עסקת הנשק הבאה: 20-25 מסוקי תובלה במיליארדי שקלים

יצרניות הנשק האמריקאיות בואינג ולוקהיד צפויות להתחרות על עסקת הענק עם מערכת הביטחון הישראלית ■ "חיל האוויר יצטרך להכריע בין מחיר לבין יכולות"

הסערה סביב תוכנית ההצטיידות השנויה במחלוקת של ישראל בצוללות גרמניות חדשות רחוקה מלגווע - ושאלות קשות שנוגעות לתקינות המגעים בינה לבין גרמניה עדיין לא נענו. היקף העסקה המסתמנת שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא מיליארד וחצי אירו - והיא תתבצע במחצית השנייה של העשור הבא.

ובזמן שבישראל עדיין לא יודעים לאן הפרשה הזאת עוד תתגלגל ולאילו עומקים היא עוד תגיע - בארה"ב יש מי שכבר מחמם מנועים לקראת העסקה הביטחונית הגדולה הבאה עם מערכת הביטחון: חיל האוויר הישראלי, שבעוד כשלושה שבועות יתחדש בשני מטוסי F-35 חמקניים מבין 33 שיקבל בשנים הקרובות מלוקהיד מרטין, מתכוון לחדש בשנים הקרובות גם את מערך מסוקי התובלה שלו המבוסס על מסוקי יסעור מיושנים. על פי הערכות, כבר במהלך השנה הקרובה משרד הביטחון יפרסם בנושא פנייה לקבלת מידע (RFI). לפי הערכות שונות מדובר בעסקה בהיקף של מיליארדי שקלים.

במאבק הזה צפויה תחרות של ראש בראש בין שתי ענקיות הנשק האמריקאיות שנטועות היטב בישראל: לוקהיד מרטין מול בואינג. מבחינת לוקהיד מרטין, סוס מנצח לא מחליפים ואם חיל האוויר הישראלי מאד אוהב את מסוקי היסעור הוותיקים שלו - היא פשוט מציעה לו את אותו המסוק, CH-53 k, רק שהוא יהיה חדש לגמרי ומתקדם הרבה יותר.

בואינג לעומת זאת, לא יושבת בצד בחיבוק ידיים וצפויה להציע לחיל האוויר את המסוק כפול הרוטור, צ'ינוק, הוא ה-CH-47 שדגמים ראשונים שלו יוצרו כבר בתחילת שנות השישים של המאה הקודמת. הוא שונה מהותית ממסוקי ה-CH-53 k שמתכוונת להציע לוקהיד מרטין.

על פי הערכות של גורמים המצויים בפרטים, חיל האוויר יבקש להצטייד ב-20-25 מסוקים שיחליפו את מסוקי היסעור המיושנים. ההיקף הכספי של העסקה המתהווה טרם התברר וגורמים שמעורבים בה - התקשו להעריך אותו. "ההצעה של לוקהיד מרטין תהיה יקרה יותר מהאלטרנטיבה של בואינג, מסוק מיושן מאוד שעדיין מייצרים אותו אף שאין בו טכנולוגיות חדשות. חיל האוויר יצטרך להכריע בין מחיר לבין יכולות: אם ירצה יותר יכולות - הוא יצטרך לשלם יותר. אם הוא יחליט להסתפק במסוק שהמתחרה מציעה - הוא יוכל לבחור בו ולשלם פחות", אומר ל"גלובס" מנכ"ל לוקהיד מרטין בישראל, תא"ל (במיל') יהושע (שיקי) שני. "ההצעה שלנו תהיה יקרה יותר מזו של בואינג, אבל חיל האוויר מכיר את היסעורים ואוהב אותם. אין ספק שאחרי שההצעות יונחו על השולחן - יהיה קרב, מערכת הביטחון תשלח טייסים מחיל האוויר להתנסות על שני המסוקים ולקבל את התרשמותם. בכל מקרה החלטה בנושא לא תתקבל לפני 2018".

"פשוט ובטוח להפעלה"

גורם אחר שמצוי בפרטים, דיבר בשבחו של המסוק של בואינג, שאף שפותח לפני כ-60 שנה הוא עדיין חי, בועט וטס בזירות לחימה - ומשמש מלבד את צבא ארה"ב גם צבאות באירופה ומדינות נוספות בעולם. זאת, בזכות שורה של שיפורים ומערכות אוויוניקה מתקדמות שהוטמעו בו, בין השאר בעקבות התאמתו לצרכי הכוחות האמריקאים שנלחמו בעירק ובאפגניסטן: "הוא מסוגל לשאת משקלים גבוהים מאוד, לנייד כוחות גדולים והוא פשוט ובטוח להפעלה", אמר הגורם.

לוקהיד מרטין מוכרת לישראל את מטוסי ה-F-35 ובעבר היא סיפקה לה את מטוסי ה-F-16. כעת היא מצויה בעיצומו של תהליך אספקה של מטוסי תובלה חדשים, מסוג C-130 j (הרקולס) שמכונים בחיל האוויר בשם "שמשון". בואינג היא היצרנית של מטוסי ה-F-15 ומסוקי התקיפה אפאצ'י המשמשים גם כן את חיל האוויר הישראלי. בעבר מערכת הביטחון הביעה עניין ברכישה של מטוסי תדלוק מתוצרת בואינג מסוג CK-47, ועל רקע ההתיישנות של מטוסי התדלוק המשמשים אותה כיום - סביר להניח שהיא עדיין מתעניינת בעסקה כזאת, אף שעדיין לא ברור אם תמצא מקורות תקציביים למימונה.

