"בעבר היו גוזרים סקילה": הרב ברלנד נידון ל-18 חודשי מאסר

ביהמ"ש אישר את הסדר הטיעון שנחתם בין הצדדים, שלפי הודה הרב ברלנד מקהילת "שובו בנים" בשתי עבירות של מעשה מגונה ובעבירת תקיפה ■ בדיון הביע ברלנד חרטה ואמר: "אין לי יותר עסק עם נשים"

בית משפט השלום בירושלים אישר היום (ג') את הסדר הטיעון של הרב אליעזר ברלנד, ראש קהילת "שובו בנים", וגזר עליו 18 חודשי מאסר בפועל.

הרב ברלנד הורשע לפני כשבוע על-פי הודאתו בשתי עבירות של מעשה מגונה ובעבירת תקיפה. תחילת תקופת מאסר הרב תיחשב מ-7 באפריל השנה, אז נעצר בדרום אפריקה. בנוסף לעונש המאסר, יפצה הרב ברלנד את המתלוננות הכלולות בכתב האישום 25 אלף שקל ועוד מתלוננת שלא הייתה כלולה בסכום זהה.

בטרם נגזר דינו הביע הרב ברלנד חרטה על מעשיו. "המשפט היהודי העתיק גזר על אנשים כאלה עונש של שריפה וסקילה. היום השתנו העתים, ויש המון הקלות. זה לא גורע מחומרת המעשים שלי. אני מתחרט באמת, מעומק הלב, על כל פגיעה שפגעתי באיש או באישה. כל פגיעה שנגרמה על-ידי במישרין או בעקיפין. חרטה אמיתית. במה שהודיתי - הודיתי, ואין לי עכשיו יותר עסק עם נשים".

במהלך הדיון טען עו"ד יובל קדר מפרקליטות מחוז ירושלים כי הרב ברלנד קיבל אחריות והודה בביצוע המעשים, וגם הסכים לפצות מתלוננת נוספת, שלא נכללה בכתב האישום משום שתלונתה לא נכללה בבקשת ההסגרה שהוגשה לדרום אפריקה.

הוא הוסיף כי ההחלטה להגיע להסדר טיעון התקבלה בין היתר בשל קשיים ראייתיים הנוגעים למתלוננות שהושמטו מכתב האישום. "העונש שהצדדים הסכימו עליו של 18 חודשי מאסר הוא עונש משמעותי לאדם בגילו של הנאשם, בן 79, גם כשמדובר בשתי עבירות של מעשה מגונה ועבירת תקיפה", אמר.

עורך דינו של הרב ברלנד, אפרים דמרי, אמר כי "תיקון כתב האישום הוא לא תיקון קוסמטי בלבד", וציין כי נמחקו ממנו האישומים החמורים יותר הנוגעים למתלוננת קטינה ולמתלוננת מבוגרת. "הנאשם סובל מבעיות רפואיות, זקוק למעקב רפואי צמוד, ודי לנו לציין שבמהלך מעצרו הוא נזקק לא פעם לטיפול רפואי מציל חיים ולאשפוזים".

לדבריו, הרב נעדר עבר פלילי. "הוא תרם לחיי הקהילה, לציבור המאמינים, כאיש תורה וחינוך וכאיש חסד. לצד המתלוננות, קיימים אלפי אנשים היכולים להעיד כי תפילותיו, בקשותיו של הרב עמם, סייעו להם להשתקם בעזרתו של הרב", אמר עו"ד דמרי, שעמו חברים בצוות ההגנה גם עורכי הדין יעקב מור-יוסף, מאיר כהן זדה ומשה בר-אשר. 

לאחר מתן גזר הדין הוסיף עו"ד קדר מהפרקליטות כי "ברלנד הודה בביצוע עבירות מין מובהקות בשתי נשים והתחייב להודות בביצוע מעשה מגונה באישה נוספת לשם סיפוק וביזוי מיניים. לפי כתב האישום הוא מישש את חזן של שתי נשים, נישק אחת מהן עם לשונו על שפתיה, נישק אחרת על צווארה ונצמד אל גופה".

לדבריו, העבירות הכלולות בכתב האישום המתוקן מתייחסות לכל המתלוננות שהמשיכו לשתף פעולה עם מערכת אכיפת החוק. הוא הוסיף כי הפרקליטות ניהלה מצוד חובק-עולם אחר ברלנד ודאגה להביאו לדין בישראל. "היום העביר בית המשפט מסר חד וברור, לפיו מי שינצל את מעמדו לפגיעה בנשים ייכלא מאחורי סורג ובריח - גם בגיל 79", אמר.