הצעת האוצר למסות פיצויי פיטורים מעוררת התנגדות

"אין מדובר בכסף פנוי של אדם שהושקע במטרה לצבור רווחים אלא כסף שקיבל בעקבות עמל רב ועבודה קשה. יש לאפשר לאדם את כל התמיכה הכלכלית שאפשר בחפשו מקור הכנסה חלופי"

 אבטלה / צלם: אריאל ירוזלימסקי
אבטלה / צלם: אריאל ירוזלימסקי

במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2017-2018 מקדם משרד האוצר הצעת חוק שנועדה לשנות את מדיניות המיסוי של פיצויי פיטורים. כיום, ההפרשה החודשית של המעסיק לרכיב פיצויי הפיטורים בקופת הגמל של העובד פטורה ממס בכל סכום שהוא. למעשה, זהו הרכיב היחיד בחיסכון הפנסיוני של העובדים שהוא פטור באופן מלא ממס, ללא קשר לשיעורו.

ההצעה שמקדם משרד האוצר מבקשת לשנות זאת וכוללת שני נדבכים מרכזיים: האחד הוא הטלת מס על פיצויי פיטורים, והשני הוא מתן הפיצויים לעובד בכל מקרה של סיום עבודה, גם בעקבות התפטרות.

באשר לנדבך הראשון - לפי ההצעה, תיקבע תקרה להטבת המס על הפרשות המעסיק לפיצויי פיטורים לקופת גמל עד שלוש פעמים השכר הממוצע במשק. מעל תקרה זו ישולם מס בהתאם למדרגות מס, בדומה למס הכנסה.

באשר לנדבך השני - משרד האוצר מציע להפוך את סעיף 14 לחוק פיצויי הפיטורים לסעיף שחובה על המעסיקים להכניס בכל חוזה עם כל עובד. גם עובדים בעלי שכר גבוה. כך, כספי הפיצויים המופרשים לקופת גמל יבואו במקום פיצויי הפיטורים של העובד והמעסיק לא יהיה מחויב בתשלום נוסף. עוד מוצע בחוק להטיל מס על ריבית ורווחים שנצברו בקופת הגמל על פיצויי פיטורים.

חברי ועדת הכספים נגד האוצר

בשבוע שעבר דנה ועדת הכספים של הכנסת בהצעת החוק הזאת, שיש לה גם מתנגדים. בתחילת הדיון אמר רפרנט מאקרו באגף תקציבים במשרד האוצר, כפיר בטט, שההצעה אמורה לתקן עיוות של המס הקיים שכן הטבת המס היא כלי ממשלתי רגרסיבי מטבעו.

בטט ונציגי האוצר ורשות המסים שהשתתפו בדיון הבהירו כי רק בעלי שכר גבוה, של יותר מ-30 אלף שקל, יושפעו מהצעת החוק הזאת, אך חברי ועדת הכספים לא השתכנעו מההסברים ורובם התנגדו לה.

יו"ר הוועדה, משה גפני (יהדות התורה), אמר כבר בתחילת הדיון שמדובר בחוק קשה ומורכב שעשוי לפגוע בעובדים. ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) הייתה כהרגלה נחרצת יותר. "מצאתם את הרגע האידיאלי להטיל מיסוי על אדם, ברגע הכי קשה, כשהוא מפוטר", אמרה לאנשי האוצר, "זו פגיעה בשדרה המרכזית של העובדים במשק בהינף יד, בחוק ההסדרים, ללא כל ההצדקה. אם רוצים להעלות מסים - בבקשה, אך ברגע הפיטורים של אדם, שבו הוא נזקק לכל שקל והסיכוי שימצא עבודה ככל שמתקדם בגיל הולך וקטן, מיסוי פיצויי פיטורים הוא דבר שיש להתנגד לו בכל תוקף. אולי תכניסו גם את 'חוק ההסדרה' פנימה (לחוק ההסדרים - ח"מ). הרי מה הקשר? פיצויי פיטורים הם דבר חשוב שאין לגעת בו".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) טענה שהאוצר ורשות המסים רוצים למסות כדי למלא חור שלא ברור אם קיים, משום שיש היום גביית מיסים עודפת. "עובדים עלינו כאילו מדובר בהטבה בעוד שיש כאן פגיעה קשה בעובדים", אמרה.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) טען ש"מדובר בהעלאת מס שהוא לא שוויוני, כי הוא לא יחול על מי שיש לו פנסיה תקציבית וגם עצמאים לא ישלמו מס, וזה לא טוב לחלוטין לעובדים (השכירים - ח"מ)".

