אלשטיין: "אין ספק שאחרי מכירת אדמה אי.די.בי חזקה יותר"

דסק"ש השלימה את מכירת יצרנית חומרי ההדברה הרוכשת, כמצ'יינה, נטלה על עצמה חוב של דסק"ש לבנק סיני ובנוסף שילמה לה 230 מיליון דולר

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש) השלימה אתמול את מכירת החזקות המיעוט (40%) בחברת אדמה לידי שותפתה, כמצ'יינה הסינית, בעסקה ששיקפה לאדמה שווי של 3.5 מיליארד דולר. במסגרת העסקה, נטלה על עצמה כמצ'יינה חוב של דסק"ש לבנק סיני בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר, ובנוסף שילמה לדסק"ש 230 מיליון דולר במזומן.

בעקבות השלמת העסקה, מחזיקה כעת כמצ'יינה בבעלות מלאה על יצרנית חומרי ההדברה הישראלית, לאחר שלפני כחמש שנים רכשה את מניות השליטה (60%) בה, מידי הציבור ודסק"ש, לפי שווי חברה של 2.4 מיליארד דולר. השלמת העסקה תאפשר להנהלת אדמה, ברשות המנכ"ל חן ליכטנשטיין, לקדם ולהשלים עד אמצע 2017 את מיזוג החברה אל תוך חברת סנונדה הסינית, שנשלטת גם היא בידי כמצ'יינה ושמניותיה נסחרות בבורסת שנזן.

הבוקר דיווחה דסק"ש, כי בעקבות השלמת העסקה היא צפויה לרשום בדוחות הרבעון הרביעי של 2016 רווח הון של כ-887 מיליון שקל וגידול של כ-1.063 מיליארד שקל בהון העצמי שלה (לעומת דוחות הרבעון השלישי שטרם פורסמו). חברת אי.די.בי פתוח, שמחזיקה ב-67.2% מדסק"ש, ציינה כי העסקה צפויה לייצר לה רווח הון של כ-461 מיליון שקל וגידול של כ-716 מיליון שקל בהון העצמי.

אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה ויו"ר הדירקטוריונים של אי.די.בי ודסק"ש, הדגיש כי קבוצת אי.די.בי חזקה יותר: "השלמתה המוצלחת של עסקת אדמה מבטאת יותר מכל את יכולתנו ליצור הזדמנות משמעותית וגם לממשה. לזהות ערך חבוי ולהציפו באופן שישרת נכונה את טובתם של כלל מחזיקי העניין שלנו. אין ספק שאי.די.בי ביום שאחרי עסקת אדמה, חזקה יותר.

"חשוב לציין כי מימושה של עסקה גלובלית כזו עם מערכת אינטרסים רבים ומורכבים, חייבה אותנו לנהל את המו*מ ברגישות וביצירתיות. במהלך המו*מ הצלחנו גם ליצור יחסים חשובים ביותר עם שחקנים מובילים בעולם העסקי בסין, ומדובר בפתיחת דלת עבורנו במקום הצומח והמשפיע בכלכלה הגלובלית. אני מודה לידידי רן ג*יאנשין, יו*ר כימצ'ינה, ומברך אותו על עסקה שנבנתה על בסיס של אמון הדדי והערכה מקצועית גדולה*.

שולם לפידות, שמשמש כמנכ"ל של אי.די.בי ודסק*ש, מסר כי *השלמת עסקת אדמה מבטאת את יכולתה של הקבוצה בעידן החדש שלה, ליצור הזדמנויות ולממשן וזאת מתוך מחויבות לכלל בעלי העניין שלנו. העסקה המוצלחת מאפשרת לנו לרשום רווח בעל משמעות אסטרטגית עבור הקבוצה, המהווה מכפיל כוח עצמתי להמשך ביסוס ופיתוח פעילותנו. אנו ממשיכים להיות ממוקדים במעורבות מוקפדת ואינטנסיבית בחברות הקונצרן, במטרה להמשיך ולייצר ערך משמעותי ובר קיימא*.

השלב הבא: גיוס חוב חדש באי.די.בי

השלמת עסקת אדמה תביא עימה גם להשלמת גיוס החוב החדש של אי.די.בי. בשבוע הבא צפויה החברה לקיים את שלב המכרז המוסדי המקדים בהנפקת אגרות החוב מסדרה י"ב החדשה, שיובטחו בשעבוד על מניות דסק"ש. תמורת ההנפקה תשמש את אי.די.בי בראש ובראשונה לתשלום לנושיה, ובעיקר קרן וריבית של כ-153 מיליון שקל למחזיקי סדרות האג"ח האחרות בחודש הבא, וסכום נוסף של כ-158 מיליון שקל לבנקים ולמלווים המוסדיים במהלך הרבעון הראשון של 2017.

סדרה י"ב מתוכננת להחליף את סדרה י"א, אותה גייסה אי.די.בי בתחילת אוגוסט השנה בהיקף של 325 מיליון שקל, אולם בהמשך נאלצה לפרוע את מרביתה לאחר שלא זכתה לקבל אישור, לשעבד לטובת המחזיקים בסדרה, מניות של החברה הבת כלל ביטוח בכמות מספקת.

נכון להיום, לאי.די.בי אישור לשעבד עד 5% ממניות כלל ביטוח בלבד, ועקב כך נפרעה מרבית הסדרה והיקפה צומצם לכ-85 מיליון שקל בלבד. סדרה י"ב תחליף כאמור את סדרה י"א, כאשר תנאיה יהיו דומים, למעט הנכס המגבה שהוחלף ויהיה מניות דסק"ש במקום מניות כלל ביטוח.

משום כך, אמור היקפה של סדרה י"ב לעמוד על 240 מיליון שקל ולהשלים את החלק שנפרע בסדר י"א. עם זאת, במידה שבמכרז המוסדי יירשם ביקוש גבוה שיאפשר לחברה לקבוע ריבית נמוכה מזו שנושאת סדרה י"א (4.25% בתוספת הצמדה למדד), היא עשויה לשקול להגדיל את היקף הסדרה ל-325 מיליון שקל ולבצע פירעון מוקדם גם ליתרת סדרה י"א.

תסריט זה נראה אפשרי לאור העלייה במחיר אג"ח י"א מאז ההנפקה, שהובילה לירידה בתשואה השנתית לפידיון שלה ל-2.8% בלבד. בנוסף, אמורה מכירת אדמה להוביל לעלייה בדירוג החוב של דסק"ש, מאחר שהשלמתה הפחיתה את היחס בין החוב הפיננסי שלה לבין ערך הנכסים הסחירים שלה (LTV), לרמה של 60% בלבד. עניין זה עשוי גם הוא לחזק את האופטימיות אצל המשקיעים.