סלינגר תאפשר שיווק פוליסות סיעוד קבוצתיות - לכל החיים

מנהלת רשות שוק ההון, דורית סלינגר, נסוגה מהתוכנית המקורית שלה, במסגרתה חברות הביטוח לא הורשו עוד לשווק פוליסות קבוצתיות בתחום הסיעוד

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

מנהלת רשות שוק ההון, דורית סלינגר, נסוגה מהתכנית המקורית שלה במסגרתה חברות הביטוח לא הורשו עוד לשווק פוליסות קולקטיביות (קבוצתיות) בתחום הסיעוד. בכנס הראשון של הרשות החדשה, חשפה היום (ג') סלינגר שתי חלופות מרכזיות שהונחו על שולחן הדיונים מול יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שהכריז בשבוע שעבר על סכסוך עבודה כללי בעניין.

על פי החלופה הראשונה, חברות הביטוח יורשו לשווק פוליסות קולקטיביות, אולם בשונה מהעבר הכיסוי הביטוחי יהיה לכל החיים. עד היום, תקופת הפוליסה הייתה קצובה בזמן וניתנת להארכה או ביטול על פי שיקול החברה, וברוב המקרים עובד שעזב את מקום העבודה או יצא לפנסיה נפלט למעשה מהפוליסה ונדרש לשלם מאות שקלים בחודש עבור פוליסת פרט בתנאים פחות טובים.

"כמו שאנו מאמינים ביכולתם של ארגוני עובדים וקבוצות מיקוח להשיג להשיג תנאים מיטיבים במערכת הפנסיונית, אנו חושבים שהדבר נכון גם לגבי הביטוחים הסיעודיים", הסבירה סלינגר, שקיבלה למעשה את הטענה שהשמיעו בפניה במהלך השנה האחרונה ראשי ההסתדרות וחברי כנסת, בראשם איציק שמולי (המחנה הציוני).

ההיסטוריה הוכיחה

לדברי סלינגר, הביטוח הקולקטיבי שנמכר עד היום פגע במבוטחים, משום שהוא לא הביא בחשבון את התנאים המשתנים בטווח הארוך. "דחיית הקץ אינה אופציה", היא אמרה. "ההיסטוריה הוכיחה כי התעלמות מהבעיות הקיימות של מוצר פנסיוני או ביטוחי, עלולה להביא לפגיעה חמורה בציבור החוסכים או המבוטחים". סלינגר חשפה כי בימים האחרונים הרשות שלה כבר אישרה לקבוצת עובדים ביטוח סיעוד קולקטיבי ארוך טווח.

החלופה השנייה שסלינגר מציעה היא פוליסה המיועדת למבוגרים המעוניינים ברובד ביטוחי נוסף או כאלה המבקשים להצטרף לראשונה לביטוח סיעודי. את המוצר הזה ניתן יהיה לרכוש בעלות חד פעמית וללא פרמיה חודשית, וזאת בלי להידרש להצהרת בריאות (חיתום רפואי). לדבריה, "המבוטח יהיה רשאי למשוך את הסכום החד פעמי מקופת הגמל או מחסכונות אחרים שברשותו". סלינגר לא חשפה מה יהיה גובה התשלום החד-פעמי, אולם יו"ר ההסתדרות שחשף בשבוע שעבר כי הוצעה לו החלופה הזו טען כי מדובר בכ-40 אלף שקל. ניסנקורן תקף אז את ההצעה וטען כי מדובר בבריחה מאחריות של המדינה לאזרחיה המבוגרים.

ח"כ איציק שמולי מסר היום בתגובה לתוכנית החדשה של סלינגר: "אני מברך על תחילת ההתקפלות ועל שינוי המגמה. אחרי שאגף הפיקוח על הביטוח דחה מאז שנת 2011 את עצם הרעיון של ביטוח קבוצתי בסיעוד. עכשיו נפל להם האסימון שיש בכך גם יתרונות". עם זאת, שמולי הבהיר כי הפרטים של התכנית הסופית עדיין לא ידועים ולא ברור האם המוצר החדש יכלול כיסוי ביטוחי מספק או שמא תקופת אכשרה ארוכה. "הגיע הזמן שהרגולטור יתחיל לדאוג ולשמור על המבוטחים ולא על חברות הביטוח", הוסיף.