הורדת דירוג לחברה לישראל של עידן עופר: חולשה בביצועי כיל

(עדכון) - כלכלני S&P מעלות הורידו דירוג האשראי של החברה לישראל ל-ilA, התחזית יציבה ■ כיל עברה להפסד של 340 מ' ד', הרווח התפעולי ירד בכ-32%

חברת הדשנים כיל  , מקבוצת החברה לישראל, רשמה ברבעון השלישי הפסד תפעולי ונקי כבד כתוצאה משתי מחיקות חד-פעמיות גדולות - הפסקת פרויקט האשלג באתיופיה (מחיקה של 202 מיליון דולר) והפסקת פרויקט המחשוב (ההרמוניזציה) של החברה (מחיקה של 282 מיליון דולר).

שתי אלה ועוד מספר מחיקות קטנות (בסך הכל מחקה החברה 489 מיליון דולר ברבעון ברבעון השלישי), העבירו את כיל להפסד תפעולי של 331 מיליון דולר ברבעון לעומת רווח תפעולי של 197 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי המתואם, שאינו כולל את המחיקות החד-פעמיות, הצטמק ב-33.2% והסתכם ב-164 מיליון דולר.

הרווח ירד ב-22%

למרות צניחת מכירי האשלג בשנה האחרונה, מכירות החברה ברבעון שמרו על יציבות והסתכמו בכ-1.38 מיליארד דולר על רקע גידול בהכנסות ממכירת פוספטים שמכרה כיל לעומת ירידה במכירות האשלג ומגנזיום (למרות גידול בכמויות), וצמיחה במכירות חטיבת הפתרונות המיוחדים שלה. מחיר טון אשלג ממוצע שמכרה כיל עמד ברבעון על 199 דולר, ירידה של 29.7% לעומת הרבעון המקביל.

הרווח הנקי המתואם רשם ירידה של 22.6% והסתכם ב-120 מיליון דולר. ההפסד הנקי על בסיס Gaap (לפי כללי החשבונאות) עמד על 340 מיליון דולר לעומת רווח של 121 מיליון דולר ברבעון המקביל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הוכפל לרמה של 249 מיליון דולר ברבעון.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה כיל יציבות במכירות, שהסתכמו בכ-4 מיליארד דולר, בעוד שתי המחיקות הגדולות העבירו אותה להפסד תפעולי של 75 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 619 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2015. ההפסד הנקי בינואר-ספטמבר הסתכם ב-154 מיליון דולר לעומת רווח של 413 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

אשר גרינבאום, המנכ"ל הזמני של כיל מאז ספטמבר השנה (מועד התפטרותו של המנכ"ל הקודם, סטפן בורגס), ציין היום כי "ההנהלה הבכירה רואה בפריסת ההשקעות נושא ראשון במעלה והחברה מתאימה את תוכניותיה להתפתחויות בשוק. ביטול פרויקט האשלג באתיופיה ופרויקט ההרמוניזציה יחסכו לחברה מאות מיליוני דולרים בהשקעות הוניות עתידיות".

במקביל לדוחות כיל ספגה היום החברה האם שלה, חברה לישראל  שבשליטת עידן עופר, הורדת של דרגה אחת בדירוג האשראי שלה, ל-ilA מצד כלכלני S&P מעלות. תחזית הדירוג יציבה. במעלות מציינים כי הורדת הדירוג משקפת את העלייה ברמת החוב של החברה, את החולשה היחסית בביצועים של כיל לאחרונה, ואת העובדה שיחסי כיסוי החוב הנוכחיים של החברה לישראל ואלו החזויים על-ידה לשנת 2016 ולשנת 2017, חורגים מיחסי הכיסוי שהוגדרו במעלות כתואמים את הדירוג הקודם. הורדת הדירוג משקפת גם את השחיקה שחלה בגמישות הפיננסית של החברה.

ביחס לבזן, החברה הבת השנייה של החברה לישראל, מציינים במעלות כי לאחר תוצאות תפעוליות חזקות מאוד בשנת 2015 , צפויה התמתנות ברווחיות בשנת 2016, על רקע היחלשות בתנאי השוק בעיקר בתחום הזיקוק וביצוע של שיפוץ תקופתי בחלק עיקרי של מתקני הייצור של החברה וחברות הבנות כרמל אולפינים וגדיב. אשר גרינבאום, המנכ"ל הזמני בכיל