הקבלנים במתקפה על גלנט: "מתביישים בשר שמייצג אותנו"

אבנר לוי, יו"ר ארגון קבלני ת"א, בתגובה להחלטת שר הבינוי והשיכון לבטל את ביקורו בכנס ברגע האחרון ■ "עשויים למצוא עצמנו במקום בעייתי הרבה יותר מאוהלים ברוטשילד"

אבנר לוי / צילום: תמר מצפי
אבנר לוי / צילום: תמר מצפי

"ממשלת ישראל אוהבת להשמיץ הקבלנים, אבל בסביבה בה צריך לבנות 50 אלף יחידות דיור בשנה הם זקוקים לנו. ומה הם עושים? מביאים חברות זרות שיבנו כאן. לא יפתרו את משבר הדיור בלי להבין מה הצרכים האמיתיים. מדינה לא פותרת משבר בתעשייה הגדולה ביותר שלה על ידי החלפתה בתעשייה זרה", כך אבנר לוי, יו"ר ארגון קבלני תל-אביב.

כאמור, לוי גם תקף את השר יואב גלנט ואמר: "שר הבינוי והשיכון היה אמור להוביל את ענף הבנייה. השר החליט שלא להגיע לכנס. אנחנו מתביישים בשר שמייצג אותנו. ענף הבנייה נמצא בשפל שלא יתואר. העובדה שלא הגעת מעידה יותר מהכול על חוסר יכולתך להתמודד עם מצבים קשים", כך לוי, "אנחנו על סך נקודת האל חזור בענף. אנחנו עשויים למצוא עצמנו במקום בעייתי הרבה יותר מאוהלים ברוטשילד. נראה עזיבה גדולה וממושכת של אנשים שפשוט לא יכולים לחיות כאן".

בתגובה להתקפה על שר הבינוי והשיכון נמסר מלשכתו כי: "השר מקפיד להגיע לכנסים אך השבוע, בצורה יוצאת דופן, נבצר מהשר להגיע לכנס בשל אילוצים. השר מעריך את עבודת הקבלנים".

רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ, אמר היום בכנס כי: "בממשלה עושים טעות גדולה ולא קוראים את הענף נכון. אף אחד מהשרים לא מבין איך זה להיות עם התחייבויות של מאות מליוני שקלים, של חברות, ולקום בבוקר עם הספינים המיותרים שהם עושים בענף הזה. רפורמת הרישוי שעושים עכשיו בוועדות המקומיות לא עובדת. הרשויות לא מצליחות להתמודד עם הדברים האלו. לקבלנים לוקח 12 שנה למסור מפתח ומישהו צריך לממן את זה. עושים אותנו אוייבי העם. אני רואה בפייסבוק איך תוקפים אותנו. וחושבים שככה ירדו מחירי הדירות".

בריק התייחס גם לסוגיית תאונות העבודה באתרי הבנייה ולשר הכלכלה חיים כץ. "השר מעולם לא היה באתר בנייה, לא יודע מה זה אתר בנייה. הוא יושב שם בירושלים, והדבר הראשון שהוא חושב זה איך להריץ חקיקה שתקנוס הקבלנים על תאונות בנייה. את זה יכול להגיד רק מי שלא מבין את הענף. זו חוצפה ממדרגה ראשונה. אני מציע לשר כץ לבדוק קודם כל מה עושים במשרד שלו, חוץ מלצאת עם ספינים. אין פקחים ואין מכוניות, מה שיש זה הרוגים".

בריק התייחס גם לנושא החברות הזרות שאמורות להתחיל ולפעול בישראל: "אי אפשר להפריט את הענף. ספק בכלל אם החברות באמת ייכנסו, יש עם זה בעיות".

עוד נושא אליו התייחס בריק היה מועצת הקבלנים. "חלק גדול מהאנשים שם מתנהגים התנהגות בזויה, ואנחנו נפעל לפרק את המועצה הזו. אנשים יושבים של 15 או 17 שנה. זה לא יימשך. עכשיו הם מאפשרים סיווג קבלני הכי גבוה ובלתי מוגבל לחברות הזרות. מה זו ההתנהלות הזו? ליילמזלר שפועלת שנים בארץ לקח שנים להעלות את הסיווג תוך כדי תנועה".

חבר הכנסת אלי כהן (כולנו) ויו"ר ועדת הרפורמות בכנסת השתתף גם הוא בכנס. "הבנקים מגדילים את הרווחים שלהם על חשבון הקבלנים וגם על חשבון הזוגות הצעירים על ידי העלאת הריבית על המשכנתאות". ח"כ כהן התייחס גם לסוגיית ההתחדשות העירונית ואמר: "בשנה הבאה תהיה מהפכה בתחום. אחרי הרשות שאושרה כל קבלן שלא נכנס לתחום הזה עושה טעות. גם הטענות של העיריות נכונות, על הפסד בהיטלי השבחה. אנחנו כמדינה רוצים לקדם את התחום הזה וצריך לדעתי גם לפצות את העיריות על חלף היטל ההשבחה"