וירון גינדי / צילום: ארן דולב

"כיום כמעט כל בעל משלח יד הוא חברה בע"מ, ולרוב - משיקולי מס בלבד. כך, חברות צוברות מיליונים רבים של שקלים, שלא לצורך השקעה בעסק, ורק נהנים משיעור מס נמוך ומוטיבציה אפסית לחלק דיבידנדים. חייב להיות גבול, ויש לתת לרשות המיסים להחליט תוך הפעלת שיקול דעת".

כך אמר היום (ב') רו"ח ועו"ד משה אשר, מנהל רשות המיסים, בכנס ה-47 של לשכת יועצי המס שנפתח באילת. בפאנל שעסק בחקיקה הצפויה בחוק ההסדרים הקרוב נדון נושא החקיקה בתחום המס בחוק ההסדרים הקרוב לגבי מיסוי חברות, המטפלת בתופעה שמכונה "חברות הארנק".

החקיקה מבשרת הטלת מגבלות בדמות מיסוי על משיכות בעלים, מתן הלוואות מחברות לבעליהן, רכישת דירות בבעלותן של חברות ועוד.

לגבי נושאים אלו הוצגו הסכמות עקרוניות אליהם הגיעו הלשכות המקצועיות עם רשות המיסים, והשלב הבא יהיה לאשר אותן סופית בוועדת הכספים. במקרה של משיכות בעלים למשל - המיסוי יעשה בחישוב של שוטף פלוס שנה, שרק לאחריה, אם אותה הלוואה או משיכה לא הוחזרה לחברה, הדבר ייחשב כשכר עבודה או משיכת דיבידנד. זאת לעומת נוסח החקיקה הקיים, לפיו משיכות בעלים ימוסו לאחר 90 יום ממשיכתן.

הנושא הבא לגביו הוצגה הסכמה הוא מיסוי דירות שנקנו על ידי החברות, ושבעלי השליטה גרים בהן.

"החל מ-2017 בעל שליטה שירכוש דירה בחברה והוא או קרובו יגור בה - הדבר ייחשב כמו שכר עבודה או דיבידנד", הוסיך אשר. "יש גם הוראות מעבר למי שכבר עשה זאת, כי המטרה היא לא להוציא אנשים מהבית שלהם. מי שרכש דירה בסכום של מעל 2.5 מיליון שקל - תוך שנה או שנתיים יצטרכו לפנות אותן או לשלם דיבידנד.

"דירות שמתחת ל-2.5 מיליון שקל ובעל החברה גר בהן - יהיה להם עד סוף 2020 לפנות או לחלק דיבידנד. המטרה של חברה בע"מ היא לא שבעלי החברה יקנו דירות באמצעותה. ובעל מניות שירצה לצאת מהסיפור הזה יוכל לרכוש בחזרה את הדירה ללא מס רכישה וללא מס שבח. כמובן, בעת המכירה ישלם מס שבח ליניארי על התקופה שבה הוא היה חברה. יש נכסים פרטיים שהמקום שלהם הוא לא בתוך החברה העסקית. זה שימוש לרעה".

נשיא הלשכה, יועץ המס ירון גינדי, הוסיף כי: "ישנם גם נושאים לגביהם לשכת יועצי המס עדיין חלוקה עם רשות המיסים. החוק המוצע מדבר על זה שניתנת לרשות המיסים הסמכות לקבוע לכל חברה פרטית באשר היא כמה דיבידנד היא תחלק - ומתי. זה לא ראוי במדינה דמוקרטית שמנהל רשות המיסים ופקידי השומה יורו לחברה כמה ומתי לחלק דיבידנד, ויתערבו בצורה כל כך בוטה בניהול החברות.

"חברה צריכה לפעמים לצבור רווחים 5 ו-10 שנים כדי לקנות רכוש קבוע חדש שייתן לה לפתח את העסק ולהגדיל הכנסה. לא נסכים לנושא הזה. אני לא רוצה לעשות עסקים במקום שבו רשות המיסים, תתערב לי בהחלטות הניהול ויחליטו עבורי כמה דיבידנדים לחלק".