יפחד האזרח

נתניהו מאותת כי יילחם באזרח פשוט בעוצמה דומה לזו שבה הוא נלחם בעיתונאים רבי-השפעה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

כשיואב סאלם, טכנאי מחשבים מובטל בן 56 מכפר שלם, פתח בוקר אחד את תיבת הדואר שלו, הוא הוכה בתדהמה. סאלם, שרגיל למצוא בתיבה כתבי התראה בנוגע לחשבונות ארנונה וחשמל ופלאיירים של אינסטלטורים וגננים שמחפשים עבודה, שלף בזהירות מעטפה שמוענה אליו מעורך דינה של משפחת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא פחות.

לרגע אחד, בזמן שפתח בזהירות את המעטפה המהודרת, עבר בסאלם רעד של התרגשות. אולי, הוא חשב לעצמו, אולי מזלי השתנה. אולי המדינה שזנחה אותי עד היום נזכרה בי פתאום, והיא מתדפקת סוף סוף על דלת ביתי; אולי אחרי כל השנים האלה של מאבקים כלכליים וקרבות קיום, מישהו שם למעלה בכל זאת שמע את זעקתי.

אבל כשסאלם פתח את המעטפה, התקווה הפכה לייאוש, החלומות הפכו לביעותים. בתוכה שכב לו מכתב איום בתביעת דיבה של עו"ד יוסי כהן, בשם נתניהו ומשפחתו, בשל פוסט שסאלם שיתף בפייסבוק.

פרקליט ראש הממשלה הודיע לסאלם כי אם הוא לא יתנצל על השיתוף ויסיר אותו, יינקטו נגדו הליכים משפטיים. "מלשון הפרסום עולה כי הנך מכפיש את מרשי בהכפשות חמורות וקשות", כתב לסאלם עו"ד כהן, "פרסומך הכוזב שאינו מסתמך על חומר ראיות עולה כדי לשון הרע ומנוגד לחוק איסור לשון הרע. ...הורו לי לנקוט נגדך בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותם ובכלל זה פנייה לערכאות ולמוסדות המוסמכים".

הפוסט ששיתף סאלם, נדגיש, כלל תוכן שקרי על מעשים שכביכול עשה יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה - ושקרים יש להוקיע. אבל סאלם, כאמור, אפילו לא כתב אותו בעצמו אלא שיתף אותו.

בשיחה עם אתר "פוסטה" הגיב סאלם ההמום להתפתחויות: "יש אין-סוף עיתונאים שכותבים עליו ועל בני משפחתו, והוא פונה דווקא אליי, האזרח הכי פשוט שכותב פוסטים בפייסבוק?... מדאיג אותו שרושמים עליו פוסטים, לא מדאיגים אותו האזרחים הרעבים שהמשכורות שלהם מתחת לאפס? ...זה כואב, זה מרגיז".

סאלם צודק. זה באמת מרגיז. והאמת היא שזה לא רק מרגיז אלא יותר מכך. לא בגלל פרשת הצוללות, לא בגלל הקיפאון המדיני, וגם לא בגלל מלחמתו של נתניהו בשידור הציבורי, צריכים אזרחי ישראל לקום היום מודאגים מהתנהלותו של ראש הממשלה וממערכת השיקולים שמנחה אותו - אלא דווקא בשל מכתב התראה אחד קטן שנשלח לאחד מנתיניו של ראש הממשלה, מכתב שמספר את הסיפור כולו.

האם נתניהו באמת נפגע מהפוסט ששיתף סאלם? האם הוא באמת "סופר" אותו? כנראה שלא במיוחד. האיום בהגשת תביעת דיבה נגד סאלם, בסך 130 אלף שקל, הוא כנראה חלק מאסטרטגיה כוללת של משפחת נתניהו להרתיע את הציבור והתקשורת מלהתבטא נגדה.

המכתב הזה גם מסמל את מחלת השליטה של נתניהו באמצעי התקשורת, בכל הרמות. נתניהו, שר התקשורת, מעוניין להכתיב את מה שייאמר עליו בעיתונות, בערוצי הטלוויזיה, וגם ברשת הפייסבוק. הוא מאותת כי ילחם באזרח פשוט כמו יואב סאלם בעוצמה דומה לזו שבה הוא נלחם בעיתונאים רבי-השפעה כאילנה דיין ורביב דרוקר.