הניסיון של בואינג למכור לישראל את הצ'ינוק, כחלופה למסוקי היסעור שלה, מתווסף לניסיון שלה למכור לה גם את המטוס-מסוק V-22 שצה"ל מתעניין בו כבר זמן רב אך טרם הצליח למצוא מקורות מימון שיאפשרו לו לקדם עסקה. גורמים ביטחוניים אומרים כי כלי הטייס שממריא ונוחת כמו מסוק וטס כמו מטוס - יכול לנייד במהירות כוחות מיוחדים, כמו גם לאפשר מתן מענה למצבי קיצון במקומות מרוחקים, ולאפשר את שילובם במשימות ההגנה על אסדות הגז בים התיכון.

 

מערכת חדשה למניעת התנגשויות

התעשייה האווירית חושפת מערכת חדשה שפיתחה ותפקידה למנוע התנגשויות אוויריות בין מטוסי קרב לבין מטוסים אזרחיים וכלי טייס בלתי מאוישים.

המערכת נקראת CWS - Collision Warning System ובתע"א אומרים כי היא ראשונה מסוגה בכך שהיא מאפשרת מתן התראות קוליות וויזואליות לטייסי קרב - עם התקרבותם לכלי טייס אחרים שטסים במרחבים אוויריים צפופים. ההתרעות מועברות לטייס הצבאי באמצע צג ייעודי: "הצפיפות הגוברת במרחב האווירי וחוסר ההתאמה של מערכות התעופה האזרחיות למערכות התעופה הצבאיות, מחייבת פתרון למניעת התנגשויות בין מטוסים צבאיים לכלי טייס אזרחיים - באופן שמביא בחשבון את אופי הפעילות הצבאית והדרישות המבצעיות", אמר היום מנהל מפעל מל"מ של התעשייה האווירית, יעקב גליפת: "למערכת החדשה יכולת אינטגרציה מהירה, המאפשרת לטייס הצבאי לטוס בבטחה וזאת בלי לסכן את עצמו או את כלי הטייס האחרים שטסים באותו המרחב במסגרת טיסות אימון או טיסות מבצעיות".

המערכת החדשה תוצג במסגרת התערוכה למערכות אימון וסימולציה I/ITSEC שתיפתח בסוף החודש באורלנדו, ארה"ב. לדברי מנהל השיווק של מפעל מל"מ בתע"א, עמית חיימוביץ', ה-CWS מבוססת על נתונים רלוונטיים שנאספים ממערכות קיימות בכלי טייס הצבאיים, בהן מערכת האימון "אהוד" - ובונה עבור הטייס הצבאי תמונת אווירית מלאה, כך שעם התקרבותו לכלי טייס אחר - הוא מקבל התרעה מספקת המאפשרת לו לעשות תמרון שימנע התנגשות קטלנית. המערכת ברת התקנה על כל מטוסי הקרב מדורות 4 ו-5, על מטוסי אימון, מסוקי קרב וגם על מטוסים ללא טייס. המערכת לא מיועדת לכלי טייס אזרחיים - וטייס של מטוס נוסעים, כלל לא יידע, לפחות לא בזמן אמת, שהיה במסלול התנגשות עם כלי טייס אחר.

לדברי חיימוביץ' באחרונה התע"א השלימה בהצלחה סדרה של ניסויים במערכת בשיתוף עם חיל אוויר במדינה מערבית. הוא סירב לציין באיזו מדינה מדובר. הוא הוסיף ומסר כי החברה עתידה למכור בקרוב את המערכת ללקוח ראשון שלה - ומתכוונת לשווק אותה בקרב צבאות נוספים בעולם.

השבוע דווח על מקרה שבו כמעט אירעה התנגשות בצפון הארץ בין מטוס של חברת ארקיע שטס מחיפה לאילת לבין מסוק אזרחי. ההתנגשות נמנעה כשטייס המטוס הגביה וטייס המסוק הנמיך, כך שהם חלפו במרחק של כ-400 מטר זה מזה.

במרץ האחרון התקרבו שני מטוסי קרב מסוג F-16 של חיל האוויר שהיו בטיסת אימון למטוס נוסעים חברת הלואו קוסט האירית, רינאייר. התקרית אירעה באזור ירושלים, אז ההתנגשות נמנעה ברגע האחרון, כשהמטוסים חלפו על פני מטוס הנוסעים במרחק קצר ומסוכן.

"המרחב האווירי בכל העולם צפוף מאוד ומקרים של 'כמעט התנגשות' בין כלי טייס - קורים כל הזמן, גם אם לא מדברים עליהם הרבה. בשנים הבאות המרחב האווירי יהיה עוד יותר צפוף ולכן אין מנוס ממערכת כזאת", אומר חיימוביץ': "בעבר התעופה האזרחית התקיימה במעין בועה משלה, קיבלה נתיבים מוגדרים והסתדרה עם מה שיש. היום הכלכלה מנצחת ויותר ויותר נתיבים ששימשו לכלי טייס צבאיים - מפונים לטובת כלי טייס אזרחיים, בדומה לאופן שבו מפנים תדרים של תקשורת סלולרית לשימושים אזרחיים".

מסוקי תובלה / צילומים: לוקהיד מרטין  בואינג ותעא
 מסוקי תובלה / צילומים: לוקהיד מרטין בואינג ותעא