גם הכלכלן הראשי והממונה על הכנסות המדינה לשעבר, ד"ר מיכאל שראל, מתנגד להצעת החוק. לדבריו, "בין מקבלי פנסיה צוברת לפנסיה תקציבית קיים חוסר שוויון מוחלט, וכאן מגדילים עוד פעם במידה משמעותית את חוסר השוויון הזה".

חברת הכנסת היחידה שהביעה עמדה שונה הייתה ח"כ רחל עזריה (כולנו). "כל דבר שמדבר על העלאת מסים או ויתור על פטור תמיד יעורר סערה, אך אני מסתכלת על ההוצאות לפי הכנסה ורואים שמדובר פה במיסוי של בעלי שכר גבוה בלבד", אמרה.

בסיכום הדיון הודיע גפני כי החוק לא יצא מחוק ההסדרים, אך ייתכן שמה שיישאר זה רק מיסוי על פיצויי פיטורים של בעלי הכנסה של יותר מ-50 אלף שקל בחודש. "יש כאן שינוי סדרי בראשית ביחסי עובד-מעביד", אמר, "תהיה ישיבה יחד עם יו"ר הקואליציה כדי להגיע להסכמה. החוק הזה במתכונתו הנוכחית - אין לו רוב בוועדת הכספים, אפילו אני אצביע נגדו. אני רוצה שהוא יעבור עם הסכמות. אם לא תהיה הסכמה, הוא יפוצל ונמשיך לדון בו אחרי התקציב".

גם מחוץ לכנסת יש הסכמה על כך שהצעת החוק היא בעייתית. "ההצעה חותרת תחת היסודות שעומדים בבסיס המהות של פיצויי פיטורים", אומרים עורכי הדין ענבל אהרון ורם תורן ממשרד גדעון פישר ושות'. "למשל, החלת סעיף 14 על כל העובדים תביא לפגיעה בהם שכן במקרה של פיטורים הם יקבלו פיצויים מופחתים מאלו שהיו מקבלים ללא סעיף 14. המהות של פיצויי הפיטורים היא שעובד יעמוד באותו מצב כלכלי שבו נמצא רגע לפני הפיטורים ואילו לפי סעיף 14 חישוב הפיצויים נעשה על סמך השכר של אותו עובד לאורך השנים שבתחילת הדרך היה מטבע הדברים נמוך יותר מהשכר שקיבל אחרי שנות עבודה משמעותיות".

עוד הם אומרים שהשינוי "יביא לכך שהמס מוטל על העובד ברגע שההפרשה מופקדת בכל חודש וכך עובד ישלם מס עוד לפני שנפגש עם הכסף. אותם עובדים ישלמו בכל חודש מס הכנסה ומס על ההפרשות לפיצויים". 

עו"ד ענבל אהרון/ צילום: שי שקולניק
 עו"ד ענבל אהרון/ צילום: שי שקולניק

אהרון ותורן מבקרים גם את השינוי הנוסף, הנוגע למס על הריבית: "ההצעה להטיל מס על ריבית שנצברה לטובת הכספים שבקופת הפיצויים מנסה לראות זהות בין ריבית שנצברה על קרן זו לריבית שנצברת על הון, אך יש לזכור שאין מדובר בכסף פנוי של אדם שהושקע במטרה לצבור רווחים אלא כסף שקיבל בעקבות עמל רב ועבודה קשה. משכך, אין זה ראוי למסות ריביות אלו אלא לאפשר לאדם את כל התמיכה הכלכלית שאפשר בחפשו מקור הכנסה חלופי".

מה אומרת הצעת החוק

תיקבע תקרה להטבת המס על הפרשות המעסיק לפיצויי פיטורים לקופת גמל עד 3 פעמים השכר הממוצע במשק. מעל תקרה זו ישולם מס בהתאם למדרגות מס

סעיף 14 לחוק פיצויי הפיטורים יהפוך לסעיף חובה בכל חוזה עבודה. כך, כספי הפיצויים המופרשים לקופת גמל יהיו במקום פיצויי הפיטורים של עובד והמעסיק לא יהיה מחויב בתשלום נוסף

הטלת מס על ריבית ורווחים שנצברו בקופת הגמל על פיצויי פיטורים